Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Coreea de Nord – extemporalul comunității internaționale

Radu GEORGESCU

Kim Jong IlUltimul test nuclear și testele cu rachete balistice ale Coreei de Nord reprezintă o provocare majoră pentru scena politică internațională și mai ales pentru administrația de la Washington. Ecuația este complicată de angajamentele de securitate ale SUA față de Coreea de Sud și Japonia, țări direct amenințate de noile evoluții.


Testul poate avea două semni­ficații posibile – fie reprezintă o dovadă a determinării regi­mului de a rezista presiunilor crescân­de ale comunității internaționale, fie o metodă de a îndepărta opinia publică internațională de la problemele interne grave ale acestei țări (fie că discutăm de problemele populației, continua dorință a regimului politic de a-și căuta legitimitatea și nu în ultimul rând pro­blema succesorului lui Kim Jong Il).
Pentru SUA acest test a apărut într-o perioadă dificilă – administrația ame­rica­nă este împotmolită în două con­flic­te, unde situația este departe de a fi stabilă, evoluția din Pakistan este sub semnul întrebării, existând pericolul taliban, și nu în ultimul rând dosarul ira­nian. Întreaga panoplie a eveni­men­telor indică necesitatea unei reacții mai ferme a administrației Obama. Acest test reprezintă prima încercare mai dură pentru noua administrație de la Washington, iar viitoarele poziții pot determina reacții în lanț greu de pre­văzut.
Testul din luna mai reprezintă o lovitură brutală dată procesului de neproliferare a armelor de distrugere în masă, iar existența unor speculații privind posibila cooperare în domeniul nuclear între Siria, Iran și Coreea de Nord adaugă un spor de tensiune. SUA vor trebui să conteze pe sprijinul Chinei în această problemă delicată, pentru că este evident faptul că nimeni nu-și dorește un stat autoritar dotat cu arme nucleare și scăpat de sub controlul comunității internaționale. Rolul Chinei ca mediator este relevant, iar poziția Beijingului poate avea un impact major asupra securității regionale.

Negocieri eșuate și opțiuni

Coreea de Nord are o reputație ne­gativă în ceea ce privește încălcarea acordurilor și înțelegerilor la care a luat parte, iar ultimele evenimente nu vin decât să confirme această atitudine de 60 de ani a regimului de la Phenian. Coreea de Nord folosește același tip de negocieri, la intervale diferite de timp, dar scopurile acestora au o miză din ce în ce mai mare. Trebuie să ne amintim faptul că recent Coreea de Nord șan­taja Statele Unite ale Americii cu redeschiderea centralei atomice de la Yongbyon – în cazul în care Phenianul nu era retras de pe lista capitalelor ce sprijină terorismul internațional. Nego­cierile au reprezentat un punct slab al administrației americane, iar recu­noaș­terea eșecului ar putea repre­zen­ta un prim pas. Agenda regimului politic de la Phenian a rămas neschim­bată, acceptându-se doar o serie de apa­rente compromisuri, necesare câș­tigă­rii de puncte importante în cadrul negocierilor. Cea mai slabă verigă a negocierilor în șase părți o reprezintă însăși speranța că se va reuși prin aceste metode convingerea Coreei de Nord de a renunța la programul său nu­clear, dar deceniile trecute sunt martorele faptului că regimul politic nord-corean nu este pregătit să facă o cotitură majoră în strategiile sale. Un alt punct slab al negocierilor în șase părți este concentrarea pe armele nu­cleare ale Coreei de Nord și ignorarea capitolului rezervat armelor chimice și biologice, rachetelor balistice precum și forțelor convenționale, rezultatul fi­ind unul extrem de clar – menținerea Coreei de Sud într-un joc de șah conti­nuu cu rezultate imposibil de prevăzut. Se poate spune că și la capitolul de negocieri asupra arsenalului nuclear există câteva slăbiciuni ce constau în limitarea negocierilor la chestiunea plutoniului și ruta acestuia și dezvol­tarea unei obsesii față de complexul nuclear de la Yongbyon.
Care sunt opțiunile? Un rezultat accep­tabil ar putea fi obținut prin eliminarea regimului politic de la Phe­nian și reunificarea peninsului Coreea. Atingerea acestui obiectiv este posibilă printr-o atitudine mai fermă a SUA, prin intermediul sugrumării exportului și importului de armament și de compo­nente ale armelor de distrugere în ma­să, limitarea accesului Coreei de Nord la piețele financiare externe. Cheia totuși rămâne la China, iar realitatea dovedește faptul că această țară a do­rit o Coree divizată – SUA vor trebui să conlucreze cu Republica Populară Chineză pentru a schimba optica în ceea ce privește Coreea. Statele Unite ale Americii vor trebui să asigure China de sprijinul lor în rezolvarea eventua­lelor probleme umanitare din Coreea de Nord, în cazul căderii regimului poli­tic, pentru a limita un eventual exod de populație spre China. Există și alte opțiuni. China depinde de o relație bună cu Statele Unite ale Americii, iar punerea în balanța bilaterală a dosa­rului corean reprezintă un punct de sprijin pentru partea americană. Sta­tele Unite trebuie să convingă atât China, cât și alti jucători regionali de avantajele unei Corei unificate, atât din punct de vedere economic (partea de nord ar necesita investiții masive de capital), cât și pentru stabilitatea poli­tică a regiunii.
O agendă de parcurs posibilă a Statelor Unite ale Americii ar putea arăta astfel:
Forjarea unei cooperări construc­tive dintre China și SUA în acest caz.
Coordonarea proactivă a alianțelor SUA-Coreea de Sud și SUA-Japonia.
Folosirea de mecanisme cauza­toare de schimbări tectonice în Coreea de Nord.
O atitudine mai fermă a Consiliului de Securitate al ONU.
Publicat în : Politica externa  de la numărul 67

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: