Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Ce sunt diasporele? (IV)

Cezar DOBRE

style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: ''; mso-fareast-font-family: ''; mso-ansi-language: RO; mso-fareast-language: RO; mso-bidi-language: AR-SA">Comercializarea tot mai accentuată a noilor media este un factor care ar putea avea un impact imens asupra evoluției conținutului diasporic. Un alt aspect demn de urmărit este reglementarea și controlul exercitate de guverne asupra rețelelor online.

Diasporele pe internet

 

Participanții la rețelele din cyber-spațiu par a încerca să recreeze o comunitate virtuală care să poată elimina distanțele ce-i despart în lumea reală. Dispersia globală din țara de origine pe o perioadă de câteva generații pare de asemenea inversată prin intermediul reunirii membrilor disparați ai grupului etnic, pentru a interacționa într-un “chat room” electronic. Timpul și spațiul sunt eliminate în acest scenariu, pentru a se reconstrui comunitatea și pentru a schimba cunoștințele culturale deținute de diaspora. News-group-urile, de genul soc.culture.sierraleone, soc.culture.jewish și alt.religion.zoroastrianism permit celor interesați – majoritatea lor provenind dintr-un anumit mediu cultural, național sau religios – să comunice din orice locație unde pot avea acces la Usenet. Subiectele discuțiilor includ evenimente culturale, literare, politice și știri din țările de origine și de rezidență.

 

Comunitățile se întâlnesc în cyber-spațiu

 

Deși am putea fi tentați să vedem în chat room-urile electronice o reasamblare virtuală a diasporelor globale, această afirmație pierde din vedere existența unor diferențe enorme între nivelurile de acces de care se bucură membrii comunităților, ca și incapacitatea news-group-urilor de a susține coerența unui număr foarte limitat de discuții. Ackah și Newman ne atrag atenția asupra importanței crescânde a călătoriilor și a contactului uman direct în viața diasporelor, criticând tendințele de eliminare completă a spațiului și de localizare a comunităților transnaționale exclusiv în cyber-spațiu. Pelerinajul, modul tradițional de a reuni membri ai comunităților religioase globale, continuă să aibă o semnificație extraordinară în rândul musulmanilor, al hindușilor, al creștinilor și al adepților altor religii în epoca chat room-ului diasporic, așa cum o demonstrează întâlnirile regulate în locurile sfinte ale unui număr enorm de oameni.

Diasporele folosesc internetul pentru a depăși restricțiile impuse de granițele și legislațiile naționale. Câteva servicii online adresate grupului etnic Sindhi, ce provine din sudul Asiei și ai cărui membri au fost dispersați de diviziunea Indiei coloniale și de tiparele de migrație în afara sub-continentului, recreează electronic comunitatea. Un web site administrat din Hong-Kong abordează subiecte legate de istoria, filosofia, spiritualitatea, cultura, limba, literatura, poezia, structurile organizaționale Sindhi, întâlniri ale membrilor, directoare și chiar rețete. Alte site-uri oferă informații pentru etnicii Sindhi de religie musulmană, hindusă, sikh și creștină, unele dintre aceste site-uri invitând chiar vizitatorii virtuali să contribuie cu materiale, cu intenția explicită de a reuni diaspora în cyber-spațiu. Un web-site operat din Germania furnizează link-uri hypertext extensive utilizatorilor iranieni de internet. Sunt reunite, virtual, instituții și indivizi din interiorul și din afara Iranului, inclusiv universități, organizații de cercetare, surse de informații, industrii culturale, literatură, colecții de artă, media, grupuri sportive, de afaceri, organizații politice și religioase (inclusiv cele din exil), agenții guvernamentale iraniene și grupuri de discuții. Site-uri similare au fost create de diasporele din Afganistan, unde regimul taliban a interzis internetul.

 

Mereu în actualitate

 

Cyber-comunitățile diasporice centrate în jurul unor subiecte foarte specifice încearcă să folosească cunoștințele comunității în domenii de actualitate; de exemplu, “Shams,” care găzduiește discuții pe tematica drepturilor femeilor în dreptul musulman, “Bol”, un Listserv pe probleme de gen, sănătate a reproducerii și drepturile omului în Asia de Sud, și “KoreanQ,” care se adresează femeilor lesbiene și bisexuale de origine coreeană. Aranjamentele de cooperare între studenți și specialiști de origine chineză angajați în industria înaltei tehnologii în Canada, Statele Unite și Marea Britanie au condus la apariția unor reviste online în care sunt dezbătute interese comune. Acești nou-sosiți au considerat că nevoile lor de informare nu sunt pe deplin satisfăcute de gama largă a publicațiilor scrise și a media audio-vizuale chineze controlate de grupuri de imigranți mai vechi. Deși despărțiți de distanțe mari și în majoritatea cazurilor fără să se fi întâlnit vreodată, echipele editoriale virtuale se ocupă cu regularitate de evenimente care au loc în țara de origine și în diaspora chineză.

 

Bibliotecari virtuali

 

Membrii diverselor diaspore fac parte de asemenea din echipe multiculturale de bibliotecari virtuali care dezvoltă bănci de resurse de cercetare online. De exemplu, proiectul de studii asiatice WWW Virtual Library cuprinde contribuții ale experților originari din Azerbaidjan, Bangladesh, Timorul de Est, Turkestanul de Est, Hong-Kong, Japonia, Nepal, Coreea de Nord, regiunea Pacificului de Sud, Coreea de Sud și Sri Lanka stabiliți în țări occidentale. Acest proiect condus din Australia, care intenționează să ofere un ghid hypertext complet și permanent actualizat și un instrument de acces la informații academice despre Asia, se adresează comunității academice, bibliotecarilor, jurnaliștilor și studenților. Echipa de bibliotecari virtuali administrează module de informații specializate și oferă acces la mii de resurse internet de oriunde din lume, incluzând arhive, cataloage de bibliotecă, documente, bibliografii, arhive ale publicațiilor electronice și mailinglist-uri. “Native Web” este o altă inițiativă multiculturală. Operat din Statele Unite, el oferă linkuri la resurse electronice privind culturile indigene din cele două Americi. Sistemul implică participarea nativilor sau non-nativilor din America Centrală, de Nord și de Sud. Sistemele interactive online îmbunătățesc și comunicarea interculturală. Usenet permite discuții în news-group-uri pe o gamă variată de subiecte între membrii diasporelor și cei de origini și culturi diferite. Folosirea Internet Relay Chat și a programului Relay pe Bitnet, două sisteme online asincrone folosite intens de studenții din diverse părți ale lumii, facilitează comunicarea diasporică, dar și comunicarea interculturală.

 

Integrarea prin cyber-spațiu

 

O serie de web site-uri ale diasporelor se adresează în aceeași măsură membrilor și non-membrilor grupului. În afară de materialele legate de istoria, cultura și organizarea comunității respective, sunt incluse pagini dedicate corectării prejudecăților outsiderilor și mobilizării de sprijin politic. Câteva site-uri ale populației rrome transnaționale, care este demonizată de secole în numeroase țări, funcționează în acest mod. Guillermo Gomez-Pena, comentator cultural specializat în probleme de hibriditate culturală, și-a extins critica literară și artistică postmodernistă asupra cyber-spațiului, într-un efort de contracarare a structurilor hegemonice de producție culturală și pentru a da o replică imaginilor dominante la nivel global produse de acestea în domeniul identității Chicano. Consiliul pentru Relații Americano-Islamice operează un Listserv care oferă noutăți legate de problemele care afectează populația musulmană în special în Statele Unite și Canada, și încurajează abonații din întreaga lume să facă presiuni asupra mass-media, organizațiilor guvernamentale și comunităților în direcția corectării a ceea ce ei consideră a fi un tratament incorect. Anumite organizații antiguvernamentale din diaspora s-au angajat chiar în acțiuni mai dure prin intermediul rețelelor electronice. Un hacker a scos din uz web site-ul guvernului din Sri Lanka, perceput ca furnizor de informații false în ceea ce-i privește pe oponenții regimului. Demonstrațiile simultane, în întreaga lume, organizate în martie 1999 de protestatari kurzi care au reacționat imediat la capturarea unui lider al gherilei, s-au datorat legăturilor strânse menținute de diaspora prin intermediul internetului.

Este evident că folosirea noilor medii de către diaspore câștigă teren. Nu avem însă în acest moment decât date incomplete privind nivelul accesului la tehnologiile informației și comunicării de care se bucură diversele grupuri minoritare care formează diasporele transnaționale. Un studiu social general realizat de guvernul canadian pentru 2000 includea întrebări privind accesul la noile medii în funcție de originile naționale și rasiale ale subiecților, și privind utilizarea serviciilor online pentru a menține contactul cu grupul etnic. Ar fi util de identificat acest lucru la nivel mondial. Pentru a avea o imagine completă, ar fi nevoie de asemenea de alte detalii, cum ar fi tipurile de conținut care apar pe diverse tipuri de media noi sau spațiul acordat fiecărei categorii și fiecărei limbi, pentru a putea face comparații cu cantitatea generală de conținut produs la nivel mondial. Astfel de categorizări sunt necesare dacă vrem să înțelegem natura noilor materiale media produse în lume și pot fi realizate prin cooperare transnațională.

La nivel conceptual, natura comunicării prin intermediul computerului trebuie înțeleasă mai bine în contextul grupurilor diasporice. Acestea sunt comunități virtuale care dețin un set mult mai stabil și mai autentic de simboluri și relații istorice și culturale în comparație cu comunicatorii concentrați asupra unui singur subiect care folosesc mediile online. Producerea și diseminarea de către ele a materialelor culturale în context transnațional prezintă o alternativă unică la industriile culturale ale megacorporațiilor. Într-adevăr, comercializarea tot mai accentuată a noilor media este un factor care ar putea avea un impact imens asupra evoluției conținutului diasporic. Un alt aspect demn de urmărit este reglementarea și controlul exercitate de guverne asupra rețelelor online.(C. D.)

 

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 41

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: