Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Desemnarea europarlamentarilor români pe liste – un test pentru partidele politice

Mihaela ENACHE

La fel ca în cazul scrutinului din noiembrie 2007, alegerile pentru Parlamentul European, ce se vor derula în acest an, sunt considerate cu o miză destul de redusă. Dincolo de faptul că procentele obținute de partide la această competiție se vor constitui ca un fel de barometru al opțiunilor electorale pe scena politică într-un an electoral foarte important, aceste rezultate nu vor avea o semnificație foarte importantă pentru clasa politică. Este știut, însă, că lipsa de interes a cetățenilor români față de acest tip de scrutin nu este o particularitate românească, ci una care predomină în toate statele Uniunii Europene.


Inițial, interesul pentru un mandat în Parlamentul European a fost destul de mare în rândul politicienilor români. În perioada în care ni s-a acordat dreptul de a trimite observatori, dar și ulterior, în anul 2007, politicienii români au fost atrași de ideea Parlamentului European. Treptat, însă, pe parcursul anului 2008, pe măsură ce evenimentele de pe scena politică din țară s-au precipitat, o mare parte dintre europarlamentarii români au revenit în politica internă. Fie pentru că politica internă li se părea mai interesantă, fie pentru că plecarea la Bruxelles îi îndepărta de viața internă de partid, mulți europarlamentari români au decis să renunțe la politica europeană. Cu toate acestea, în acest moment, în interiorul partidelor competiția pentru un loc pe lista de europarlamentari rămâne însemnată. Surprize foarte mari nu pot fi pentru că este de așteptat ca partidele să mențină pe liste o parte dintre europarlamentarii actuali. Mai mult sau mai puțin, fiecare dintre partidele politice și-au creat, în acești ani, o echipă de europarlamentari cu o oarecare experiență. Este foarte important ca partidele să includă pe liste candidați cu experiență în domeniul afacerilor europene.
    
    Europarlamentarii români – legați de dezbaterile politice interne
    
Deși perioada de mandat a fost una relativ scurtă, putem face o serie de considerații și aprecieri pe tema activității europarlamentarilor români la Bruxelles. Ca o caracteristică generală, putem constata dificultatea acestora de a se rupe de dezbaterile politice interne. Există încă tentația de a transfera animozitățile și conflictele partizane interne la nivelul acțiunii și al grupurilor politice din Parlamentul European. Există, de asemenea, tentația unei abordări politicianiste a unor probleme ce țin de domeniul comunitar și care, în mod normal, ar presupune o acțiune concertată a europarlamentarilor români, indiferent de apartenența politică. Această caracteristică poate fi în strânsă legătură cu incapacitatea României de a se rupe de o anume mentalitate, a statului aflat în proces de aderare. Este adevărat, avem o circumstanță atenuantă – perioada scurtă care a trecut de la aderarea României la Uniunea Europeană.
De asemenea, am putea constata o anume pasivitate, valabilă și în cazul europarlamentarilor, în procesul de elaborare a politicilor europene. Tendința de a prelua și aplica politicile comunitare, fără a participa în mod activ la stabilirea lor, se justifică prin lipsa unei experiențe în acest domeniu. România trebuie să-și asume cu adevărat rolul de țară care contribuie la elaborarea politicilor comunitare, iar rolul europarlamentarilor în acest sens este unul major.
Un alt aspect de care depinde eficiența activității europarlamentarilor se referă la modul în care aceștia relaționează cu unele instituții din România. În mod firesc, ne așteptăm ca participarea la politica europeană să aibă o influență pozitivă asupra celei din România, prin importarea acelor proceduri ce pot accelera procesul de democratizare a politicii noastre interne. În multe cazuri, europarlamentarii români consideră că relația cu Parlamentul național este afectată de lipsa unei coordonări a agendelor celor două legislative. În aceste condiții, inițiativa realizării acestei coordonări poate veni și din partea lor, cu atât mai mult cu cât o parte dintre ei au trecut prin experiența parlamentului român. Așadar, europarlamentarii români ar trebui să pună un accent mai mare pe colaborarea cu parlamentul național. Acest fapt ar fi posibil prin stabilirea unei colaborări mai strânse în cadrul comisiilor de specialitate ale legislativului românesc, pentru o armonizare a agendelor legislative. De asemenea, organizarea unor întâlniri tematice, la care să participe și reprezentanți din mediul de afaceri, din zona societății civile, ar avea efecte pozitive, deopotrivă pentru promovarea unor proiecte legislative care să faciliteze procesul integrării, dar și pentru o mai mare vizibilitate a europarlamentarilor.
În același context relațional, un alt aspect negativ este dat de unele deficiențe în dialogul cu diverși parteneri sociali, consumatori, reprezentanți ai societății civile, asociații, sindicate, patronate. Obișnuința acestui tip de dialog între europarlamentarii români, ca  susținători ai unor politici comunitare, și partenerii sociali, ca reprezentanți ai unor grupuri sociale ce sunt afectate de aceste politici, este abia la început. Cunoașterea procesului de elaborare a politicilor comunitare, precum și a dreptului de a interveni în acest proces prin dezbateri și dialog trebuie încurajată și mai bine mediatizată în România. Nu spunem că acest tip de dialog nu există în România, ci că el trebuie susținut cu mai mult interes de către europarlamentari. Consultarea mediului de afaceri, a asociațiilor patronale presupune, pe de o parte, conectarea politicii la interesele și realitățile sociale din România și, pe de altă parte, participarea acestora la procesul de elaborare a  politicilor europene.
În concluzie, putem aprecia că rolul europarlamentarilor este unul important, deopotrivă în zona politicii europene și în politica națională. Cu atât mai mult, partidele politice trebuie să propună, pentru competiția electorală din acest an, candidați eficienți, profesioniști în domeniul afacerilor europene. De calitatea profesională a acestor candidați depinde, în mare măsură, calitatea reprezentării la nivel politic și nu numai a României în instituțiile comunitare. Spre deosebire de anii trecuți, politica internațională și în speță cea europeană, devine tot mai complexă, iar nevoia unor politicieni capabili care să ne reprezinte – o garanție că nu suntem excluși de la procesul decizional în cadrul unor instituții din care facem parte.
Publicat în : Politica interna  de la numărul 64

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: