Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Principalele blocaje in accesarea eficienta a fondurilor europene

Andreea VASS

style="mso-ansi-language: RO">Febra negocierilor Programelor Operationale Sectoriale s-a incheiat, iar capacitatea de indatorare a autoritatilor locale a fost extinsa de curand in favoarea cofinantarii. Totusi, persistenta starii de incertitudine conduce invariabil la demarajul managementului „situatiilor de criza” in accesarea Fondurilor Europene. Abordarile pesimiste ale comunitatilor locale, de la „vai-de-mine” la „bine-mersi”, adauga noi pacate la cele sistemice, de fond, carora Guvernul ar trebui sa le gaseasca rapid un raspuns adecvat.



style="mso-ansi-language: RO">Procedeul darwinist nu constituie cu siguranta o optiune. Corectitudinea si eficienta alocarii acestor fonduritine de depasirea unor blocaje reale si a zeci de disfunctionalitati invocate de catre participantii la dezbaterile publice regionale de profil. Vorbaria a fost putina, sinceritatea nemiloasa, iar strigatul pentru sprijinirea eforturilor locale asurzitor. Acesta a fost cadrul creat la initiativa societatii civile. Mai concret, a Fundatiei EUROLINK – Casa Europei care coordoneaza Consortiul unui Parteneriat Strategic pentru sprijinirea comunitatilor locale si a sectorului IMM in vederea accesarii Fondurilor Europene. Sintetizam mai departe aceste probleme concrete cu care actorii publici locali si IMM-urile se confrunta in demararea proiectelor, formuland chiar unele recomandari pentru accesarea eficienta a fondurilor comunitare la nivel local si regional.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">      style="mso-ansi-language: RO">Insuficienta consultare a beneficiarilor potentiali cu autoritatile de management

style="mso-ansi-language: RO">Comunicarea si reprezentarea directa a autoritatilor de management in cadrul saloanelor regionale, in special a Autoritatii de Management pentru Cadrul de Sprijin Comunitar, lipseste. Doar acest dialog deschis permite focalizarea consultarilor pe intrebari punctuale si raspunsuri concrete ale celor responsabili de buna implementare a regulamentelor si recomandarilor exprese ale Comisiei Europene.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">      style="mso-ansi-language: RO">Motivarea functionarilor responsabili cu implementarea proiectelor castigatoare

style="mso-ansi-language: RO">Guvernul si Parlamentul Romaniei trebuie sa identifice modalitatile legislative si procedurale prin care sa fie co-responsabilizata si stimulata financiar activitatea functionarilor publici implicati in implementarea judeteana si locala a proiectelor derulate cu Fonduri Europene. Dezirabila este chiar introducerea sistemului acoperirii orelor suplimentare si acordarea unui “bonus de succes”, in functie de marimea si numarul fondurilor atrase prin Programele Operationale Sectoriale.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">      style="mso-ansi-language: RO">Reglementarea clara a parteneriatului public-privat

style="mso-ansi-language: RO">In scopul consolidarii accesarii Fondurilor Europene, in special a celor destinate dezvoltarii regionale, este nevoie de precizari legislative clare legate de parteneriatul public-privat. Acestea ar trebui sa se regaseasca fie in legislatia pentru achizitiile publice, fie intr-un act normativ separat, apt sa transpuna bunele practici si recomandarile Statelor Membre mai vechi ale Uniunii Europene.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">        style="mso-ansi-language: RO">Promovarea dialogului dintre Guvern si institutiile financiare pentru cresterea capacitatii de co-finantare

style="mso-ansi-language: RO">Dorinta de a fluidiza si flexibiliza co-finantarea proiectelor impune un dialog structurat intre Guvern si asociatiile profesionale ale institutiilor financiar-bancare, in special a Asociatiei Romane a Bancilor. Co-responsabilizarea adecvata a bancilor pentru implementarea unui proiect - cu implicatii asupra comunitatii locale sau pentru dezvoltarea unui sector socio-economic - trebuie sa porneasca de la un sistem-cadru transparent de facilitare a co-finantarii.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">        style="mso-ansi-language: RO">Crearea unui sistem informational care sa permita aplicantilor verificarea stadiului si concluziilor evaluarii style="mso-ansi-language: RO">

style="mso-ansi-language: RO">Crearea unui spatiu virtual corespunzător verificarii în orice moment a stadiului evaluării proiectelor depuse, ar permite solicitantiulor sa aiba acces inclusiv la punctajele obținute și lapunctele slabe ale documentației. In acest mod se promoveaza nu doar o mai mare transparență a procesului de evaluare a cererilor de finanțare/proiectelor depuse, dar se pot asimila „bunele practici” rezultate prin corectia imperfectiunilor care au condus la respingerea respectivelor cereri de finanțare si reiterarea lor.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">      style="mso-ansi-language: RO">Elaborarea unui protocol tehnic clar pentru raportarile intermediare

style="mso-ansi-language: RO">Pentru a promova un sistem de comunicare inter-institutionala cat mai riguros si operativ intre actorii care implementeaza proiecte si organismele intermediare/agentiile de plati/autoritatile de management, potenialii beneficiari solicita Guvernului Romaniei si Comisiei Europene sa se stabileasca un protocol tehnic clar pentru realizarea raportarilor periodice, pornind de la bunele practici in domeniu si de la agrearea unor indicatori de verificabilitate. Stabilirea unui asemenea sistem de comunicare poate garanta in mare masura o prevenire eficienta a disfunctionalitatilor, a blocajelor si a crizelor care pot aparea, mai ales in contextul capacitatii institutional-administrative inca fragile, a nivelului ridicat de coruptie invocat inca de Uniunea Europeana si de catre organizatiile neguvernamentale care monitorizeaza utilizarea banilor publici in Romania.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">        style="mso-ansi-language: RO">Separarea clara a consultantilor care ofera asistenta tehnica de cei potential implicati in evaluare style="mso-ansi-language: RO">

style="mso-ansi-language: RO">Pentru a promova transparenta, corectitudinea evaluarii si a preveni style="COLOR: red"> aparitia unor conflicte de interese, este necesara separarea clara a consultantilor/societatilor de consultanta, care vor fi cooptate ca persoane fizice sau juridice sa evalueze proiectele depuse la autoritatile de management, pe de o parte, de cele care ofera consultanta/asistenta tehnica pentru proiectele depuse sau care urmeaza sa fie depuse, pe de alta parte.

style="mso-ansi-language: RO"> style="TEXT-DECORATION: none"> 

style="FONT-SIZE: 14pt; FONT-FAMILY: Wingdings; mso-ansi-language: RO; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-family: Wingdings; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-list: Ignore">§ style="FONT: 7pt ''">        style="mso-ansi-language: RO">Organizatiile societatii civile cu expertiza ar trebui ia parte la monitorizarea si evaluarea proiectelor

style="mso-ansi-language: RO">Participantii solicita ca reprezentantii partenerilor sociali si ai organizatiilor societatii civile care au fost active in perioada de pregatire a accesarii Fondurilor Europene sa se regaseasca intr-o mai mare masura in cadrul comitetelor de monitorizare si evaluare la nivel national si regional. Astfel se pastreaza un echilibru echitabil si se poate realiza un control mai strict asupra evaluarii si promovarii celor mai bune proiecte si initiative co-finantate prin Fonduri Europene.

style="mso-ansi-language: RO"> 

style="mso-ansi-language: RO">Din pacate, lista nu se incheie aici. Nu suntem insa condamnati in prealabil la ineficienta. Avem nevoie doar de vointa in rezolvarea grabnica a acestor probleme.

Publicat în : Cover story  de la numărul 48

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: