Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Diaspora globală

Cezar DOBRE

În ultimii ani, a existat o dezbatere aprinsă în jurul ideii că procesul de globalizare și interdependența crescândă între națiuni conduce la o lume nouă, în care o rețea umană în dezvoltare transformă structurile politice, economice, sociale și culturale ale prezentului.

Acești agenți ai schimbării, denumiți în cele ce urmează “oamenii globali”, au fost deopotrivă prețuiți de post-moderniști ca fiind generația viitorului, și contestați de către realiști.
În ciuda unor încercări limitate însă, nu există o analiză care să descrie și să explice toate caracteristicile acestora, și cu atât mai puțin să estimeze impactul lor asupra sistemului, care să nu fie pusă sub semnul întrebării și chiar criticată ca fiind bazată pe pure presupuneri.
Procesele globale prezente reprezintă o provocare la adresa esenței relațiilor internaționale și conduc la ascensiunea unui nou tip de oameni? Dezbaterea pare departe de a fi încheiată, dat fiind numărul tot mai mare de cercetători în diverse domenii care se străduiesc să explice complexitatea mereu schimbătoare a timpurilor moderne și impactul acesteia asupra societății.

Oamenii globali

Definirea oamenilor globali este o sarcină dificilă, deoarece ei nu au un teritoriu, o limbă sau cultură comună. Nu există caracteristici statice sau tradiționale, nici vreun tip de concentrare sau interes special pe care să le putem identifica în ceea ce îi privește. Nimic din ceea ce ar putea fi explicat în paradigmele existente. Dimpotrivă, singurul lucru care definește o persoană globală este cantitatea uriașă și diversitatea cunoștințelor.
Argumentele pro și contra existenței unor astfel de oameni nu sunt însă exclusive. Oamenii globali pot diferi în mod fundamental, dar ei apar din și depind de sistemele organizaționale curente. Ei constituie o rețea diasporică fragilă, care a luat ființă în Era Industrializării și care evoluează într-o entitate bazată pe cunoaștere. Este un proces de tranziție fluid, care poartă cu sine atât caracteristicile și amenințările sistemului statal actual, cât și promisiunea și pacea lumii de mâine.
Oamenii globali sunt produsul perioadei de după Războiul Rece. Sfârșitul luptei dintre cele două super-puteri a reconfigurat harta politică a lumii și a impulsionat procesul de globalizare până la viteza luminii. Dar prin aceasta a deschis o cutie a Pandorei conținând identități ascunse și ținute sub control, care așteptau cu nerăbdare să iasă la lumină. Aceste identități s-au răspândit rapid în jurul lumii, reconfigurând dinamicile statelor și constituind o provocare la adresa imaginilor tradiționale. Unele dintre ele au fost transformate sau și-au pierdut din importanță. Altele, ca anumite identități naționale, nu s-au diminuat, ci dimpotrivă, au devenit și mai puternice.

Cunoașterea

Doi factori au avut un impact uriaș asupra modului în care înțelegem conceptul de identitate: fluiditatea și diversitatea. Ambele au fost produsul globalizării și al copiilor ei, ca migrarea în masă sau fluxul constant și liber de informații în întreaga lume. Evident, creșterea spectaculoasă a numărului de identități a generat dezordine și confuzie în sistemul global, iar unii autori susțin chiar că avem de-a face cu o criză de identitate la nivel global.
Dar creșterea numărului de identități nu ar fi fost posibilă fără o creștere a cantității de cunoștințe. Cunoașterea și identitatea au mult mai multe elemente comune decât se crede. Prin cunoaștere nu înțelegem doar simpla acumulare de informație brută, deși aceasta este condiția preliminară, întrucât folosim informația pentru a crea cunoașterea. Cunoașterea este mai degrabă un proces de interacțiune cu mediul înconjurător, o experiență ce conduce la o înțelegere mai largă și mai completă a caracteristicilor politice, economice, sociale și culturale ale lumii în care trăim. Cunoașterea este capacitatea noastră de a susține progresul prin lărgirea viziunii noastre definitive asupra lucrurilor.
Mass media globale, internetul și comunicarea de mare viteză, ca să enumerăm doar câteva, sunt capabile nu doar să ofere informații instantanee, ci și să permită celor care au acces și sunt interesați să devină informați, să-și dezvolte cunoștințele, ceea ce le permite să participe, sau mai degrabă să încerce să participe la construirea viitorului global.
Anumiți actori internaționali însă, mai ales statele suverane, au impus restricții severe asupra acestei participări la fiecare nivel al sistemului. Iată de ce acești oameni sunt forțați să reevalueze unele dintre paradigmele sistemului și să conteste viabilitatea acestuia. În această etapă, uriașul lor set de identități acumulează încă una – identitatea globală, iar ei devin oameni globali traversând granițele sistemului curent.
Teritoriul, resursele și puterea militară au o importanță redusă pentru oamenii globali. Credința lor liberală în și înțelegerea deschisă a cunoașterii sunt elementele care servesc drept substitute ale acestor valori tradiționale și care își subordonează structurile materiale. Cu toate acestea, oamenii globali încă depind de aceste structuri. Au nevoie de ele pentru a-și spori cunoașterea prin conectarea fiecăreia în rețele și crearea, în acest fel, a unei singure rețele globale – o rețea de rețele.

Elita globală

Structurile materiale nu sunt însă libere și gratuite. Accesul la ele este permis doar actualei elite internaționale. De aceea, oamenii globali sunt nu doar cei care cred în cunoaștere, ci care au și mijloacele și resursele pentru a o dezvolta. Ei formează o rețea globală de elite. Datorită naturii sale și a permanentei evoluții, această rețea încă păstrează caracteristicile valorilor tradiționale, alături de acelea bazate pe cunoaștere. Este evident că rețeaua globală funcționează în afara sistemului actual. Astfel, nivelele de analiză nu sunt aplicabile în acest caz, pentru că ele privesc doar valorile tradiționale. Dar oricât de mult și-ar dori oamenii globali să fie independenți, ei sunt siliți totuși să urmeze indicațiile. Cu alte cuvinte, să respecte regulile și regimurile fiecărui stat și pe cele ale sistemului internațional, pentru a putea folosi structurile de care au nevoie. Ceea ce face ca supraviețuirea lor să fie atât vulnerabilă, cât și dependentă.
Astfel ar putea fi descrisă rețeaua diasporică ce ia naștere din actualele structuri de elită, și ai cărei membri sunt oamenii globali. Schimbarea permanentă este încorporată în diaspora globală tocmai pentru că aceasta se bazează pe cunoaștere. Rețelele sale sunt permanent upgradate și extinse, pe măsură ce i se alătură tot mai mulți oameni, care aduc noi identități și le remodelează pe cele existente.
Upgradarea și extinderea diasporei este posibilă doar prin utilizarea unor structuri sociale și de înaltă tehnologie foarte complexe. Oamenii globali sunt întotdeauna în fruntea revoluției tehnologice, deoarece au nevoie permanent de noi și noi informații pentru a-și dezvolta cunoașterea. Este un proces nelimitat. Sistemele de satelit, internetul, comunicațiile mobile și sistemele trans-frontaliere sunt instrumente vitale, poate chiar singurele instrumente pentru realizarea conexiunilor și a schimburilor de informații în rețeaua globală.
Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 46

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: