Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Va fi Vladimir Putin Premier?

Virginia MIRCEA

După anunțul președintelui rus Vladimir Putin că nu ar avea nimic împotrivă să fie noul prim ministru, opinia generală este că după alegerile prezindențiale din 2 martie, Putin va conduce guvernul rus sub un nou președinte.


Cât de credibil este acest scenariu?

Actualul președinte de la Kremnlin se bucură de o foarte mare popularitate în rândul rușilor, 68 la sută conform ultimului sondaj.  Pentru Vladimir Putin, funcția de prim-ministru nu ar fi doar o “retragere,” ci un sacrificiu de sine. În lumina a ceea ce știm despre Putin și despre sistemul politic și economic pe care le-a creat în Rusia, este mult mai probabil că va căuta o modalitate de a rămâne Președintele Putin.

Pentru un om care declara că prăbușirea Uniunii Sovietice este "cea mai mare catastrofă geopolitică a secolului al XX-lea", chiar și cea mai "executivă" funcție de prim-ministru s-ar putea să fie insuficientă. Președintele Rusiei este simbolul națiunii, “tătucul” nepărtinitor.

O analiză a acțiunilor președintelui rus arată în primul rând că Vladimir Putin a făcut exact opusul a ceea ce declarase public că intenționează să facă în câteva probleme politice majore. În noiembrie 2003, el declara că "statul nu ar trebui să încerce să distrugă Yukos” – în acel moment cea mai mare, cea mai modernă și cea mai transparentă companie privată din Rusia – iar apoi a făcut, metodic, exact acest lucru, printr-o urmărire penală care a ridicat semen de întrebare cu privire la corectitudinea cu care a fost făcută. 

Apoi a afirmat în repetate rânduri că Rusia are nevoie de un sistem multipartid solid – după care nu a stat pe gânduri și a înăsprit condițiile de participare la alegeri, trecându-le sub controlul strict al unei comisii electorale supuse Kremlinului. Niciun partid nu poate nici măcar spera să participle la alegeri în Rusia fără aprobare de la Kremlin.

Președintele a ridicat în slăvi democrația în aproape fiecare discurs anual despre starea națiunii din 2000 încoace – și apoi a anulat alegerea guvernatorilor regionali, care sunt acum practic numiți direct de Moscova. A identificat corect mass media independente drept principală armă de luptă împotriva corupției – după care s-a asigurat că toate publicațiile și posturile de radio și televiziune din țară sunt sub controlul Kremlinului.

Putin ca Premier

Pentru Vladimir Putin, funcția de prim-ministru nu ar fi doar o “retragere,” ci un sacrificiu de sine. Prim-miniștrii regimului Putin au fost numiți de președinte și s-au supus ordinelor sale. Au fost marionete care nici măcar nu și-au putut alege singuri cabinetul. Anul acesta, Vladimir Putin a degrevat Premierul de sarcina de a supraveghea așa-numitele corporații de stat, în care administrația înglobase anterior câteva din companiile cheie, și adesea cele mai profitabile – ca firmele producătoare de armament și energie nucleară.

Dat fiind faptul că partidul lui Vladimir Putin, Rusia Unită, este creditat cu două treimi din locuri în viitoarea legislatură, nu este niciun dubiu că parlamentul va aproba amendamente constituționale care să slăbească rolul președinției și să definească un rol “executiv” mai puternic pentru premier. Pe lângă însărcinarea parlamentului – și nu a președintelui – cu numirea guvernului, ar putea fi nevoie să i se ofere primului ministru și rolul de comandant suprem al armatei.

În Rusia de azi, puterea nu depinde doar capacitatea militară, ci și de petrol. Și aici au fost luate toate măsurile pentru a se asigura că președinția și nu cabinetul primului ministru se ocupă de exporturile a șapte milioane de barili de țiței și produse petroliere (benzină și motorină) pe zi. Împreună cu vânzările de gaze naturale, exporturile de combustibili au adus anul trecut venituri de 190 miliarde dolari.

Niciodată în istoria Rusiei resurse atât de mari și de lichide (la propriu și la figurat) nu au fost controlate atât de strict de atât de puține persoane cum este în prezent. Miza renunțării la putere a crescut în consecință. Dacă Putin devine prim-ministru, o vastă rețea de aranjamente informale care l-au transformat pe președinte și cercul său în managerii celor mai profitabile resurse naturale va trebui demontată – și redirecționată dinspre Kremlin spre primul ministru.


Ce soluții oferă Constituția pentru a rămâne la Kremnin?

Putin are câteva modalități prin care să rămână la Kremlin fără să încalce litera Constituției din 1993. Cea mai ușoară cale ar fi votarea de către parlament a unui amendament constituțional prin care să se elimine restricționarea numărului de mandate. Problema cu această soluție este că ar face ca Rusia să semene cu Belarus sau Kazahstan, conduse de președinți pe viață. Dar s-ar putea găsi cel puțin alte două soluții. Ambele prezintă avantajul semnificativ că evită amendamentul constituțional de care președintele Putin nu pare deloc încântat.

Prima soluție: Putin ar putea deveni prim ministru și apoi președinte în exercițiu, dacă noul ales se află în incapacitatea de a-și îndeplini îndatoririle. Viktor Zubkov, scos din anonimat de Putin acum câteva săptămâni pentru a fi numit premier, are 66 de ani – 6 ani peste vârsta pensionării pentru bărbați în Rusia (și 11 ani mai mult ca Putin). Dacă Zubkov, cu susținerea lui Putin, este ales președinte, s-ar putea să realizeze curând că povara puterii este prea grea după doar câteva luni de mandat. Urmează noi alegeri prezidențiale, care trebuie organizate în maxim 3 luni și pe care Putin nu are cum să le piardă, câștigând un alt mandat complet fără a încălca formal limita constituțională de două mandate consecutive.

A doua soluție: Putin nu părăsește Kremlinul nici măcar o perioadă scurtă. Conform Constituției Rusiei, președintele poate institui legea marțială în caz de agresiune sau “amenințare directă de agresiune”. Parlamentul ar putea apoi institui ușor un “regim de lege marțială” care să includă amânarea alegerilor până când “amenințarea” dispare. Această "amenințare" ar putea veni dinspre Estonia, criticată vehement de propaganda de stat a Rusiei anul acesta. Ambasadorul Estoniei la Moscova a fost hărțuit de o organizație de tineret finanțată de stat, iar paginile sale web au fost ținta unor atacuri cibernetice. Sau ar putea fi Georgia, vecinul Rusiei din zona volatilă a Caucazului de Nord, aflată în război de facto cu Abhazia și Osetia de Sud, două provincii care luptă pentru independență. În Abhazia, majoritatea populației are cetățenie rusă, iar liderii Osetiei de Sud și-au exprimat nu o dată dorința de a se alătura Federației Ruse.

În timpul stării de urgență, rușii vor strange rândurile cu siguranță, cel puțin la început. Pe termen mai lung, președinția prelungită va trebui cumva legalizată. Dar, așa cum scria Lenin, citând o maximă adesea atribuită lui Napoleon, "on s'engage et puis on voit" (să ne angajăm în luptă, și vom vedea ce facem apoi).

Publicat în : Politica externa  de la numărul 52

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: