Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Noi provocări de securitate în Sud-Estul Europei

Viorica ANTONOV

Referendumul din Transnistria din 17 septembrie 2006 nu a însemnat altceva decât o lovitură semnificativă a forțelor de influență rusești asupra chestiunii de integritate teritorială a Republicii Moldova. Integritatea teritorială mai reprezintă o problemă majoră pentru Moldova și orice acțiune întreprinsă împotriva soluționării conflictului din raioanele de est ale Moldovei este interpretată ca o amenințare la adresa securității statului.



Strategia „3D”

 

În ultimii ani, mulți analiști și politicieni și-au dat cu părerea referitor la soluționarea problemei transnistrene, de la planuri de federalizare a Republicii Moldova la cele de demilitarizare și democratizare a Transnistriei. Pe seama disputelor politice cu privire la soluționarea chestiunii transnistrene s-au creat două blocuri de abordări strategice neformale – prorusesc, format din grupuri de presiune rusești care susțin ideea OSCE de federalizare a Republicii Moldova și cel proeuropean, care, de facto, susține ideea demilitarizării doar a Transnistriei și nu a întregii republici. Interesele politice ale Rusiei și-au găsit expresia în politica de federalizare a Transnistriei, care îi oferă regiunii o cale liberă spre o eventuală independență față de Moldova. Nu este clară poziția OSCE de a pleda în continuare pentru politici de federalizare a țării, când toate proiectele recente au eșuat.

Demilitarizarea raioanelor de est ale Moldovei ține de implementarea strategiei „3D” ce are la bază, de facto, semnarea unui „Acord internațional în reglementarea conflictului din Moldova“ dintre Republica Moldova și mediatorii fără implicații directe în conflict – România, SUA, UE, Ucraina și OSCE. Acest document-proiect „3D” are trei obiective decesive – demilitarizarea, democratizarea și decriminalizarea Transnistriei pentru reintegrarea teritorială a Republicii Moldova. Tonalitatea acestei strategii nu este militară și nu presupune oaplicare a forței sau a măsurilor de constrângere. Din contră, se face apel la crearea mecanismelor speciale democratice de implementare în mod consecutiv a procesului de demilitarizare, decriminalizare, democratizare cu sprijinul diplomatic al SUA, României, Ucrainei, UE și OSCE. Rusia este partea reală cu implicații directe în conflictul transnistrean și joacă rolul de oponent în acest proces de soluționare a problemei, însă, dacă Rusia refuză în mod diplomatic să ia parte în calitate de mediator la acest proces de soluționare și să-și retragă forțele militare din Transnistria, atunci strategia „3D” prevede ca Republica Moldova să-și asume dreptul de stat suveran și să apeleze la SUA și la structurile internaționale ca OSCE și UE pentru consolidarea unui cadru de lucru – Consiliu Colectiv de Reglementare cu caracter provizoriu – care ar respecta formatul „3+1” (OSCE, UE și SUA plus Moldova) pentru monitorizarea procesului de soluționare a conflictului transnistrean. În acest caz, forțele pacificatoare rusești din raioanele de est ale republicii vor fi înlocuite cu cele ale ONU sau UE. Cel din urmă moment rămâne de negociat, deoarece se admite ideea că atât forțele pacificatoare ale ONU, cât și cele ale UE ar putea fi prezente pe teritoriul Transnistriei.

 

Demilitarizarea

 

Demilitarizarea regiunii are ca miză evacuarea trupelor rusești din raioanele de est ale Moldovei. Prezența forțelor armate rusești în regiune influențează doar negativ sectorul politic și economic al țării, creând noi premise de contradicții și dispute politice dintre Chișinău și Moscova cu privire la securitatea națională a țării. De pe urma presiunilor rusești, în societatea Republicii Moldova s-a creat o atmosferă de neliniște și nesiguranță, fiind completată cu ultimele evenimente dramatice de la Tiraspol.

 

Decriminalizarea și democratizarea

 

Decriminalizarea regiunii presupune stoparea traficului ilicit de armament și a fluxurilor de contrabandă care astăzi domină economia tenebroasă a Moldovei. În final, se aplică democratizarea ca proces în care trebuie să fie implementate valorile democratice și cele europene legate de vectorul politic al țării și asimilate de populația din raioanele de est ale Moldovei. Democratizarea este actul culminant care va contribui, conform strategiei „3D”, la integritatea teritorială a țării.

Rusia este sigură în politica sa de influență în regiune deoarece nu a simțit încă o altă putere care ar dezechilibra poziția ei și ar face-o să-și schimbe strategia și să-și revendice prioritățile în Transnistria. Contradicțiile politice pe seama conflictului transnistrean au trecut bunăoară într-o nouă sferă, din cea politică în cea economică, declanșându-se războiul vinurilor și apoi cel energetic dintre Moscova și Chișinău. După aceste evenimente, o chestiune a devenit evidentă pentru Chișinău – situația nu poate rămâne astfel. Chiar dacă cheile de soluționare a problemei, cum susține Kremlinul, se află în mâinile Chișinăului, o eventuală presiune rusească, fie aceasta implementată prin politici energetice fie altfel, nu poate fi evitată, este nevoie de a găsi o alternativă de soluționare a problemei transnistrene.

 

Un parteneriat european

 

Alternativa acestor chei este nu altceva decât un puternic parteneriat strategic cu structurile europene, care ar permite Republicii Moldova să-și exprime poziția față de problema transnistreană la scară mondială și, astfel, să-și găsească aliați politici în soluționarea acesteia, apelând la și aplicând regulamentele internaționale și nu forța, așa cum Rusia încearcă să se mențină pe poziții în regiune.

Balanța de puteri în Sud-Estul Europei revine României, Bulgariei și restului Balcanilor. Nici una din țările respective nu este capabilă să influențeze situația creată în regiunea transnistreană. Aderarea Bulgariei și României la UE contribuie la modificarea politicilor geostrategice ale acesteia din urmă. Această modificare ar putea fi în favoarea Republicii Moldova, dacă analizăm importanța menținerii securității și stabilității economice în Sud-Estul Europei. Republica Moldova ar trebui să se implice mai intens în politicile economice regionale, contribuind la crearea unei euroregiuni, cum ar fi de exemplu Iași-Ungheni, pentru a deschide astfel ușile investitorilor din UE și a-și consolida un teren stabil de export spre Sud-Estul Europei. Acest moment ar depăși chestiunea transnistreană și ar putea contribui la aderarea Moldovei la o conductă europeană de gaze naturale ce ar face țara să nu mai depindă energetic de Rusia și astfel Moldova ar putea pune un embargou total Transnistriei.

 

Problema Transnistriei aparține UE

 

Evident că nesoluționarea chestiunii transnistrene nu reprezintă altceva decât un mare obstacol pentru UE în realizarea politicilor de securitate în Sud-Estul Europei, care ține de lupta împotriva crimei organizate transfrontaliere, lupta împotriva traficului de ființe umane și traficului ilicit de armament. Este știut că armamentul din depozitele rusești din Transnistria a ajuns în Cecenia. Eventual, planul de demilitarizare a regiunii ar închide ușile comerțului ilegal de armament și ar opri producerea acestuia în Transnistria, unde se găsesc întreprinderi militare unice în felul lor și reprezintă puncte strategice în industria militară a Rusiei încă din perioada sovietică.  

 

Regimul lui Smirnov

 

Puterea politică a lui Smirnov este anticonstituțională și se concentrează într-un regim totalitar-polițienesc. Mai mult decât o dictatură politică, această autodeclarată putere se bizuie doar pe influența rusească în regiune. Regimul lui Smirnov nu este recunoscut decât de Rusia și de liderii politici ai surorilor compatrioate ale Transnistriei – Abhazia și Osetia de Sud, cele două regiuni separatiste din Georgia.

Sub egida lui Smirnov, Transnistria devine izolată de Republica Moldova, inclusiv de Europa. Fluxul de informație din UE și Moldova se oprește la așa-zisa „frontieră de trecere” în raioanele de est ale Moldovei. În schimb, televiziunea transnistreană difuzează informații propagandistice despre statul bunăstării transnistrean cu aluzii la actuala guvernare a Republicii Moldova. Beneficiind de susținerea Rusiei, Smirnov urmărește posibil consolidarea regimului autoritar având ca exemplu cazul Uzbekistanului cu președintele autocrat Islam Karimov, al Turkmenistanului cu președintele autoritar Sapurmurat Niyazov sau al Kârgâzstanului cu președintele dictator Askar Akaev. Aceste dictaturi politice reprezintă consecințele scenariului rusesc implementat acum mai bine de un deceniu în fostele republici sovietice, inclusiv în Rusia, când politica lui Elțân a mizat pe bancherii și oamenii de afaceri cu venituri subterane numărate în miliarde de dolari americani, persoane care intraseră în guvern, influențând conducerea statului potrivit propriilor interese.

Regimul lui Smirnov este o marionetă într-un mare context de interese politice și energetice rusești. Smirnov tinde să fie un lider autoritar atâta timp cât Rusia are interese în Sud-Estul Europei. Astfel, Transnistria pare a fi o jucărie în mâinele Rusiei cu care se poate manipula până se ajunge la alta – Balcanii.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 42

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: