Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Lobby regional la Bruxelles

Roxana MAZILU

Începând cu 1 ianuarie 2007 autoritățile locale și județene din România au ocazia unică de a participa la organismele consultative ale Uniunii Europene și de a-și proiecta interesele în arena comunitară. Această situație inedită presupune însă existența unor structuri specializate prin care accesul la decizia europeană să se realizeze în mod optim. Reprezentanții județelor și orașelor din România își caută astfel drumul spre promovarea propriilor proiecte folosindu-se de mijloace proprii sau în colaborare, exercițiul de lobby regional fiind pentru noi încă în faza începuturilor.



Colaborarea este crucială

style="mso-tab-count: 1">            În cazul României, reprezentarea intereselor subnaționale revin județelor, cele 8 regiuni de dezvoltare neavând personalitate juridică și prin urmare nici drept de reprezentare internațională. Paradoxul acestei situații este că reprezentarea se face județean deși marile proiecte ca și strategia de politică regională a UE este centrată pe cele celor 8 regiuni. În ciuda acestei situații particulare, județele au învățat că este nevoie să colaboreze, atât în ceea ce privește contactul cu autoritățile europene cât și în accesarea marilor proiecte.

style="mso-tab-count: 1">            Pentru a da mai mare coerență și organizare activităților de informare și lobby reprezentanții români s-au grupat în capitala Europei fie în cadrul Biroului Uniunii Consiliilor Județene din România ori ți-ai creat birouri proprii pentru informare și lobby.

 

41 de consilii județene la Bruxelles

Cea mai importantă structură de reprezentare a intereselor autorităților locale românești este Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România (UNCJR), creată încă din 2004, cu statut de organizație neguvernamentală care reunește pe baza liberului consimțământ cele 41 de Consilii Județene din România, ca persoane juridice. Tocmai pentru a acoperi zone cât mai largi atât geografic cât și tematic, Consiliile Județene se organizează în interiorul Uniunii individual și ca asociații, pe regiuni sau în funcție de interese comune.

La inaugurarea noii formule a Biroului, în octombrie 2005, style="mso-bidi-font-style: italic; mso-bidi-font-weight: bold">Liviu Dragnea (CJ Teleorman), președintele UNCJR a enunțat scopul și importanțabiroului: style="mso-bidi-font-weight: bold">“concurăm împotriva a zeci de regiuni europene cu tradiție în accesarea fondurilor structurale. lang=FR style="mso-ansi-language: FR; mso-bidi-font-weight: bold">De aceea avem nevoie de specialiști care să cunoască exact problemele din județul pe care îl reprezintă și să prezinte la Bruxelles proiecte ce pot fi finanțate. Va fi o competiție dură, dar nu imposibilă, pentru că primul pas spre acești bani l-am făcut: suntem aici. Dacă nu ești la Bruxelles, nu exiști."

Acționând în spiritul ideilor mai sus enunțate, biroul comun lucrează pentru promovarea v style="mso-bidi-font-weight: bold">alorile europene și a parteneriatelor, instrumente cheie pentru integrarea comunităților locale. Deasemenea acesta f style="mso-bidi-font-weight: bold">urnizează nemijlocit și rapid informații importante către membrii săi, găzduiește d style="mso-bidi-font-weight: bold">elegații județene pentru scurte sesiuni de formare, ajuta la style="mso-bidi-font-weight: bold">înțelegerea agendei UE și a politicilor și programelor care influențează comunitățile regionale și locale și, nu în ultimul rând, d lang=IT style="mso-ansi-language: IT; mso-bidi-font-weight: bold">ezvoltă parteneriate lang=IT style="mso-ansi-language: IT">cu diferiți actori europeni. Permanent se organizează vizite la organismele europene, au loc întâlniri cu alte birouri regionale pentru a face schimb de informațiii și testa posibile parteneriate. Importantă este și participarea activă în cadrul rețelelor la care Uniunea este membră, cum ar fi Consiliul Comunelor și Regiunilor din Europa, Platforma Europeană pentru mediu a birourilor regionale la Bruxelles sau Reț lang=IT style="mso-ansi-language: IT">eaua Regiunilor de pe frontiera de est a UE.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

2006 – an de acomodare cu marile proiecte

Anul trecut a însemnat pentru reprezentanții locali și membrii permanenți ai birourilor numeroase proiecte finalizate. Unul dintre acestea este lang=IT style="mso-ansi-language: IT">câștigarea de către style="mso-fareast-language: NL; mso-font-kerning: 8.0pt">Consiliile Județene Vâlcea si Brașov a un proiect axat pe asistență și instruire pentru actorii români implicați în procesul de dezvoltare, în domeniile planificării pentru dezvoltarea zonelor industriale și utilizării eficiente a fondurilor structurale. CJ Tulcea a realizat și câștigat, în parteneriat cu compania flamanda style="FONT-WEIGHT: normal; mso-bidi-font-weight: bold">WES Brugge și Administrația Rezervației Biosferei Delta Dunării un proiect intitulat style="FONT-WEIGHT: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-language: NL; mso-font-kerning: 8.0pt">"Dezvoltarea potențialului pentru turism sustenabil în cadrul programului Natura 2000: cazul Deltei Dunării". style="FONT-WEIGHT: normal">

style="FONT-WEIGHT: normal; mso-bidi-font-weight: bold; mso-fareast-language: NL; mso-font-kerning: 8.0pt">Ca urmare a aderării României la Uniunea Europeană, anul acesta a adus schimbări majore în statutul Biroului UNCJR cea mai importantă fiind reprezentarea a 6 membri UNCJR, (plus 6 supleanți), în cadrul delegației române din Comitetului Regiunilor condusă de Dl. Constantin Ostaficiuc, Președintele CJ Timiș. În plus, Biroul se ocupă de pregătirea participării style="COLOR: black">evenimentele europene periodice cum sunt: Porțile deschise la instituțiile europene, „Greenweek” - săptămâna mediului înconjurător și „Open Days” săptămâna colectivităților teritoriale europene la Bruxelles.

 

Birouri de lobby numeroase

În prezent, la Bruxelles, se află sediile a aproape 300 reprezentanțe regionale din toate statele membre ale Uniunii. Cele mai numeroase sunt cele ale provinciilor belgiene dar și ale landurilor germane sau austriece sau ale regiunilor din Marea Britanie. Numărul și influența acestor birouri de informare și lobby este dată atât de gradul de autonomie de care se bucură regiunea cât și de dezvoltarea ei economică. class=i41> lang=PT-BR style="FONT-SIZE: 11pt; LINE-HEIGHT: 150%; mso-ansi-language: PT-BR">În plus, conform datelor statistice provenite de la Comisia Europeană, în capitala Belgiei sunt stabilite un număr 15.000 de persoane care desfășoară activitatea de lobby, și aproape 2.600 de grupuri de interese au birouri permanente.

Birourile servesc două obiective. În primul rând este vorba de transmitere de informații în dublu sens, o dată către județe - asupra inițiativelor pe care le pregătesc directoratele Comisiei sau Parlamentul European și care privesc problemele regionale - și în sens invers, prezentând problemele și interesele locale în fața instituțiilor europene. Al doilea obiectiv este de a conecta grupurile de interese economice locale cu structurile europene și de a proiecta politicienii regionali pe arena europeană.

 

Aspirațiile europene ale Clujului

style="mso-ansi-language: RO">Un birou de reprezentare locală din România nu are nici conexiunile unuia belgian și nici forța economică a unui land german, dar printr-o strategie bine gândită și contacte poate realiza proiecte importante. Acesta este cazul biroului de lobby județului Cluj, inaugurat în octombrie 2005, în cadrul unei recepții organizate în incinta Parlamentului European. Scopul său declarat este promovarea județului în mediul european, la nivelul reprezentanțelor regionale și al instituțiilor europene care își au sediul în Bruxelles. Pentru a profesionaliza activitatea biroului a fost selectată și o firmă de consultanță, care să reprezinte interesele județului.

style="mso-ansi-language: RO">Unul dintre cele mai mari succese ale acestuia este participarea începând cu anul 2006 la unui proiect complex de finanțare a cercetării și inovării î lang=FR style="FONT-STYLE: normal; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-font-style: italic">n cadrul Programului Cadru 6 al Comisiei Europene linia   lang=FR style="COLOR: black; mso-ansi-language: FR">„ lang=FR style="FONT-WEIGHT: normal; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-font-weight: bold">Regiuni de Cunoaștere lang=FR style="COLOR: black; mso-ansi-language: FR">” lang=FR style="FONT-WEIGHT: normal; mso-ansi-language: FR; mso-bidi-font-weight: bold">. Bugetul total al proiectului este de 500.000 Euro disponibil pe o durată de 2 ani. Este important de menționat că un astfel de proiect se desfășoară în parteneriat, coordonator fiind Consiliul Regional Lorena din Franța și la care mai participă, pe lângă CJ Cluj alți cinci parteneri universitari și tehnici din Turcia, Estonia, Spania, Grecia și Cehia. De acesta vor beneficia numeroși actori locali incluzând aici universitățile, institutele de cercetare, parcurile industriale din județul Cluj, intermediarii de știintă și tehnologie și indirect IMM-urile.

lang=EN-US>Pentru 2007 obiectivul major al biroului este atragerea de finanțări cu o atenție specială asupra programelor finanțate direct de Comisia Europeană, cum ar fiLife, Intelligent Energy sau e-ContentPlus, dar care sunt puțin cunoscute în România și necesită mai multe formalități și parteneri dar vizează domenii cu mare impact regional și local. Reprezentanții județului consideră că deși Clujul a reușit să stabilească anumite parteneriate, în general acesta este un domeniu deficitar ceea ce minimizează șansele de a fi o zonă de success interconectată care să participle la proiecte majore. La aceste puncte sensibile se adaugă importanța atragerii de style="mso-bidi-font-weight: bold">finanțări pentru programe de formare profesională în UE pentru funcționarii CJ Cluj cât și pentru locuitorii județului ca și promovarea acestuia la Bruxelles.

 

Publicat în : Politica interna  de la numărul 48

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: