Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Alegerile locale vor adânci conflictul politic actual

Arthur SUCIU

Alegerile locale vor conduce la schimbări multiple și de durată în viața politică, determinate de introducerea votului uninominal la președinția consiliilor județene, de noile forme de acces la resurse și de situația politică foarte complicată. Mutarea accentului de pe administrația centrală pe cea locală a avut deja loc în 2004, când reprezentanți de frunte ai PD, în special, au candidat la primăriile marilor orașe, ridicând miza pentru câștigarea funcțiilor de primar. De această dată, schimbările vor fi însă mult mai mari.


    Gate-keeper-ii de la județ

Mass-media a exprimat îngri­jorarea că introducerea vo­tului uninominal la funcția de președinte al consiliului județean îi va reîncărca pe baronii locali ai PSD. Este posibil, dar nu și esențial pentru a explica acest fenomen nou. Căci baro­nii locali, fie ei de la PSD sau de la alte partide, vor controla, cel puțin în parte, accesul la resurse pe raza unui județ, devenind personaje mult mai puternice decât acum, în plan local, dar și la nivel național. Legați direct de fondurile gu­vernamentale, pe care trebuie să le împartă primăriilor, președinții de con­silii județene vor deveni adevărați gate-keeper-i ai politicii locale. Vor fi aleși de un număr mai mare de cetățeni decât un primar sau un parlamentar și, fără îndoială, se vor împăuna cu această legitimitate, ba chiar vor cere atribuții sporite. Importanța lor politică va crește deci, peste aceea a primarilor marilor orașe și a parlamentarilor. Uninominalul pentru consilii județene va transforma aproape sigur actualele unități administrative în regiuni cvasi-autonome, dacă nu în feude controlate de la nivelul județului.
Aceasta va conduce în final la o uniformizare politică la nivel județean. Vom avea județe întregi controlate de anumite partide și totul se va învârti în jurul acestui control deoarece el va asigura în final accesul la sursa pri­ma­ră: Guvernul. Votanților li se va explica foarte clar că a vota un partid de ace­eași culoare cu a președintelui județean înseamnă o șansă în plus pentru a beneficia de fonduri mai mul­te de la Guvern pentru rezolvarea problemelor locale.
Introducerea sistemului de vot uninominal creează un complex în re­lația parlamentar-președinte al con­siliu­lui județean. Ales într-o circums­crip­ție mult mai mică decât un județ, parlamentarul este în același timp re­pre­zentantul națiunii (potrivit prin­ci­piu­lui constituțional al mandatului nei­m­perativ). El va fi probabil mai legitim decât până acum, dar mai puțin legitim decât președintele consiliului jude­țean. Acesta din urmă se bucură de o reprezentativitate mai mare și, în același timp, are în responsabilitate di­rectă chiar baza sa electorală.
Ciu­dățenia ca un parlamentar să fie mai puțin legitim decât un ales local va crea distorsiuni în relațiile de putere, în sensul că parlamentarul poa­te ajunge să se subordoneze pre­ședintelui consiliului județean pentru a putea să-și păstreze fieful. La fel a procedat, de pildă, Traian Băsescu, invocând alegerea prin vot direct de către întregul corp electoral față de alegerea în circumscripții a parla­mentarilor. Dovadă că lucrurile stau așa și nu este vorba de pure speculații este anunțul candidaturii parlamen­ta­rului PD-L Radu Berceanu la funcția de președinte al consiliului județean Dolj. Anticipând ceea ce se va întâmpla, Berceanu a afirmat că Parlamentul nu mai reprezintă un challenge pentru el. De asemenea, liderul PD-L și deputatul Gheorghe Flutur va candida la pre­șe­dinția consiliului județean Suceava. La aceasta trebuie adăugat efortul depu­tatului PSD Miron Mitrea de a impune votul uninominal la consiliul județean, la cererea baronilor locali ai partidului din Moldova.
Să ne amintim că și în trecut șefii de consilii județene au avut o mare influență în plan local și, adesea, chiar în planul politicii centrale (în perioada 2001-2004 existau organizații locale conduse de baroni unde nici preșe­dintele partidului, Adrian Năstase, nu putea interveni sub nici o formă).

Către un sistem mafiot local

Cel puțin în prima fază, adică în următorul mandat, este totuși de așteptat ca o coagulare să nu se pro­ducă și, dimpotrivă, să asistăm la o generalizare a conflictului politic, la extinderea lui dinspre centru spre teri­toriu. Datorită cotei ridicate de popu­laritate, PD-L este partidul care are șanse să câștige cele mai multe președinții de consilii județene (votul are loc într-un singur tur), în timp ce PNL, care conduce Guvernul, are șan­se slabe de a accede la aceste funcții. Pe de altă parte, majoritățile în ace­leași consilii ar putea să fie alcătuite din PNL și PSD. Situații similare se vor întâlni desigur la consiliile locale și în relațiile dintre județ și primării. Preșe­dinții consiliilor județene care nu vor aparține partidului de guvernământ vor face o opoziție dură față de acesta și-l vor acuza, pe sistemul deja consacrat de Traian Băsescu la primăria generală a Capitalei, de direcționare subiectivă a fondurilor. Este de așteptat de aceea ca, după alegeri, în funcție de inte­re­sele politice ale momentului, legea bu­getului să fie modificată în așa fel încât banii să ajungă la cine trebuie. Totuși, va fi destul de greu pentru Guvern să explice de ce fondurile ar trebui să fie orientate, să spunem, către primării și nu către aleșii uninominal de la județ. La rândul lor, în condițiile actuale primarii se vor plânge că președinții de consilii județene nu le repartizează fonduri suficiente. Toată această rețea va crea nenumărate blocaje, cum se mai întâmplă și acum, iar în final va genera un sistem de mafie locală extrem de bine pus la punct.

Capitala, ca oportunitate, inclusiv politică

Perspectiva unei regionalizări efec­ti­ve face ca orice funcție în admi­nis­trația locală să devină extrem de importantă. Dacă, la scrutinul din 2004, rezultatele de la București și Cluj au influențat puternic alegerile parlamentare și prezidențiale, accen­tu­ând un anumit trend, în 2008 situa­ția va fi probabil diferită. Diseminarea puterii către administrația locală face ca și miza Capitalei să se restrângă la interesele bucureștenilor. Fără îndoială că numai alegerile vor arăta dacă cetățenii Capitalei au optat pentru un vot politic, având o valoare simbolică pentru întreaga țară, sau pentru un vot util, în vederea satisfacerii intereselor locale. Ceea ce se poate constata însă încă de pe acum este o slăbire a inte­resului bucureștenilor pentru opțiu­ni cu valoare politico-simbolică. Desigur, Capitala rămâne în continuare o țintă esențială, dar din ce în ce mai mult prin potențialul de dezvoltare al ora­șului, prin oportunitățile oferite.
Deocamdată nu este foarte clar în ce direcție va fi orientat votul cetă­țe­nilor, ceea ce face ca și cele mai mari partide, PSD și PD-L, să întâmpine dificul­tăți în alegerea candidatului. PSD are de ales între liderul orga­ni­zației de București, Marean Vanghelie, și doctorul Oprescu, dar nici unul, nici celălalt nu pare să fie o soluție prea bună. La rândul său, PD-L nu este ho­tărât pe cine să desemneze, între cei nominalizați aflându-se primarul de la sectorul 3, Liviu Negoiță, și secretarul general al PD-L, Vasile Blaga. Pentru că nu au decis asupra candidatului pentru primăria generală, problema candi­da­ților la sectoare nici nu a putut să fie ridicată. Aceste incertitudini sunt expli­cabile și prin situația din interiorul par­tidelor. Într-adevăr, concurența dintre Oprescu și Vanghelie este o proiecție a războiului intern din PSD dintre tabăra lui Geoană și aceea a lui Iliescu-Năs­tase. Începutul sfârșitului, pentru PSD, în 2004, a fost pierderea primăriei ge­nerale a Capitalei (de către actualul pre­ședinte Mircea Geoană). Tot de aco­lo ar putea începe și revenirea PSD. Oprescu reprezintă aripa veche din PSD, cel care ar trebui, prin victoria la București, să readucă speranțele celor din grupul Iliescu-Năstase. Numai că pe de o parte paradigma care a func­ționat în 2004 nu mai este în totalitate valabilă (reîntoarcerea la cele două blocuri politice, conduse de Băsescu și Năstase, este puțin probabilă acum), pe de altă parte funcția politică a primăriei generale este în curs de modificare (primăria generală devine tot mai mult ceea ce trebuie să fie, adică o funcție administrativă). Pro­ba­bil cea mai fericită opțiune pentru PSD ar fi nominalizarea unui politician din noua gardă, care să nu fie respins nici de oamenii lui Iliescu și Năstase (un posibil candidat poate fi Cristian Diaconescu).
La PD-L însă este vorba despre altceva, și anume despre temerea de a pierde primăria generală, după ce ea fusese transformată în fief al demo­cra­ților de către Traian Băsescu. Pierde­rea primăriei ar fi o lovitură pentru liderii PD-L, mai ales că actualul primar democrat-liberal nu a confirmat aștep­tă­rile bucureștenilor. În același timp, PNL este gata să-l susțină în turul al doilea pe candidatul PSD (probabil cu excepția lui Vanghelie), dacă liberalul Ludovic Orban nu va acumula voturile necesare.

Moment dificil pentru toate partidele

Situația politică extrem de com­pli­cată, la nivel central, va influența totuși alegerile locale de anul acesta. Dincolo de dorința comunităților locale de a ale­ge reprezentanți cât mai buni, dimensiunea politică a alegerilor nu va putea să fie nicidecum ignorată. Pentru a câștiga funcții și a forma majorități, PSD și PNL vor fi obligate să se alieze la nivel local. În ciuda încer­cărilor celor două partide de a ocoli încheierea unei înțelegeri politice, alegerile locale le va pune în fața faptului împlinit. Legătura dintre PNL și PSD nu va putea să mai fie, în vreun fel, negată, ceea ce le-ar obliga la realizarea unei alianțe preelectorale. După locale, una dintre cele mai difi­cile probleme, pentru PSD și PNL, va fi să definească și să gestioneze relația dintre ele.
Alegerile locale din acest an vin într-un moment prost pentru toate partidele. După Consiliul Național din acest an, în PSD lucrurile par că au început să se așeze. PSD este însă departe de a fi revenit la forța de odinioară. Alegerile locale ar putea să consacre scăderea sa electorală. De asemenea, PNL, care se află în descreștere, este gata să piardă zone importante, pe care le domina până acum, mai ales în mediul urban. Deși este de așteptat să câștige un număr mare de primării și consilii județene, PD-L ar putea avea probleme cu majoritățile și, cel mai grav, ar putea rata perspectiva de a deveni un partid majoritar. Cel mai probabil alegerile locale nu vor consacra nici un câștigător net.

Publicat în : Politica interna  de la numărul 55

Comentarii

Comentariul nr.1 - solo a spus în 11.04.2008 04:07:00:
sunt profund ingrijorat de chestiunile ridicate in articol si ma intreb la cine va mai putea apela cetateanul de rand, in caz ca are nevoie de solutionarea unor probleme: daca doleantele nu i se rezolva pe plan local, va mai exista posibilitatea sa te adresezi institutiilor centrale, din moment ce institutiile centrale vor invoca faptul ca au raspunderi limitate? cei de pe plan local vor mai raspunde in fata cuiva?
ma tem ca alesii locali vor avea painea si cutitul in mana lor si vor taia si spanzura cum si pe cine vor dori ei, fara vreo frica sau jena.
Comentariul nr.2 - solo a spus în 11.04.2008 04:11:00:
sunt profund ingrijorat de chestiunile ridicate in articol si ma intreb la cine va mai putea apela cetateanul de rand, in caz ca are nevoie de solutionarea unor probleme: daca doleantele nu i se rezolva pe plan local, va mai exista posibilitatea sa te adresezi institutiilor centrale, din moment ce institutiile centrale vor invoca faptul ca au raspunderi limitate? cei de pe plan local vor mai raspunde in fata cuiva?
ma tem ca alesii locali vor avea painea si cutitul in mana lor si vor taia si spanzura cum si pe cine vor dori ei, fara vreo frica sau jena.
Comentariul nr.3 - Just Me a spus în 18.04.2008 10:38:00:
Interesant cât de bine ai anticipat desemnarea lui Diaconescu, în condițiile în care nimeni nu mai vorbea despre ea.

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: