Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Telefonul mobil contribuie la finanțarea războiului civil din Congo

Anthony McARTHUR

Abundența de minerale rare este o binecuvântare și un blestem pentru Republica Democratică Congo. Mineralul brut de columbiu-tantalit, cunoscut sub denumirea de coltan, este măcinat pentru a se fabrica pudra ignifugă folosită în capacitorii pentru telefoanele mobile și alte dispozitive electrice. Grosul zăcămintelor lumii se află într-o țară sfâșiată de război, Congo. Legăturile dintre bogățiile vaste ale Republicii Congo și istoria sa pătată de sânge se întind până la perioada colonială belgiană, atunci când Regele Leopold II a trimis forțat muncitorii pe plantațiile de cauciuc și a ordonat angajaților să le taie mâinile muncitorilor care nu reușeau să-și culeagă cotele. Producătorii de electronice afirmă că încearcă să nu cumpere minereu din mine controlate de rebeli. Dar în mediul anarhic din Congo, este imposibil de știut sigur dacă tantalul din telefonul lor, din DVD player, PlayStation sau computer nu provine dintr-o mină deținută de rebeli. Cumpărătorii spun că minereul din aceste mine este amestecat cu minereu extras din mine legitime. Embargoul ar afecta dramatic unul din popoarele cele mai vulnerabile din lume, de aceea activiștii pentru drepturile omului le recomandă cumpărătorilor să întrebe care este sursa tuturor materiilor prime care le trec prin mână.



Puțini au auzit de acest mineral rar, cunoscut drept coltan, deși milioane de persoane din lumea dezvoltată se bazează pe el. Dar cererea globală pentru acest mineral și o mână de alte materiale folosite în orice obiect, de la telefoane mobile până la cutii de supă, este cea care menține aprinse neîncetat războaiele din Congo.
Peste 80 la sută din coltanul din lume se găsește în Africa, iar 80 la sută din acesta din urmă pe teritoriul controlat de diversele triburi rebele, miliții înarmate și armata națională subfinanțată și coruptă din Congo.
În provincia Kivu de Nord din Congo lanțul de furnizori care leagă minerul asudat de telefonul mobil din buzunarul dumneavoastră începe în zona districtului Masisi, o regiune de 110 mile la nord-est de capitala provinciei, Goma, controlată de rebeli. Ajuns înapoi la suprafață, minerul înmânează sacul de minereu șefului de schimb, care îl plătește cu mai puțin de un dolar pe kilogram. Unele mine folosesc chiar muncitori copii, pe care adesea nici măcar nu-i plătesc. Roca este apoi împachetată în transporturi de 50 kilograme și transferate cărăușilor, care le saltă în spate și pornesc, în șlapi sau cizme de cauciuc, la un drum de două zile prin munți până în orașul Walikale.
Acolo, minereul este din nou vândut, acum pentru puțin peste un dolar pe kilogram, unui mijlocitor numit negociant. El consolidează câteva încărcături și cheamă un avion care să aterizeze pe pistele de iarbă ale orașului, încarcă minereul și îl expediază la Goma.
Împrăștiate în toată Goma, în spatele unor ziduri înalte și al porților încuiate, sunt sute de mici ateliere numite comptoirs. Bărbați în salopete prăfuite stau înconjurați de mormane de pietre, cântărindu-le cu un ochi format pentru a identifica bucățile care vor furniza produsul finit de cea mai bună calitate și din care iau mostre pe care le macină pentru a evalua puritatea coltanului și, în funcție de asta, cât să plătească pe minereu negociant-ului. Într-un birou din spate, directorul de comptoir stă în fața laptopului, monitorizând prețurile la coltan și casiterit pe site-ul internet al Bursei de Metale din Londra.
"Astăzi lucrurile au mai progresat, pentru că putem verifica imediat care este cel mai bun preț, în loc să ghicim, așa cum făceam înainte de internet", spune Joseph Nzanzu, director de comptoir din Goma. "Însă procesul în sine, negociant-ii, modul în care ajung la noi cu minereul, modul în care îl clasificăm și ne certăm pentru preț sunt la fel de decenii."
După ce adună sute de kilograme, comptoir-ul încarcă minereul în camioane care pleacă la Mombasa, pe coasta kenyană a Oceanului Indian, o călătorie dificilă de cinci zile prin Rwanda, Uganda și Kenya.
De acolo, vapoarele transportă coltanul la unitățile de procesare din Orientul Îndepărtat, deși acesta se comercializează și ca marfă, pe Bursa de Metale din Londra și în Belgia, fosta putere colonială din Congo. Minereul, încă sub formă de roci, așa cum era când a ieșit din mină, este măcinat și rafinat, extrăgându-se tantalul, o pudră ignifugă vândută fabricilor de componente pentru telefoane mobile și alte dispozitive electrice.
În sfârșit, producătorii de echipamente cumpără componentele, fără de care produsele lor nu ar funcționa. Din Kivu de Nord și de Sud, s-au exportat în total 428 de tone metrice de coltan în 2007, potrivit ministrului minelor din provincie, în valoare de aproximativ 2 milioane de lire. Dar aceste cifre sunt incorecte și asta se știe: nu sunt luate în considerare mineralele traficate ilegal, probabil încă o dată pe atât.
Cumpărarea și folosirea coltanului nu sunt ilegale, în ciuda îngrijorării că o parte din profiturile din acest comerț în Congo contribuie la finanțarea unei multitudini de grupuri armate. Toți marii producători de electronice declară că fac toate eforturile să se asigure că toate materialele din  componentele lor provin din mine legitime din Congo sau alte țări producătoare de coltan, ca Brazilia și Argentina.
Dar în mediul anarhic din Congo, clienților le este imposibil să știe sigur că tantalul din telefonul lor mobil, DVD player, PlayStation sau computer nu provine dintr-o mină controlată de rebeli. Cumpărătorii spun că minereul din aceste mine este amestecat cu cel din mine legitime și nu pot ști care de unde a fost extras. Nu există echivalent pentru Procesul Kimberley, un sistem internațional care certifică faptul că diamantele provin din zone libere de conflicte.
În ultima jumătate a deceniului 1990 și începutul acestui mileniu, când Congo s-a confruntat cu două războaie, resursele sale de minerale au început să alimenteze direct conflictele. În perioada de vârf a unui boom în prețul coltanului, în 2001, ONU a estimat că grupurile de rebeli câștigau 20 de milioane de dolari pe lună din exploatarea mineralelor, deși de atunci încoace prețul pieței a scăzut.
O investigație a ONU din 2003 privind exploatarea ilegală a resurselor naturale acuza atât Rwanda, cât și Uganda de prelungirea incursiunilor armate în Congo pentru a-și continua jafurile. Se presupunea că în acel an urma să se asigure pacea în regiune. Dar în est, rebelii și milițiile armate au supraviețuit și au proliferat, extinzându-și controlul asupra unor mine deschise de o serie de companii miniere de stat și ulterior abandonate atunci când războiul a măturat țara.
Astăzi, aceste grupuri armate își câștigă banii fie controlând direct minele, fie impozitând camioanele care le tranzitează teritoriul. Împreună cu ele, chiar armata congoleză controlează unele mine și directorii lor bagă profiturile în propriul buzunar.
Au existat voci care au pledat pentru un embargo internațional asupra comerțului cu mineralele țării. Dar asta nu ar face decât să îi afecteze pe cetățenii cei mai săraci, care nu ar mai avea din ce trăi. În schimb, potrivit Global Witness, cumpărătorii trebuie să își dubleze eforturile pentru a se asigura că nu fac comerț cu un mineral mânjit de contactul cu grupurile armate din Congo. Pentru că, atâta timp când cumpărătorii sunt dispuși să negocieze, direct sau indirect, cu grupuri responsabile pentru încălcări grave ale drepturilor omului, aceste grupuri nu vor putea fi convinse să depună armele.
Publicat în : Politica externa  de la numărul 62

Comentarii

Comentariul nr.1 - violeta a spus în 10.05.2009 20:58:00:
http://www.meat.org/video1.asp?video=meet_your_meat&Player=wm&speed=_med

Ce nenorociti bogatii! Si ei cred ca ei sunt norocosii. Cat cred ca isi traiesc viata dupa conduita, morala si raul LOR plac? 100, 200 de ani? Mai mult in mod sigur n-au cum. Parerea mea, ca cei manati de pofte si lacomii,( http://www.meat.org/ ) pt ca daca de oameni n-au mila...Ei nu se stiu abtine nici de la o hrana daunatoare si de regula se ucid singuri mai repede chair si pe ei si din cauza asta. Si atunci ce-au facut? Si-au trait viata cum au vrut ei dupa intelepciunea lor si vor constata cam prea tarziu ca viata nu este doar atat 100 de ani si gata. Ce urmeaza dupa, este mai real si mai nelimitat decat ce-au vazut ei aici. Mai ferice va fi cred, de copiii aia fortati la munca si omorati in razboaie pt ca in mod sigur mila Facatorului va fi miscata mai degraba de aceia exploatati si nu de explotatori. Cata grozavie de egoism si lacomie de profit la explotatori! Ei sunt cei nenorociti de cangrena acestuor pacate ce le-au cuprins inimile. Ce injositor si scarbos ce fac astia cu tara amaratilor alora de congolezi! Exista o dreptate si trebuie sa existe. Insa dreptatea Divina uneori nu o intelegem noi cand vrem noi. Oameni buni, nu trebuie decat sa fim altruisti precum Hristos a fost si fara urma de egoism lacomie si cu virtutile lui Isus si este de ajuns. Vom fi o raza de speranta pt xkre va avea nevoie de noi la momentul potrivit. E nevoie de oameni cu inima de carne in xc tara nu numai in Congo. Daca judecata si rasplata lui Dumnezeu nu va veni peste cei infectati de egoism si lacomie in 2012, candva sigur va veni, desi le dorim sa se trezeasca inainte sa le fie prea tarziu timpul. http://www.youtube.com/watch?v=j4RVGue9DOQ
S-auzim si de mai bine!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: