Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Telecom Brief

Florin STAN

Știri din tehnologie


Serviciile de telecomunicații din România vor atinge 4,5 miliarde euro până în 2011

 

Serviciile de telecomunicații din România vor atinge 4,5 miliarde euro până în 2011, comunicațiile mobile reprezentând 80,1% iar cele fixe 19,9%, potrivit Chief Research Officer IDC EMEA, Martin Hingley.

Piața de IT din România poate fi împărțită în patru segmente principale. Acestea sunt telecom, hardware(partea fizică a unui sistem informatic), software (sistem de operare, drivere și programe de aplicație) și serviciile IT.

Segmentul telecom este reprezentat de piața de comunicații mobile, cu un procent de 80,1%, și cea de comunicații fixe, cu 19,9%. Potrivit IDC, telecomunicațiile vor atinge o valoare de 3,7 miliarde euro în 2008 și până la 4,5 miliarde euro până în 2011.

Cel de-al doilea segment, hardware, este compus din sisteme fixe, cu un procent de 61,7%, periferice 22,7%, rețele 11,2% și storage sau stocare date cu 4,4% Potrivit IDC, acest segment va ajunge în anul 2008 la 1 miliard de euro și la 1,5 miliarde euro până în 2011.

De asemenea, segmentul software este estimat la 161 milioane euro pentru anul 2008. Acesta se compune din aplicații – 54%, infrastructură de sisteme – 23,5% și dezvoltarea de aplicații, cu 21,7%. Potrivit IDC, acest segment va atinge 300 milioane euro până în anul 2011.

Segmentul de servicii IT este cel mai complex și mai dificil de analizat, compunându-se din: implementare – 56%, suport – 22,5%, operațiuni –4,3% și training – 4,1%. Potrivit studiului IDC, acest segment se ridică la 291 milioane de euro pentru anul 2008 și este estimat la aproximativ 500 milioane euro pentru anul 2011.

Potrivit aceluiași studiu, serviciile de Data Center (sisteme de stocare a datelor) sunt subutilizate, iar cheltuielile pentru întreținerea acestora încep să depășească bugetul alocat inițial, din cauza consumului mare de curent, consumabile, întreținere etc.

"Există o lipsă serioasă de profesioniști, de personal în măsură să administreze serverele de baze de date și de unelte sau interfețe de administrare a echipamentelor respective, iar introducerea unor noi idei sau măsuri este îngreunată de faptul că piața și serviciile IT sunt încă imature în România. Ca orice piață nouă, are nevoie de timp pentru a se dezvolta, este în creștere, și previziunile sunt foarte bune în ceea ce privește ascensiunea acestei piețe", a declarat pentru NewsIn Chief Research Officer IDC EMEA, Martin Hingley.

 

Închiderea Planului Național de Numerotație (PNN)

 

Începând cu 3 mai 2008, România va parcurge etapele finale de închidere a Planului Național de Numerotație (PNN), ceea ce înseamnă că toate numerele, indiferent dacă sunt locale sau naționale, se vor forma cu prefix (prefixul național  plus indicativul de arie geografică).

Astfel, abonații furnizorilor de servicii de telefonie fixă vor putea fi apelați doar prin formarea întregului număr național de zece cifre (prefix plus număr local) pentru toate apelurile locale sau naționale.

Totodată, se va modifica și formatul actual al numerelor scurte apărând o diferență clară între numerele pentru servicii de interes public la nivel național (ora exactă, informații privind abonații Romtelecom, deranjamente Rometelecom etc.) și numerele prin care se furnizează servicii de interes general la nivel local – în județe (jandarmerie, taxi, diferite servicii de deranjamente, utilități etc.).

Numerele scurte pentru servicii de interes public la nivel național vor avea patru cifre și la formarea lor se va adăuga cifra 1 înaintea numărului actual (de exemplu 1958 pentru ora exactă indiferent de județ). Atât numărul unic pentru apeluri de urgență 112, cât și numerele de telefonie mobilă își vor păstra formatul actual.

Din 21 octombrie va fi posibilă și portabilitatea numerelor din rețelele mobile în alte rețele mobile și din rețelele fixe în alte rețele fixe. Nu se plătește nimic, costurile pentru migrarea dintr-o rețea într-alta sunt suportate de către operator. Estimativ, acest cost se ridică la suma de 13 euro. Acest cost poate fi recuperat de către operator din facturile emise clienților respectivi. Portarea durează aproximativ 10 zile dar serviciul în sine este întrerupt doar trei ore, aceste ore fiind stabilite cu clientul.

"Având în vedere faptul că toată populația activă a României are un telefon mobil, rata de penetrare fiind peste 100%, nu va fi grea tranziția de la vechile numere la cele noi. Închiderea finală va fi la 1 octombrie 2008", a declarat președintele Autorității Naționale pentru Reglementarea în Comunicații și Tehnologia Informației (ANRCTI), Dan Georgescu.

Închiderea PNN va asigura concurența între operatorii de telefonie fixă, Romtelecom fiind singurul operator care folosea numere scurte. Furnizorul al cărui abonat formează numere de șase și șapte cifre la nivel local are în prezent un avantaj concurențial față de cei ai căror abonați formează numărul întreg de zece cifre. Din acest motiv, Comisia Europeană a recomandat României uniformizarea modului de formare a numerelor de telefon.

Prin închiderea PNN și uniformizarea numerelor de telefonie fixă dispare o barieră din calea liberei concurențe pe piața de comunicații electronice și se asigură condiții vitale pentru toți furnizorii care utilizează resurse de numerotație geografice.

Existența în paralel a celor două tipuri de numerotație a fost o etapă de tranziție în procesul de închidere a PNN avându-se în vedere și volumul mare al investițiilor necesare pentru modernizarea rețelei operatorului fost monopolist de telefonie fixă Romtelecom.

 

Spamul crește și în România

 

Din primirea de spamuri companiile pierd enorm, pentru că productivitatea angajaților scade simțitor pe măsura timpului petrecut cu ștergerea sau filtrarea mesajelor nesolicitate. De asemenea, traficul de internet al companiilor este îngreunat simțitor și serverele devin supraîncărcate cu informație nesolicitată, se pot alege cu serverele banate (blacklisted), din cauza infiltrării automate a mesajelor spam primite, în cele trimise de către anagajații firmei respective, căpătând și propagând astfel o imagine proastă a companiei respective. De asemenea, pot plăti daune, în cazul în care se va dovedi că mesajele nesolicitate au fost inițiate din interiorul companiei.

„Mai grav este faptul că multe companii doritoare să își promoveze produsele cu mijloace la îndemână și ieftine dau bani pentru a cumpăra baze de date de la spameri sau chiar îi plătesc pe aceștia pentru a trimite ei înșiși mesajele nesolicitate. Aceste companii însă nu conștientizează că spamul le aduce mari deservicii, le plasează într-o lumină complet nefavorabilă și că riscă să fie acționate în judecată și să plătească daune utilizatorilor spamați”, a spus Radu Georgescu, președinte Gecad Group. El a mai adăugat că o companie cu 1000 de angajați și salariul mediu brut de 1000 de euro poate pierde lunar 33.000 de euro dacă fiecare angajat petrece 10-15 minute zilnic pentru a șterge sau filtra emailurile nedorite.

Din punct de vedere legislativ, România este aliniată la reglementările Uniunii Europene, iar sistemul aplicabil în țara noastră este cel de tip „opt-in”. Conform acestuia, cei care expediază mesaje comerciale trebuie să aibă acordul prealabil al destinatarilor. În cazurile în care acest acord nu a fost dat, atunci utilizatorii se pot adresa ANRCTI (Autoritatea Națională de Reglementare în Comunicații și Tehnologia Informației) sau Autorității Naționale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Aceste două autorități sunt singurele în măsură să aplice legislația în vigoare. În afară de a sesiza acțiunea de trimitere de spam celor două autorități, pârâtul are posibilitatea de a acționa în judecată, pe cont propriu, compania sau persoana pe care o acuză de trimiterea de spam.

Potrivit legislației (Legea nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice; Legea nr. 365/2002 privind comerțul electronic), „efectuarea de comunicări comerciale prin poșta electronică este interzisă cu excepția cazului în care destinatarul și-a exprimat în prealabil consimțământul expres pentru a primi asemenea comunicări”, trimiterea de spamuri poate fi sancționată contravențional cu amendă între 1.000 și 50.000 RON, în afară de cazul în care este infracțiune.

„Practic, pentru a reduce amploarea acestui fenomen, avem trei posibilități de a acționa: ne protejăm tehnologic bine cu soluții anti-spam și servere de email capabile să filtreze cât mai bine mesajele nesolicitate, să raportăm către așa-numitele blacklists IP-urile celor care ne-au spamat și să acționăm pe cale legală atunci când putem să o facem”, a concluzionat Radu Georgescu.

Potrivit Gartner (Gartner Inc., alături de IDC sau Forrester Research, reprezintă una dintre cele mai renumite companii ce realizează studii de piață și analize ale industriilor IT&C), până la 90% din mesajele electronice primite sunt spam, iar între 2% și 6% din aceste mesaje conțin viruși informatici. Modalitatea de transmitere a acestor viruși informatici s-a schimbat, de la trimiterea de fișiere propriu-zise de programe executabile prin intermediul e-mail-ului, la redirecționarea spre o pagină web infectată, de unde vizitatorul se alege automat cu o varietate de viruși.

Printre recomandările Gartner în privința combaterii fenomenului spam, se numără administrarea eficientă si ținerea la curent a filtrelor serverelor de email, crearea și menținerea unei baze de date cu rezultatele obținute pentru a avea o statistică exactă a investiției firmei respective în soluțiile anti-spam. Procentul de eficiență în protejare 100% nu este unul realist și nu poate fi atins, deoarece acest fenomen al mesajelor nesolicitate este în continuă schimbare, modul în care sunt transmise și conținutul acestor mesaje este în permanentă dezvoltare de către cei care inițiază astfel de mesaje.

Publicat în : Tehnologie  de la numărul 56

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: