Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Puterea gândirii negative

Barbara EHRENREICH

Scriitoarea și militanta pentru drepturile clasei muncitoare Barbara Ehrenreich vede în actuala criză din Statele Unite nu doar rădăcinile adânci ale lăcomiei corporatiste și ale "surorii ei vicleme, speculația", ci și o schimbare generală în societatea americană, care a transformat "optimismul irațional" într-o parte componentă a mentalității americane. Pătrunzând în toate aspectele culturii americane, optimismul exuberant se bazează pe o încredere nestrămutată și pe "vizualizarea" atingerii obiectivelor, și nu pe o perspectivă realistă care ia în considerare și posibilitatea eșecului sau pregătirea pentru evenimente neprevăzute. Acest mod de gândire vine în contradicție absolută cu perioada de început a societății americane, când pesimismul calvinist susținea că virtutea poate fi găsită doar în grija adecvată circumstanțelor, iar succesul nu poate fi garantat. Hegemonia culturală americană rămâne puternică în întreaga lume, chiar dacă politicile și strategiile sale încep să fie puse sub semnul întrebării. Recursul încăpățânat la optimism, refuzul de a adopta un mod de gândire realist și practic ar putea continua să aibă repercusiuni la nivel global.



Lăcomia – și sora ei vicleană, speculația – sunt vinovații recunoscuți pentru criza financiară din Statele Unite. Dar un alt tip de comportament, mult mai admirat, ar trebui să fie învinovățit în aceeași măsură: optimismul irațional al gândirii pozitive tipic americane.  
Gândirea pozitivă este un element intrinsec culturii americane – de la programele de slăbit la grupurile de sprijin pentru bolnavii de cancer –, iar în ultimele două decenii și-a întins rădăcinile și în lumea corporatistă. Toată lumea știe că nu poți obține o slujbă cu un salariu de peste 15 dolari pe oră decât dacă ești o “persoană pozitivă”, și nimeni nu ajunge director executiv dacă lansează avertismente privind dezastre posibile.
Tomurile din secțiunea “business” a librăriilor din aeroporturi critică “negativitatea” și sfătuiesc cititorul să fie întotdeauna optimist, tonic, plin de încredere în sine. Este un mesaj neîncetat accentuat de companii, care își tratează managerii de nivel mediu cu cursuri ținute de specialiști în motivație și cu evenimente menite să le reînvie motivația, în timp ce pe managerii de top îi trimit în locații exotice ca să le fie pompate discursurile unor guru ai succesului ca Tony Robbins. Cei care nu fac față programelor sunt supuși la programe de “antrenament” personal… sau dați afară.
Sectorul financiar, cândva atât de serios, nu mai este imun la astfel de lucruri. Pe site-urile lor web, specialiștii în motivație enumeră cu mândrie companii ca Lehman Brothers sau Merrill Lynch printre clienții lor. Mai mult, pentru cei din vârful ierarhiei corporatiste, toată această gândire pozitivă trebuie să nu fi părut chiar deloc irațională. Date fiind creșterile de salarii, șefii chiar puteau avea aproape tot ce își doreau, doar exprimându-și dorința. Nimeni nu era pregătit psihologic pentru dificultăți, pentru că, potrivit preceptelor gândirii pozitive, simpla idee că problemele sunt posibile provoca aceste probleme.
Americanii nu au fost de la început niște optimiști iraționali. Etosul inițial, cel puțin în rândul coloniștilor protestanți albi și al descendenților lor, era un calvinism sumbru, conform căruia îmbogățirea este posibilă doar prin multă muncă și economii, și chiar și așa nu există nici o garanție. Poți să muncești din greu și totuși să eșuezi; și cu siguranță nu ajungi nicăieri adaptându-ți atitudinea sau “vizualizând” visător succesul.
Calviniștii gândeau “negativ”, cum am spune astăzi, purtând o povară de vinovăție și presentimente rele care uneori le îngenunchea spiritul. Gândirea pozitivă a apărut – în rândul misticilor, al vindecătorilor laici și al transcendentaliștilor – tocmai ca reacție la această atitudine, în secolul al XIX-lea, cu mesajul foarte plăcut că Dumnezeu sau universul sunt de fapt de partea ta, că poți fi într-adevăr tot ce îți dorești să fii, dacă îți dorești suficient de tare.
Atunci când vorbim de felul în care gândim, “negativ” nu este singura alternativă la “pozitiv.” Așa cum demonstrează istoricul pacienților depresivi, pesimismul permanent poate fi la fel de nefondat și de irațional ca și opusul său. Alternativa la ambele este realismul – să vezi riscurile, să ai curajul să dai vești rele și să fii pregătit și pentru foamete, și pentru abundență. Ar trebui să facem o încercare…
 
Din  ultima lucrare publicată de Barbara Ehrenreich  “This Land Is Their Land: Reports From a Divided Nation.” (“Această țară este țara lor: reportaje dintr-o națiune divizată”)

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 62

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: