Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Parlamentul European

Roxana MAZILU

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Cel mai mare Parlament multinațional din lume se pregătește ca în 2007 să își sporească numărul de deputați, în timp ce România și Bulgaria vor avea pentru prima oară în istoria lor șansa reală să participe la deciziile care influențează viața majorității cetățenilor Europei. Istoria, organizarea și funcționarea Parlamentului European sunt mărturia unei creșteri lente, dar constante a puterii legislative în Uniunea Europeană, a interesului pentru legitimarea democratică a construcției europene și a impactului real pe care îl are Parlamentul în problemele concrete și în reglementarea sectoarelor de activitate.



lang=IT style="mso-ansi-language: IT">O instituție în mișcare

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Istoria Parlamentului European poate fi confundată cu cea a Uniunii Europene, evoluția sa mulându-se pe diversele transformări și faze ale construcției comunitare. Încă de la înființarea comunităților a existat o adunare parlamentară alcătuită din reprezentanții statelor membre, care a suferit în timp schimbări succesive ale denumirii: Adunare Comună, Adunare Parlamentară Europeană și Parlament European (din 1962),extinderi progresive ale competențelor în paralel cu sporirea legitimității democratice o dată cu alegerile prin vot universal direct din 1979. De atunci, Parlamentul va fi ales la un interval de cinci ani, prin vot universal direct, secret, scrutin proporțional – cu excepția Germaniei unde se aplică un sistem mixt – la nivel național, dar și la nivel regional în unele state (Belgia, Franța, Regatul Unit etc.). Alegerile se fac pe familii politice europene, iar parlamentarii se grupează pe criterii politice (Socialiști, Verzi, Liberali etc.) nu de naționalitate.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Inițial, style="mso-bidi-font-weight: bold">Tratatul de la Roma dădea Adunării Generale doar un drept consultativ în chestiunile care priveau funcționarea Comunităților, dar reformele din anii ‘ style="mso-bidi-font-weight: bold">70 adaugă la competențele sale și implicarea în procedura bugetară, iar style="mso-bidi-font-weight: bold">Actul Unic European îi va conferi puterea de a autoriza ratificarea tratatelor de asociere și de aderare a țărilor candidate. Tratatul de la Maastricht din 1992 îi conferă puterea de a aproba sau respinge numirea în funcție a comisarilor și introduce procedura de codecizie. În anul 2000, style="mso-bidi-font-weight: bold">Tratatul de la Nisa va extinde aplicarea codeciziei la aproape toate domeniile în care consiliul decide cu majoritate calificată.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            În ceea ce privește locația, adunarea se întrunește pentru a delibera la Strasbourg, secretariatul general se află în Luxemburg, dar cea mai mare parte a activității se desfășoară la Bruxelles pentru a fi în contact permanent cu Comisia Europeană, cu Consiliul și cu celelalte instituții importante.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Structură și activități complexe

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Legislativul Uniunii Europene are în prezent un număr de 732 de deputați din 25 de țări reprezentând 455 milioane de cetățeni. Numărul lor va crește în 2007 prin aderarea României și Bulgariei cu 53 de deputați. Tratatul constituțional prevede faptul că numărul acestora nu va putea în nici un caz depăși 750, o cifră mai mare punând serioase probleme de funcționare. Din luna septembrie 2005, la ședințele Parlamentului asistă și observatori români și bulgari, o metodă folosită pentru ca politicienii din viitoarele state membre să se familiarizeze cu procesul legislativ comunitar.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Orice Parlament este învestit cu putere legislativă, iar deciziile Parlamentului European afectează viața a 455 de milioane de cetățeni ai Uniunii, mediul lor de viață, educația, sănătatea, apărarea drepturilor în calitate de consumatori, de lucrători sau de cetățeni. Deși Comisia Europeană deține monopolul inițiativei legislative, conform Tratatului de la Maastricht (în vigoare la 1 noiembrie 1993), Parlamentul European are dreptul să ceară Comisiei să facă o propunere Consiliului, putând să facă și recomandări de conținut.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Parlamentul și Consiliul decid împreună cum este alocat bugetul Uniunii. Deputații încep examinarea acestuia în fiecare an în luna iunie și o încheie în decembrie, când se adoptă bugetul pentru anul următor. style="mso-tab-count: 1"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Parlamentul European exercită de asemenea un control democratic asupra activităților și instituțiilor comunitare. Poate alcătui comisii de anchetă (în cazul crizei produse de boala vacii nebune, ancheta comisiei parlamentare a determinat crearea unei agenții veterinare europene în Irlanda), are un rol-cheie în învestirea unei noi Comisii, aprobă sau respinge președintele Comisiei, audiază în cadrul comisiilor parlamentare candidații propuși pentru posturile de comisari europeni și poate respinge colegiul comisarilor în ansamblu. În 2004, Parlamentul a respins candidatura italianului Rocco Butiglione și repartizarea portofoliului energiei maghiarului Lazlo Kovacs, ceea ce l-a determinat pe președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barroso, să modifice echipa propusă inițial. Tot în atribuțiile de control intră dreptul de a înainta o moțiune de cenzură îndreptată împotriva Comisiei, iar, dacă aceasta este adoptată cu o majoritate de 2/3 din deputați, Comisia este obligată să demisioneze în bloc.

lang=IT style="FONT-SIZE: 12pt; COLOR: windowtext; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: ''; mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            lang=IT style="FONT-WEIGHT: normal; FONT-SIZE: 12pt; COLOR: windowtext; LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: ''; mso-ansi-language: IT; mso-bidi-font-weight: bold">Parlamentul European are de asemenea un foarte important rol politic. Participă activ la definirea viziunii politice a Europei, fiind consultat de Consiliu în domeniile politicii externe și de securitate comună, poate adresa interpelări și recomandări Consiliului, iar în ce privește aderarea unui nou stat membru și aprobarea majorității acordurilor internaționale, acordul său este obligatoriu.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            În ceea ce privește procedurile legislative, cea mai importantă dintre acestea este codecizia prin care o propunere legislativă este adoptată după maxim trei lecturi, proiectul trecând prin analiza Parlamentului și a Consiliului Uniunii Europene. Fiecare poate aduce modificări, în cazul unui dezacord se creează comitetul de conciliere și în cazul în care nu se ajunge la o viziune comună sau una din instituții nu aprobă proiectul legislativ, acesta este abandonat. Domeniile în care Parlamentul este colegislator sunt de maximă importanță: interzicerea discriminării pe motive de naționalitate, protecția consumatorului, protecția mediului, protecția sănătății prin crearea de standarde în ceea ce privește transplanturile, măsuri în domeniul fitosanitar și veterinar, aprobarea programelor de cercetare, crearea de rețele transeuropene.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            Ca urmare a activității sale, Parlamentul European a obținut rezultate palpabile în beneficiul cetățenilor pe care îi reprezintă. I se datorează înăsprirea normelor de protecție a mediului împotriva poluării (eliminarea sulfului din formula carburanților începând cu 2009), avertismentele grafice de pe pachetele de tigări, eliminarea derogărilor referitoare la limitarea poluării atmosferice de către operatorii industriali și reducerea cu 50% a emisiilor de oxid de azot ale centralelor termice începând cu anul 2016, limitarea orelor la volan și înăsprirea testelor pentru prototipurile auto, cu scopul înjumătățirii accidentelor rutiere până în 2010.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Europarlamentarii

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

style="mso-tab-count: 1">            Deputații europeni au un statut special, iar activitatea lor este guvernată de transparență, fiind obligați să menționeze într-un registru public activitățile lor profesionale, dacă dețin alte funcții remunerate, să își declare averile și interesele. În prezent lang=RO-MO style="mso-ansi-language: RO-MO">sunt remunerați pentru activitatea lor de către statul membru în care au fost aleși, primind aceeași indemnizație ca deputații din Parlamentul național. lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Din 2009 va intra în vigoare un nou statut care va elimina disparitățile salariale dintre naționalități și va asigura o transparență sporită.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">România în Parlamentul European

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> style="mso-tab-count: 1">            lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Ca urmare a confirmării datei de 1 ianuarie 2007 ca dată a aderării, România style="mso-bidi-font-weight: bold">va alege propriii reprezentanți în Parlamentul European. Scrutinul va fi organizat până la 31 decembrie 2007 – style="mso-bidi-font-weight: bold"> cel mai probabil în luna martie 2007 – style="mso-bidi-font-weight: bold"> și va desemna 35 de europarlamentari pentru perioada 2007-2009. Votul se organizează pe liste, în cadrul unui singur tur de scrutin, pragul electoral este de 5%și vor putea fi înscrise candidaturi din partea unor independenți. Ca o particularitate, Alianța D.A. nu va putea participa la alegeri ca alianță, ci Partidul Democrat și Partidul Național Liberal vor trebui să se prezinte separat deoarece fac parte din familii politice diferite. După data aderării, cetățenii UE cu reședința în România au dreptul de a alege și de a fi aleși în aceleași condiții ca cetățenii români.

style="mso-tab-count: 1">            Din 1 ianuarie 2007 și până la alegeri, euroobservatorii români vor fi membri cu drepturi depline ai Parlamentului European, putând vota, întocmi rapoarte și rezoluții. Primul vot la care vor lua parte va fi cel pentru învestirea noilor comisari din România și din Bulgaria, pe 4 ianuarie 2007.

 

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 43

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: