Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Bani albi pentru zile negre

Mihnea GRAUR

Pensiile reprezintă o problemă atât socială, cât și economică, iar această situație este valabilă în întreaga Uniune Europeană, și nu numai. Schimbările indicilor demografici, sociali și de sănătate a populației, coroborați cu evoluția economiei mondiale previzionează un viitor incert. Situația grea a pensionarilor din România în ultimele două decenii a indus deja o temere. Cu toate acestea, conform primelor semnale, puțini români iau în calcul o pensie privată. Motivele țin în primul rând de nivelul de trai.

Până în prezent Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a autorizat o singură companie să administreze fonduri de pensii private, este vorba de ING Asigurări de Viață. Foarte curând se vor alătura acesteia alte două nume importante – Aviva și Allianz, ale căror dosare se află aproape de finalizare. Ulterior sunt de așteptat și alte companii – atât autohtone, cât și străine – să se alăture pe noua piață.

Cernerea valorilor

Conform proiectul normei privind autorizarea societății de pensii ca administrator al fondurilor de pensii facultative și al unui fond de pensii administrat privat, societățile de pensii constituite în baza Legii nr. 204/2006 privind pensiile private vor putea administra atât fonduri de pensii facultative, cât și un singur fond de pensii administrat privat.
Capitalul social necesar desfășurării activității de administrare va fi echivalentul în lei al sumei de 1,5 milioane euro, exclusiv pentru administrarea de fonduri de pensii facultative respectiv echivalentul în lei al sumei de 4 milioane euro, exclusiv pentru administrarea unui fond de pensii administrat privat. Desigur, autorizațiile vor fi acordate separat, iar capitalul social minim pentru societățile care optează pentru ambele sisteme va fi de minim 5,5 milioane euro.
Se încearcă, așadar, o cernere a valorilor, pentru a fi evitate surprizele neplăcute, cu consecințe grave asupra întregii piețe. Aici este vorba de interesul României pe termen lung. Nu se poate merge la nesfârșit cu subvenții pentru pensionari. Cu atât mai mult cu cât populația îmbătrânește, iar tendința europeană este de creștere a speranței medii de viață.
În urmă cu circa 5 ani, când a fost promulgată actuala lege a pensiilor, speranța medie de viață la bărbați în România era de 63 de ani, iar vârsta de pensionare de 65 de ani. Este adevărat că între timp speranța medie de viață a crescut până la 66-67 de ani și tendința se păstrează, dar, pe lângă concluziile tragi-comice care se pot trage de aici, este de remarcat pragmatismul celor care ne conduc, pentru că – fiți siguri! – cunoșteau foarte bine aceste date.

Imaginea contează

Există largi categorii sociale care posedă un nivel scăzut de cunoștințe financiare și legislative. Pentru aceștia, dar nu numai, este necesară o campanie de informare. Este în interesul tuturor ca noul sistem să funcționeze, iar “fătucile din presă” să nu apară cu reportajul vieții despre cine știe ce raționament economic pe care nu l-au înțeles. După 15 ani de scandaluri în care au fost târâte, pe drept sau nu, bănci, fonduri de investiții, fonduri mutuale sau societăți de asigurare, sensibilitatea este încă ridicată.
În acest context mi se pare neinspirată limitarea perioadei de alegere a fondului de pensii la doar 4 luni (august-noiembrie 2007), cei care nu au optat urmând să fie distribuiți aleatoriu. Contribuabilul își poate modifica opțiunea, dar operațiunea îl va costa dacă va fi mai devreme de 2 ani.
Potrivit președintelui CSSPP Mircea Oancea, campania va demara cu spoturi la televiziunea publică în iulie-august, probabil pntru a mai crește audiența scăzută… În ceea ce privește publicitatea privată a societăților, acestora le este interzisă până când Comisia de Pensii le va acorda licența de administrare și pe cea privind prospectul de emisiune al primului fond.
Având în vedere nivelul scăzut de informații existente azi, perioada de timp rămasă și faptul că la startul sistemului practic nu vom ști mai mult decât scrie în prospectul de emisiune, putem aprecia încă de pe acum că societatea care va atrage cei mai mulți contribuabili va fi… o agenție de publicitate.

Viitorul sună bine

Sistemul a fost gândit să aibă o perioadă de tranziție, nici nu se putea altfel, urmând ca în 2008 un procent de doar 2% din contribuția de 9,5% la fondul de pensii să fie adresată fondurilor private, ulterior ajungându-se după 8 ani la 6% prin creșteri anuale de 0,5%.
Contribuțiile vor fi administrate în funcție de strategia firmelor, urmând a fi investite acțiuni, obligațiuni etc., evoluția investițiilor urmând să fie făcută publică la intervale de timp bine stabilite. Evident, în funcție de rezultatele obținute, contribuabilii se vor putea reorienta spre o altă societate. Angajații vor trebui să înțeleagă faptul că riscurile și beneficiile sunt de regulă proporționale, altfel se vor muta de la un fond la altul și vor pierde comisioane peste comisioane. Pentru că vorbim de investiții pe termen lung.
De aceea trebuie explicat că pensia nu va putea fi anticipată, depinzând de randamentul plasamentelor pe care le realizează administratorul fondului pe diferite piețe de capital.
Sistemul de pensii și BVB au nevoie unul de celălalt.

Avantajele vârstei

Tinerii până în 35 de ani vor contribui obligatoriu la sistemul de pensii administrate privat (Pilonul II), adică vor fi aproximativ 2,4 milioane de contribuabili. Pentru cei între 35 și 45 de ani sistemul este opțional. În schimb, angajații de peste 45 de ani (dar nu mai mult de 52,5 ani) nu au voie să contribuie la Pilonul II, dar li se oferă posibilitatea de a opta pentru Pilonul III – pensia facultativă. Evident, aceștia pot folosi și alte metode de a economisi bani albi pentru zile negre – de la acțiuni și obligațiuni până la fonduri mutuale și asigurări de viață cu acumulare.
Având în vedere contribuțiile anuale plătite de toate categoriile de vârstă, alegerea acestor limite nu poate fi considerată subiectivă. Cu atât mai mult cu cât tinerii de până în 35 de ani vor asigura nivelul pensiilor celor de peste 52,5 ani.
În ceea ce privește limitarea deductibilității contribuțiilor la fondurile de pensii facultative la doar 200 de euro/an atât pentru angajat, cât și pentru angajator, Mircea Oancea ne dă speranțe că este posibilă o majorare a deductibilității prin modificarea Codului Fiscal. Aceasta ar fi binevenită mai ales pentru cei care nu au multe opțiuni, iar vârsta de pensionare este tot mai aproape. Limitarea contribuției pentru pensia facultativă nu poate depăși 15% din venitul brut, ca urmare nu putem vorbi de o avantajare nejustificată.

România anului 2007 trebuie să își respecte statutul de membru al Uniunii Europene, dar mai ales de țară cu sisteme funcționale, altfel episoade de genul fondului privat de pensii SAFI riscă să reapară. “Țepe” de un asemenea nivel este greu de presupus că pot apărea, dar firme instabile financiar au dat peste cap sute de mii de oameni în țări cu tradiție de seriozitate precum Marea Britanie.
Până la urmă, falimentul este o situație care ține de normalitatea unei economii de piață sănătoase. Noi trebuie să pornim cu dreptul nu doar de frica drobului de sare, ci mai ales datorită vechilor percepte care încă există atât în unele categorii de vârstă, cât – mai ales – în cadrul unor anumite categorii sociale.
Una peste alta, Ministerul Finanțelor Publice a punctat corect problema: sistemul privat de pensii trebuie să înceapă cât mai repede să funcționeze pentru a echilibra raportul salariați-pensionari. Altfel, viitorul nu mai sună deloc bine.

Publicat în : Economie  de la numărul 47

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: