Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Competitori noi pentru Google

Florin STAN

Wolfram Alpha (www.wolframalpha.com) este un nou tip de motor de căutare, cu care Stephen Wolfram, un fizician britanic, își propune să dea răspunsuri exacte, la obiect, asemenea celor date de un om și speră să atragă atenția gigantului Google. Microsoft lansează noul său motor de căutare bing.com, ce va fi disponibil tuturor începând cu 3 iunie. Și în România, MediaPro testează un motor de căutare românesc.


Timp de ani de zile a existat o concurență scăzută pe seg­men­tul ce permite utilizatorilor să găsească informații pe internet – Google a dominat piața, în timp ce rivalii săi s-au situat cu mult în urma lui. În acest moment însă, domeniul căutărilor pe internet devine iar dinamic, scrie „Financial Times”.
Microsoft va lansa pe 3 iunie un nou motor de căutare denumit Bing, într-un ultim efort de a prinde din urmă Google. La fel, Yahoo! a prezentat propriile eforturi de a ajuta oamenii să extragă date de pe milioanele de pagini web, fără a mai fi nevoiți să caute pe rând în fiecare site.
Toate aceste eforturi pot părea inutile, deoarece cele două companii au mai încercat în trecut să se lupte cu Google, care deține în prezent 64% din piață, însă au eșuat. Totuși, există două excepții care ar putea oferi o perspectivă diferită asupra situației.
Prima ține de faptul că există o mare diferență între ceea ce oferă motorul de căutare Google și ceea ce vor oamenii. A doua reprezintă o nouă provocare cu care Google se confruntă o dată cu lansarea aplicației web Wolfram Alpha, un software care seamănă cu un motor de căutare, dar care a fost gândit mai mult ca un oracol digital. Wolfram a fost dezvoltat de un grup condus de Stephen Wol­fram, un om de știință din Anglia, care a dezvoltat și aplicația Mathematica.
Wolfram Alpha nu va concura niciodată cu Google pentru rolul de „punct de accesare a datelor web” deoarece oferă informații dintr-o bază personală de date și nu relevă infor­mații adunate de pe internet.
Wolfram nu pare a fi o amenințare directă pentru Google, nici măcar un concurent. Este un alt tip de produs, mai degrabă pare o facilitate care ar prinde bine Google, ca valoare adău­gată.
Noul tip de motor de căutare are la bază aplicația Mathematica, dezvol­ta­tă de Wolfram Research, și va colecta și prelucra toate datele obiective. Spre deosebire de Google, care oferă link-uri către pagini de internet unde sunt disponibile informații similare celor căutate, WA răspunde întrebărilor în cadrul paginii motorului putând rezolva până și probleme complexe de mate­matică.
De asemenea, răspunsurile pot conține tabele, grafice sau analize, pornind de la cuvântul căutat. În pre­zent, motorul conține peste 10.000 de miliarde de informații, peste 50.000 de tipuri de algoritmi și modele și capa­bilități lingvistice pentru mai mult de 1.000 de domenii de internet.
Pe termen lung, noul motor are ca scop să facă toate informațiile calcu­labile și accesibile tuturor. ”Acum cinci ani, când computerele erau încă tinere, oamenii s-au întrebat dacă pot întreba PC-ul orice, iar acesta va calcula răspun­sul. Sunt fericit să spun că am construit cu succes un sistem care furnizează cunoștințe de la o simplă întrebare, oferind acces la un sistem enorm, cu zeci de mii de miliarde de date și milioane de linii de algoritmi. WA aduce o nouă paradigmă pentru utilizarea computerului și a rețelei”, a declarat la lansare Stephen Wolfram, directorul executiv al companiei Wol­fram Research.
Tehnologia a fost introdusă recent pe internet și urmează, în perioada următoare, să fie realizate și versiuni pentru dezvoltatorii de software, profe­sionale, care pot fi conectate cu alte forme de conținut, precum și pentru aplicațiile mobile și alte platforme. Compania Wolfram Alpha este deținută de furnizorul de aplicații informatice Wolfram Research, fondată de Ste­phen Wolfram.
Ce vrea să facă bing.com

Rezultate relevante de căutare. Studiile efectuate de Microsoft arată că doar 25% din query-uri dau rezul­ta­te satisfăcătoare. Bing ajută la iden­tifi­carea rezultatelor relevante prin Best Ma­tch (cel mai bun rezultat este evidențiat), Deep Links (ce resurse un site poate oferi) și Quick Preview (o mini-fereastră ce se deschide pe un rezultat de căutare când se trece cu mouse-ul peste pentru a înțelege mai bine relevanța site-ului). De asemenea avem Instant Answers, ce oferă informații postcăutare direct în pagina de rezultate.
Căutare organizată. Bing include facilități cum ar fi Explore Pane, un set de unelte de navigare și căutare ce se află în partea stângă, Web Groups, ce grupează rezultate intuitiv în Explore Pane și în pagina de rezultate, Related Searches și Quick Tabs, un fel de cuprins pentru diversele categorii de rezultate de căutări.
Simplificarea acțiunilor, mai multe informații. Utilizatorii au nevoie de asistență în a lua decizii pe partea de shopping, travel, business, și informații locale. Motorul de decizie al Bing este optimizat pentru aceste scenarii de căutare. Una dintre facilitățile intere­sante, Sentiment Extraction, acțio­nea­ză când un utilizator folosește bing.com pentru cumpărături online, cău­tând review-uri ale utilizatorilor și ale experților pentru a oferi mai multe informații relevante. În Bing Travel, facilitatea Rate Key compară locația, prețul și calitățile hotelurilor și oferă cele mai bune valori intuitiv, prin „chei” colorate, iar Price Predictor ajută utilizatorii să decidă când ar fi cel mai bine să cumpere un bilet de avion pentru a prinde prețurile cele mai bune.
Deocamdată nu toate facilitățile sunt „live”, Bing este beta, dar este o experiență foarte interesantă.
Yahoo! nu este foarte decisă în ceea ce privește viitorul motorului de căutare. Declarații recente reînvie posibilitatea vânzării diviziei de căutare către Microsoft. Astfel, Carol Bartz, CEO al Yahoo!, spune că o vânzare a diviziei de internet search sau o fuziune cu operațiunile altei companii ar fi un scenariu posibil, însă numai dacă ofertantul are bani și tehnologia potrivită, scrie Reuters, citând declarații făcute la conferința All Things Digital. În plus, șefa Yahoo! a confirmat că se mai poartă discuții cu Microsoft, dar reduse ca intensitate.
Anul trecut a fost o adevărată tele­novelă între Microsoft și Yahoo!, Micro­soft făcând de mai multe ori ofer­te celor de la Yahoo!, dar au fost de fie­care dată refuzați, din motive fi­nan­ciare. S-a speculat mult, s-a scris că și alte companii ar fi foarte interesate de Yahoo!, însă nimic nu s-a concretizat.
Totuși, lucrurile nu par să se fi liniștit. CEO-ul Yahoo! spune ca ar vrea să vândă divizia de internet search către o companie care să dea bani, să vină cu tehnologia potrivită și să ofere date suficiente. Bartz a confirmat că încă se mai poartă mici discuții cu Mi­cro­soft pentru un eventual parteneriat în domeniul căutării pe internet.
MPI (MediaPro Interactiv), divizia de internet de la MediaPro, a lansat primul motor de căutare 100% româ­nesc care își propune să se bată cu Google pe internetul de pe meleagurile noastre. Site-ul okidoki.ro reprezintă dorința lui Adrian Sârbu de doi ani încoa­ce și a fost lansat de Orlando Nicoară și echipa lui de la MPI.
Deocamdată, Google este “respon­sabil” de peste 97% dintre afișările efectuate pe site-urile românești ca urmare a activității utilizatorilor pe motoarele de căutare. Aceasta este principala concluzie a unei cercetări efectuate de trafic.ro în perioada 1 decembrie 2008 - 8 martie 2009.
În aceste condiții, este greu de spus care vor fi șansele Yahoo! sau Microsoft de a dinamiza situația când își vor aminti de România. Până una, alta, motorul de căutare românesc okidoki.ro pare a se mulțumi cu postura de simplu spectator.
Publicat în : Tehnologie  de la numărul 67

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: