Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Cine decide în România?

Dan BARBU

La mai bine de 16 de la Revoluția din decembrie 1989, evenimentele politice în desfășurare, fie că vorbim despre „dosariadă”, fie că ne referim la modul în care funcționează actuala coaliție de guvernământ, aproape că ne obligă să aducem în discuție și să încercăm să explicăm cine se află în spate, cine trage sforile în România.



Pare o întrebare la care nu se poate răspunde, dar trecerea în revistă a unor astfel de evenimente, unele care sunt pe cale să provoace adevărate scandaluri politice, ne ajută să înțelegem cine deține puterea politică în România. Este cu adevărat președintele Traian Băsescu cel mai puternic om din România și cel care se află în spatele principalelor evenimente mediatice? Cine sunt aliații președintelui Băsescu? Este cineva mai puternic chiar și decât Traian Băsescu?

 

„Dosariada” – operațiune specială sau moment de asanare morală a societății?    

 

Anunțul făcut de președintele Traian Băsescu privind predarea dosarelor de la serviciile de informații către CNSAS, dosare care au fost clasificate la un moment dat, a fost privit cu scepticism. S-a spus că este o operațiune de imagine din partea șefului statului, că serviciile nu vor preda decât o parte din dosarele clasificate care ar putea conține și nume importante din viața politică. La câteva luni de la decizia lui Traian Băsescu de a desecretiza dosarele politicienilor, situația este în continuare extrem de confuză. CNSAS se află într-o situație dificilă, confruntându-se cu o mare problemă de credibilitate în urma scurgerilor de informații legate de numelor celor care au dosare de colaborare cu Securitatea.

Foarte multă lume s-a întrebat de ce președintele Traian Băsescu a decis acum să desecretizeze dosarele aflate la diferite instituții. Este evident că momentul ales nu este unul întâmplător, ci ține de calitatea de „președinte-jucător” a lui Traian Băsescu, care dorește cu orice preț să impună pe agenda publică anumite teme, în urma cărora să beneficieze de un plus de imagine pozitivă. Cu siguranță însă că președintele Traian Băsescu nu putea demara „dosariada” fără sprijinul oamenilor din serviciile secrete. De altfel, Traian Băsescu a recunoscut în mai multe rânduri meritul fostului șef al SRI, Radu Timofte, în demararea acțiunii de predare către CNSAS a dosarelor clasificate. Practic, Traian Băsescu a ajuns la un compromis cu serviciile de informații în privința predării dosarelor, singura problemă fiind cea legată de numărul dosarelor care vor fi făcute publice la început. S-a pus întrebarea de ce doar unele nume de politicieni au fost făcute publice în legătură cu dosarele pe care le au. S-a vorbit de un lot de 71 de dosare care sunt analizate în primă fază. De ce 71? Cine a decis ca aceste dosare să fie primele? Este greu de răspuns la aceste întrebări, dar răspunsurile se află undeva în curtea celor care au decis predarea dosarelor de la serviciile secrete la CNSAS.

Este greu de spus ce se află în spatele acordului între Traian Băsescu și reprezentanții serviciilor de informații. Dar, ca în orice negociere, fiecare parte a cedat ceva în schimbul a altceva. Chiar dacă nimeni din anturajul șefului statului nu vrea să recunoască faptul că există o colaborare strânsă dintre Băsescu și serviciile de informații, totuși evenimentele de pe agenda publică arată contrariul. În teoria politică se vorbește despre trei puteri în stat: executivă, legislativă și judiciară. Ultimele evenimente politice ne indică rolul din ce în ce mai important al unei alte puteri, cea a serviciilor de informații.

 

Legea lustrației și Agenția Națională de Integritate – cine are interes ca cele două proiecte legislative să fie votate?   

 

Două dintre cele mai importante proiecte legislative din ultimii ani, care ar fi trebuit votate în urmă cu mai mult timp, sunt două momente care vor arăta foarte bine cine decide în acest moment în România. Sigur că legile sunt în acest moment în dezbaterea Parlamentului, dar nimeni până acum nu și-a exprimat în mod clar voința politică pentru ca aceste proiecte legislative să treacă în formula inițiatorilor. Legea lustrației prevede interzicerea accesului la funcții și demnități publice pentru persoanele care au făcut parte din structurile de putere comuniste. Care va fi rezultatul aplicării acestei legi? Mai mult de jumătate din reprezentanții clasei politice nu vor mai putea să candideze la viitoarele alegeri parlamentare și prezidențiale, precum și în alegerile locale. Având în vedere acest lucru, este evident că actualii parlamentari vor face tot posibilul să amâne votarea legii, evident înainte de numeroase modificări și amendamente aduse proiectului de lege.

Situația este asemănătoare și în privința legii care reglementează funcționarea Agenției Naționale de Integritate, instituție ce ar trebui să se ocupe de controlul averilor, cercetarea conflictelor de interese și constatarea incompatibilităților în exercitarea funcției. Deși este cerută de reprezentanții Uniunii Europene, Agenția este departe de a trece de votul Parlamentului de la București. Nu mai vorbim de forma proiectului de lege, care este foarte probabil să sufere modificări importante, în special din perspectiva reducerii atribuțiilor Agenției.

În aceste condiții, două proiecte legislative importante sunt în acest moment la mâna parlamentarilor români, care, cel puțin din acest punct de vedere, au un cuvânt greu de spus în ceea ce înseamnă decizia politică majoră în România. La nivelul conducerii partidelor politice parlamentare pare să existe, cel puțin la nivel declarativ, voință politică pentru adoptarea celor două proiecte legislative. Cu totul altfel stă situația în momentul în care se ajunge la vot, fie în comisii, fie în plen. Deocamdată președintele Traian Băsescu preferă să nu se implice în dezbaterile celor două legi, iar acest lucru se simte. Oricum, mai mult ca sigur că vor exista negocieri la nivelul cel mai înalt pentru ca cele două legi să treacă cât mai repede de votul Parlamentului, iar implicarea președintelui Băsescu devine inevitabilă.

Bătălia pentru inițiativă politică se va duce în continuare între cei doi actori politici importanți, președintele Traian Băsescu și premierul Călin Popescu Tăriceanu, care sunt sprijiniți de grupuri de interese puternice, inclusiv din zona serviciilor de informații. Este evident că în acest moment șeful statului deține supremația în ceea ce privește temele aflate pe agenda publică. Din acestă perspectivă, cele mai importante decizii politice în România nu se iau în acest moment fără știrea și fără acordul președintelui Traian Băsescu, care, la rândul său, este consiliat și colaborează strâns cu zona serviciilor de informații. Desecretizarea dosarelor și rolul din ce în ce mai important acordat CNSAS sunt exemple care vin să susțină afirmațiile anterioare.

Este foarte probabil ca următoarea decizie politică importantă să fie luată în primăvara anului viitor. Se vorbește din ce în ce mai des despre alegeri anticipate, despre ieșiri de la guvernare, despre refacerea majorității parlamentare. Toate aceste procese politice nu vor fi declanșate decât după consultări la nivel înalt, un rol important revenindu-i președintelui Traian Băsescu. Sunt așteptate mișcări politice majore, care nu vor fi decise fără știrea celor care, de exemplu, au demarat „dosariada”.

Publicat în : Politica interna  de la numărul 42

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: