Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Desecretizarea și dislocarea sistemului comunisto-securist

Virginia MIRCEA

Guvernarea portocalie are în palmares câteva acțiuni menite să disloce sistemul comunisto-securist metamorfozat după puciul KGB-ist din decembrie 1989 în politicieni, „baroni locali și centrali”, “miliardari de carton” ș.a. Regimurile iliesciene conduse după zicala “La vremuri noi, tot noi” au spoliat țara prin legi strâmbe date numai în avantajul “clasei conducătoare” care a avut ca singur scop propria îmbogățire prin “economia de piață pe banii statului” și protecția lor și a propriilor familii. Justiția este mai rea decât cea de dinainte de ’89. Atunci, dacă pe lege aveai dreptate, câștigai. Din 1990 încoace, în justiție câștigă cine are mai mulți bani sau dosare de șantaj.



Prima acțiune a Alianței D.A. după instalarea la putere, aflată încă în derulare, a avut menirea de a lovi corupția instituționalizată din timpul guvernării PSD. A doua a vizat schimbări grele în Ministerul Administrației și Internelor și schimbări în SRI la nivel județean. Nici una dintre acestea nu a lovit sistemul comunisto-securist atât de puternic încât să-l disloce. Ultima acțiune, desecretizarea dosarelor agenților și colaboratorilor Securității ca poliție politică, a provocat la nivelul clasei politice un cutremur care va genera o criză politică. Din toată această frământare, dacă desecretizarea va fi dusă până la capăt, vor avea de câștigat toți cei care au sperat că în decembrie 1989 a avut loc o revoluție.

Modul în care a început desecretizarea ridică semne de întrebare. 1. Sintagma “securitate ca poliție politică”. Adică, ce să înțelegem, că doar o parte a Securității a servit dictatura comunistă, deci făcea poliție politică, și cealaltă parte servea interesul cetățeanului? Cum? 2. De ce desecretizarea nu începe cu agenții, cei care au servit din convingere dictatura comunistă și s-au bucurat de privilegiile regimului? Cine sunt și câți dintre ei lucrează, în prezent, în instituțiile statului? Perpetuarea acestor personaje în serviciile secrete post-decembriste ar explica existența ofițerilor acoperiți în mass-media, căci deprinderile vechi se schimbă greu. 3. Care este agenda desecretizării? Orice acțiune, pentru a reuși, implică o ordine în desfășurarea ei și un calendar.Care este ordinea? Noi nu ne-am putut da seama. Cele 29 de dosare de demnitari (de ce 29, și nu 30 sau 300?), ale căror nume sunt dezvăluite pe rând (de ce pe rând?), nu par a avea nici un criteriu după care au fost alese. Sunt și deputați, și senatori, dosarele nu sunt alese în ordine alfabetică sau după număr. Singurul criteriu rămâne interesul CSAT de a începe desecretizarea cu acestea. Cine poate cere explicații CSAT-ului? Parlamentul. Dar despre Parlament se spune că are atâția colaboratori ai fostei Securități încât deconspirarea lor va lăsa Parlamentul fără cvorum; chiar premierul Tăriceanu spunea că din această cauză vom avea alegeri anticipate. Domnia sa credea probabil că cei prinși cu mâța-n sac vor avea decența să demisioneze din Parlament, numai că acești oameni au atâta tupeu… Mona Muscă s-a și grăbit să spună că nu pleacă din Parlament pentru că a fost aleasă de popor. Iar până la condamnarea în instanță pentru fals în declarații, la cât de repede se judecă procesele în România, doamna deputat poate să mai stea două mandate.

În ceea ce privește instituția parlamentară, dacă se confirmă zvonul că în Parlamentul României se află peste 100 de colaboratori ai Securitații, nu mai există nici un fel de dubii că în această instituție “legiuitorii” se consideră deasupra legii. Asta ar fi explicația de ce unii dintre ei au dat declarații false când și-au înscris candidaturile. Credeau că nu li se va întâmpla nimic. Cred și acum asta, pentru că CNSAS este o instanță de judecată în loc să fie o instituție care administrează dosarele.

Desecretizarea îi va transforma pe parlamentarii și pe cei numiți politic care au dat declarații false în inculpați. Dar, mai rău decât un dosar penal, care are ca formă de iertare reabilitarea, este discreditarea lor. Dacă ei cred că vor scăpa înseamnă că nu-i cunosc bine pe români. Poporul nostru are ca trăsături pozitive creștine iertarea și toleranța, dar are și o trăsătură care nu știu să existe și la alte popoare – “tocarea”. Pentru a fi iertat, cel în cauză trebuie să-și recunoască greșeala. Pentru a tolera, trebuie să cunoști adevărul. Or, tot ce am văzut până acum în scandalurile mediatice care însoțesc deconspirarea este că cei vizați au dat note informative la Securitate fie pozitive, fie neutre, care nu au făcut rău nimănui, dimpotrivă. Se scuză că au servit regimul comunist din “patriotism”. Cum poți servi o dictatură din iubire pentru patrie? Doar ei pot să ne explice.

Poporul, prin elita intelectuală și mass-media, va “toca” până când adevărul va ieși la suprafață. Pentru dislocarea sistemului comunisto-securist desecretizarea dosarelor Securității este prima lovitură dură. Urmează în scurt timp legea lustrației și, pentru cei care au rămas “netocați”, vine Agenția Națională pentru Integritate. La acestea se adaugă “bombele de presă” și scandalurile mediatice. Cine va scăpa din acest malaxor se va putea numi “cetățean european”.

Publicat în : Editorial  de la numărul 41

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: