Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Criza democrației în Asia

Virginia MIRCEA

Mulți se tem că în Asia tulburările politice recente vor submina progresul democrației în regiune. Instabilitatea actuală din Japonia, Thailanda, Mongolia, Coreea de Sud și Taiwan se datorează durerilor de creștere asociate construirii unui mediu regional favorabil dezvoltării democratice.  


În Japonia, cea mai veche și mai stabilă democrație din regiune, un al doilea prim-ministru a demisionat în decurs de doar un an, iar Dieta veche de 120 de ani este para­lizată, înghețând până și cele mai elementare legi. Premierul Thailandei a declarat starea de urgență în Ban­gkok, pentru a putea înăbuși protestele tot mai violente, iar presiunea pentru demisia sa crește. Parlamentul Mongoliei abia începe să lucreze după o pauză de două luni cauzată de primele revolte din această țară, dar acuzațiile de fraudă încă apasă asupra partidului de guvernământ. Popu­larita­tea președintelui Coreei de Sud, Lee Myung-bak, s-a prăbușit din cauza proble­mei importurilor de carne de vită din SUA, iar străzile Seulului s-au umplut de mii de protestatari purtând lumânări aprinse; criza a paralizat activitatea guvernului câteva săptă­mâni. În Taiwan, care a organizat ale­geri fără incidente în martie, circulă zvonuri negre conform cărora noul președinte, Ma Ying-jeou, în realitate complotează să ofere Chinei suveranitatea insulei.
Care este problema?

Dintr-un punct de vedere optimist, exact asta trebuia să se întâmple. Democrația este imprevizibilă, există numeroase facțiuni și vocea poporului nu este întotdeauna măsurată și ar­mo­nioasă. Cu excepția Japoniei, statele liberale din Asia există doar de câteva decenii. Politologii au divergențe în ce pri­vește vechimea de la care o de­mo­crație devine “adevărată” sau “ma­tu­ră”, dar un criteriu spune că tre­buie să treacă o generație de la acordarea drep­turilor constituționale până când un sistem democratic să fie considerat stabil. Alții consideră că trebuie să aibă loc cel puțin două schimbări pașnice de putere între partidele politice, pentru ca sistemul să poată fi numit stabil.
Potrivit acestui etalon, numeroase țări asiatice sunt abia în pragul matu­rității democratice. Atât Taiwanul, cât și Coreea de Sud au trecut de pragul celor două schimbări de putere, dar nici una din democrațiile din Asia, cu excep­ția Japoniei, nu îndeplinește criteriul trecerii unei generații. Dacă în America și Europa, cercurile de inte­rese, nepotismul, ineficiența și frauda inerente în democrație sunt semni­fi­cativ contracarate prin legislație și mecanisme politice, în Asia aceste remedii sunt încă în curs de dezvoltare. Dacă aceste țări mai rezistă puțin, spune teoria optimistă, vor reuși să depășească aceste dureri de creștere și să învețe din ele lecții valoroase despre construirea unui sistem politic viabil.
Pesimiștii afirmă însă că așa-numitele “valori asiatice”, ca armonia, ierarhia și rețelele informale, sunt incompatibile cu conceptele occiden­ta­le legate de democrație, dar ar putea servi totuși drept mecanisme de legătură între politicile liberale și guvernele nereprezentative.
Pesimiștii mai raționali totuși ar spune că politica democratică a fost deturnată, în multe state asiatice, de elite corupte sau incompetente, iar ne­voile oamenilor simpli au fost ne­gli­jate. Ideea aici nu este că trans­pa­rența, statul de drept, libertatea presei și alte drepturi nu sunt posibile în Asia, ci mai degrabă că sistemul democratic a fost manipulat de oameni mai interesați de puterea personală decât în efortul de creare a unui cadru liberal viabil. În realitate însă, experiența fiecărei țări este unică și reflectă punctele tari și slăbiciunile politicienilor, ale ale­gă­to­rilor și ale cercurilor de interese din țara res­pectivă.
Cei care își fac griji pentru soarta democrației în Asia ar trebui să nu uite de pasiunea care aduce milioane de oameni la vot și zeci de mii în stradă, pentru a apăra cauzele în care cred. De asemenea, trebuie să recunoaștem că nu există voci credibile care să înde­mne la o revenire la regimul auto­rita­rist, nici măcar în Thailan­da, unde este posibil ca alegerile demo­cratice să fi fost fraudate. Însă nu trebuie să fim nici orbiți de optimism încât să credem că democrația își va face cumva loc printre toate aceste probleme în țările din Asia. Încrederea oamenilor în sistemele democratice liberale este un lucru fragil. Uneori, odată înșelată, ea nu mai poate fi recâștigată.
Problemele cu care se confruntă democrația în Asia sunt legate de im­ple­mentare, și nu de compatibilitatea de prin­cipiu a democrației cu culturile asiatice. O parte a “soluției” este să nu se exagereze problema. O doză de imprevizibil este normală în orice democrație, și nimeni nu ar trebui să creadă că alegerile vor propulsa întotdeauna lideri înțelepți sau șefi care să le placă altor state. Cheia este mai degrabă în asigurarea că alegerile sunt organizate în continuare – că populația a avut ocazia, în timp, să se răzgândească și că dorește lideri mai buni. Pe măsură ce democrația se instalează mai bine, avem toate motivele să credem că va deveni o parte componentă a vieților asiaticilor, așa cum este și pentru mulți dintre semenii lor europeni și americani.  (V. M.)


ok



Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 60

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: