Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Referendumul pentru parlamentul unicameral este doar startul pentru un parlament eficient

Andreea VASS

În UE există 14 state cu sistem unicameral și 13 cu sistem bi-cameral. Însă iluzia că eficiența unui parlament mai mic sau unicameral va crește automat o spulber de la bun început. Nu cred că putem vorbi despre eficiență parlamentară fără revizitarea sistemului electoral uninominal, fără reformularea regulamentelor interne de funcționare, fără creșterea transparenței activității parlamentarilor și fără definirea unui mecanism de control și sancțiune financiară a absenței și inacțiunii parlamentarilor.



Costurile de funcționare scad însă rapid și constituie un argument favorabil în vremurile actuale de restriște bugetară. Dar nu este nicidecum un argument suficient. Mai important îmi pare că prin unicameralism punem bazele construcției unui parlament mai modern, mai suplu și care permite adoptarea mai rapidă a inițiativelor legislative. Fără să mai dublăm competențele și procedurile, adică timpi morți, în actualul sistem bi-cameral românesc. Forma tradițională a bi-cameralismului prezintă avantaje în țările europene care distribuie diferit atribuțiile între cele două camere. Din păcate, acesta nu este și cazul Parlamentului României. Nu este acceptabil, de pildă, ca în anul 2009 să avem o singură inițiativă legislativă adoptată în Parlamentul României. Nu este acceptabil ca Parlamentul României să fie absent din dialogul european. Să nu trimită către Parlamentul European nici măcar o propunere de amendare a legislației europene. Nu este acceptabil ca Parlamentul României să nu trimită nici un aviz motivat sau propuneri concrete către Comisia Europeană pentru îmbunătățirea legislației comunitare, în timp ce celelalte parlamente au trimis peste 550 astfel de avize, din septembrie 2006 până în prezent. Parlamentul României nu își face treaba nici acasă, nici în UE. Momentul declanșării unui referendum o dată cu alegerile prezidențiale are cel puțin trei avantaje și nu cred că populația se va lăsa ușor manipulată de tentativele de inducere în eroare de către adversarii unui parlament modern: 1. Diminuează costurile unui referendum organizat separat, la doar 6 milioane lei adăugați suplimentar fondurilor destinate alegerilor prezidențiale. 2. Nu obligă populația să voteze atât pentru candidații la președinție, cât și pentru referendum. Cele două buletine de vot nu sunt condiționate și se ridică doar la solicitarea celui care dorește să voteze. Sunt două buletine de vot diferite, iar pentru fiecare în parte se semnează atât pe lista votanților, cât și declarația pe proprie răspundere că nu ați mai votat în altă parte. 3. Tratatul de la Lisabona va crește competențele parlamentelor naționale începând cu anul 2010. Startul pe care îl putem impune în reforma parlamentară din România stă în votul populației de la referendumul de pe 22 noiembrie. Faptul că nu s-a luat în dezbatere mai devreme propunerea unui parlament unicameral, lansată de către președintele Traian Băsescu încă din anul 2005, explică dezinteresul Parlamentului și al partidelor politice de pe scena românească pentru eliminarea privilegiilor, a inacțiunii și a ineficienței parlamentare. Referendumul pentru parlamentul unicameral înseamnă startul pentru un parlament eficient.
Publicat în : Editorial  de la numărul 68

Comentarii

Comentariul nr.1 - Ignat Alexandru a spus în 06.11.2009 07:37:00:
In mare, cele spuse de d-na Andreea Vass sunt adevarate, mai ales in ceea ce priveste factorul financiar.
Tin sa precizez totusi ca, dupa revizuirea Constitutiei Romaniei din 1991, in anul 2003, Parlamentul nostru a devenit unul asimetric, adica opusul celor spuse de d-na Vass. Astfel, fiecare Camera are atributii specifice, pentru care este camera decizionala (conf.art. 75 din Constitutia Romaniei din 2003)si o lege nu este citita de doua ori pentru a fi blocata, ci pentru a o imbunatati. Tocmai acesta este argumentul forte al bicameralismului: calitatea mai buna a legilor.
Pentru a optimiza procesul de legiferare, constituantul roman a prevazut la art. 75 alin. (2) termenele legale pana la care prima camera sesizata se poate pronunta asupra unui proiect de lege si a statutat la celelalte aliniate care sunt domeniile de competenta ale fiecarei camere, cu alte cuvinte cand decide definitiv Senatul si cand decide definitiv Camera Deputatilor.
Argumentele in favoarea unicameralismului prezentate de autoarea articolului sunt delicate deoarece nimeni nu poate garanta ca un parlament cu o singura camera va face mai multe adrese si notificari catre Parlamentul European sau ca va adopta mai multe proiecte de lege. Proiectele de lege nu se adopta acum nu pentru ca se blocheaza pe parcursul procesului de legiferare (de la o camera la alta), ci din cauza calitatii lor. Solutia nu este sa avem mai putini parlamentari, ci sa avem parlamentari mai buni.
Dupa cum se stie din practica parlamentarismului (ii recomnad d-nei Vass sa citeasca: Ion DELEANU, Institutii si proceduri constitutionale, Editura Servo Sat, Arad, 2001;vol. colectiv coord. de Bernard Chantebout Droit constitutionnel, 19 edition, Armand Colin, Paris, 2002, lentoarea legiferarii din parlamentele unicamerale este datorata dublei lecturi a proiectelor de lege.
Nu in ultimul rand, cel mai grav argument contra unicameralismului este favorizarea instaurarii unei dictaturi a puterii executive, lucru de nedorit.
Si eu sunt pentru reformarea Parlamentului Romaniei, dar nu prin suprimarea Senatului, ci prin regandirea lui.
Cu stima, Alexandru Ignat

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: