Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Controlul averilor demnitarilor - între voință și putință

Dan BARBU

Înființarea Agenției Naționale de Integritate readuce în discuție problema controlului averilor demnitarilor, o problemă extrem de delicată în special din perspectiva consecințelor viitoare ale procesului de verificare a modului în care au fost dobândite aceste averi. Vorbim despre o instituție cu angajați care, dacă va fi cazul, se va autosesiza și va monitoriza tot ceea ce ține de modul de dobândire a averilor. Aceeași instituție va spune cine și-a dobândit în mod corect averea, dar, mai ales, cine are probleme în a-și justifica dobândirea averii.



Din această perspectivă, lăsând la o parte voința politică exprimată la nivelul cel mai înalt (președinte, prim-ministru, miniștri), cine din spectrul politic are interes ca o astfel de instituție să funcționeze? Vor fi interesați demnitarii din România să înființeze o instituție care, la un moment dat, ar putea să le creeze mari probleme din pricina modului în care și-au dobândit averile? Vorbim despre o instituție a cărei lege de organizare și funcționare va ajunge în Parlament. Iar aici trebuie să ne așteptăm la surprize.

 

Ce este ANI?

 

Pe 5 iulie 2006, Guvernul a adoptat, în prezența președintelui Traian Băsescu, proiectul de lege privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate. Proiectul legislativ reglementează organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Integritate (ANI) ca instituție administrativă, autonomă, cu personalitate juridică și buget propriu. De asemenea, ANI este instituția care efectuează activitatea de control al averilor și de verificare a conflictelor de interese și a incompatibilităților.

 

Categoriile vizate

 

Proiectul stabilește categoriile de demnitari și funcționari care sunt obligate să depună declarații de avere. În plus, prevederile proiectului extind categoria persoanelor care trebuie să depună aceste declarații. Astfel, vor depune declarații de avere membrii Consiliului Economic și Social, membrii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, șefii cultelor religioase, personalul cu funcții de conducere și control din unitățile sistemului de învățământ și al celui de sănătate. De asemenea, proiectul de lege prevede sancționarea disciplinară a persoanei publice, care poate merge, după caz, până la eliberarea acesteia din funcție. Persoanele eliberate din funcție sunt decăzute din dreptul de a exercita o demnitate sau o funcție publică pe o perioadă de trei ani după eliberarea sau revocarea din funcție, cu excepția aleșilor. Persoanele care au ocupat funcții sau demnități publice după 1 ianuarie 1990 pot fi supuse controlului averilor cu privire la bunurile supuse obligației declarării prin reglementările în vigoare la momentul deținerii publice sau a funcției, dacă există date sau indicii că unele bunuri ori valori nu pot fi justificate de persoana în cauză cu veniturile obținute.

 

Sancțiuni

 

Controlul averilor de către Agenția Națională de Integritate se va face din oficiu sau la sesizarea oricărei persoane. Pe baza sesizărilor, se declanșează o cercetare prealabilă care se poate finaliza cu începerea efectivă a controlului, dacă cele semnalate se confirmă. Verificările de conturi bancare se pot face doar după începerea controlului, nu și în perioada de verificare prealabilă, prin intermediul Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Dacă se constată că există probe privind justificarea rezonabilă a averii, se decide clasarea verificării. Dacă apar elemente noi, cercetarea se reia. Proiectul conține și sancțiuni constând în amendă de la 100 la 500 RON (1-5 milioane lei vechi) pentru nedepunerea la termen a declarațiilor de avere, nepublicarea declarațiilor de avere etc. Conducerea agenției va fi asigurată de un președinte, ajutat de un vicepreședinte, numiți de președintele României, la propunerea Consiliului Național de Integritate, după ce aceștia au promovat un concurs.

Obiecții privind statutul ANI

 

Prezentarea pe scurt a noilor prevederi legate de funcționarea și atribuțiile Agenției Naționale de Integritate indică, la prima vedere, o preocupare deosebită din partea clasei politice pentru legiferarea instituției care se va ocupa de controlul averilor demnitarilor. Totuși mai este cale lungă până când procesul legislativ legat de înființarea Agenției Naționale de Integritate va fi încheiat. În plus, cu ocazia dezbaterilor din Parlament e foarte posibil ca o parte din prevederile legislative incluse în proiectul de lege să sufere modificări. De altfel, două dintre partidele politice aflate la guvernare, PNL și UDMR, au prezentat destul de multe obiecții la proiectul de lege inițiat de Ministerul Justiției. Potrivit președintelui liberal al Camerei Deputaților, Bogdan Olteanu, proiectul privind înființarea ANI, adoptat deja de Guvern, ar putea intra în dezbaterea plenului Camerei Deputaților chiar la începutul sesiunii de toamnă. Nimic surprinzător până aici. Totuși, Olteanu a precizat că proiectul de lege inițiat de PSD în 2004, similar din anumite puncte de vedere, dar cu prevederi mult mai blânde, ar putea și el să fie adoptat, în cazul în care se va ajunge la o înțelegere între partidele parlamentare și sunt aduse unele amendamente. În ceea ce privește UDMR, reprezentanții Uniunii au formulat de-a lungul timpului obiecții, argumentând că Agenția Națională de Integritate ar exercita un control excesiv și că nu ar fi bine să funcționeze independent, fiind preferabilă subordonarea față de Parlament sau față de puterea judecătorească.

Situația delicată în care se află propunerea legislativă legată de înființarea ANI iese cel mai bine în evidență și din prisma poziției adoptate la un moment dat chiar de ministrul Administrației și Internelor, Vasile Blaga, care a contestat unele prevederi ale legii. La jumătatea lunii iunie, Vasile Blaga a argumentat că, așa cum este gândită, din moment ce e dotată cu drept de anchetă și control, Agenția Națională de Integritate devine un organism paralel Parchetului.

 

UE sprijină înființarea ANI

 

Aflat în inspecție la București, comisarul european pentru justiție, Franco Frattini, a făcut lobby în favoarea proiectului de lege pentru înființarea Agenției Naționale de Integritate. Este foarte probabil ca Frattini să fi fost informat în legătură cu controversele în jurul proiectului de lege. Așa se explică și întâlnirea dintre comisarul european și liderul UDMR, Marko Bela. Cu această ocazie, Frattini a vorbit despre necesitatea adoptării Legii privind Agenția Națională pentru Integritate, subliniind faptul că Uniunea Europeană nu dorește o lege agresivă, ci una care să ajute la redobândirea încrederii cetățeanului în instituțiile statului.

 

Totuși mai e cale lungă...

 

Proiectul de lege prin care se înființează ANI a întâmpinat o opoziție puternică încă de la început. Au existat voci critice chiar din interiorul coaliției aflate la guvernare. În prezent, proiectul de lege nu se află nici măcar la jumătatea drumului, deși se dorește adoptarea lui în Parlament până la prezentarea Raportului de țară al Comisiei Europene din toamna acestui an. Greu de crezut că se va întâmpla acest lucru. Nu trebuie uitat că Agenția va monitoriza și se va autosesiza în cazul apariției unor nereguli în privința modului de realizare a averilor demnitarilor. În acest context, ce interes au parlamentarii să voteze înființarea unei instituții puternice, care să le facă probleme în privința dobândirii averilor? Din această cauză este mai degrabă posibil ca, atunci când proiectul de lege va ajunge pentru dezbateri în Parlament, acesta să sufere mai multe modificări, unele chiar de substanță. Aceste modificări nu vor face decât să înmoaie prevederile dure legate de controlul modului de dobândire a averilor.

Nu trebuie uitat ce s-a întâmplat la votul pentru adoptarea Ordonanței privind modificarea competențelor Parchetului Național Anticorupție și transformarea acestuia în Departament național de luptă împotriva corupției. O situație asemănătoare e foarte posibil să se întâmple acum, când la nivel parlamentar se va forma o coaliție transpartinică și care va lucra în favoarea propriilor interese cu ocazia dezbaterilor la legea privind înființarea Agenției Naționale de Integritate.   (D. B.)

Publicat în : Politica interna  de la numărul 41

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: