Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Dragoș Dincă, director general Institutul Național de Administrație

Virginia MIRCEA

Dragoș Dincă: "INA acționează și la nivel strategic prin elaborarea strategiei de formare continuă a funcționarilor publici alături de Ministerul Administrației și Internelor, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și alte instituții interesate. De asemenea, INA coordonează cele opt centre regionale de formare continuă pentru administrația publică locală și diseminează informațiile și activitățile de formare continuă în cadrul rețelelor de parteneri naționali și internaționali."



Domnule director general, ați fost numit de curând în fruntea Institutului Național de Administrație. Ne puteți spune mai multe despre această instituție? Care este rolul INA?

Institutul Național de Administrație susține instituțiile și autoritățile publice în dezvoltarea resurselor umane și în încercarea de a oferi servicii mai bune beneficiarilor indirecți ai programelor INA - cetățenii.

Institutul are ca misiune gestionarea unitară a procesului de formare continuă a resurselor umane, în specialdin administrația publică. INA acționează și la nivel strategic prin elaborarea strategiei de formare continuă a funcționarilor publici alături de Ministerul Administrației și Internelor, Agenția Națională a Funcționarilor Publici și alte instituții interesate. De asemenea, INA coordonează cele opt centre regionale de formare continuă pentru administrația publică locală și diseminează informațiile și activitățile de formare continuă în cadrul rețelelor de parteneri naționali și internaționali.

 

Cum vedeați INA înainte de a fi numit în această funcție?

Din fericire, am avut parte de o adaptare graduală la realitățile INA. Am colaborat cu institutul și înainte, în calitate de formator și în calitate de consilier al directorului general. Se poate spune că știu exact ce poate realiza acest institut, îi știu și punctele slabe, și punctele tari și potențialul extraordinar pe care îl are în contextul reformei administrației publice. Deci nu pot spune că percepția mea asupra INA s-a schimbat foarte mult de când am fost numit director general. Poate doar că acum sunt în situația în care să acționez pentru fructificarea acestui potențial uriaș.

 

Cum vedeți INA peste 5 ani?

Consider că, pe termen scurt, institutul va continua să facă ceea ce face acum, adică să colaboreze cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici pentru elaborarea strategiei de formare și a celorlalte acte legislative relevante pentru problematica formării. În același timp, INA va continua să ofere cursuri de formare specializată și de perfecționare pentru funcționarii publici.

Pe termen mediu și lung, INA va trebui să-și asume din ce în ce mai mult atribuții de reglementare a pieței de formare, prin elaborarea de standarde generale de evaluare a performanțelor furnizorilor de servicii de perfecționare și atestarea acestora. Întrucât ne propunem să încurajăm demonopolizarea pieței de formare, implicarea INA pe partea de reglementare a pieței va aduce cu sine necesitatea de a reduce rolul de furnizor de formare. Vom păstra acest rol numai pentru anumite categorii de funcționari publici, considerate strategice, cum ar fi de exemplu înalții funcționari publici. Practic, noi vom oferi servicii de formare numai în măsura în care ceilalți furnizori aflați pe piață nu pot acoperi cererea existentă. În același timp, ne vom implica mai mult pe partea de cercetare și consultanță pe probleme care țin de buna funcționare a administrației publice.

 

S-a vorbit foarte mult în ultimele zile despre ineficiența administrației publice românești. Cum credeți că poate contribui INA la ameliorarea acestei situații?

Într-adevăr, au fost multe semnale despre ineficiența cu care funcționează administrația publică românească. Totodată, lucrurile au mai evoluat în acest sens, așa cum arată și ultimele rapoarte de monitorizare ale Comisiei Europene. Unul din pașii cei mai importanți în eficientizarea administrației publice românești este crearea unui corp de funcționari publici profesioniști și neutri din punct de vedere politic, care să gândească, să arate și să se comporte în conformitate cu valorile europene. Formarea lor în spiritul acestor valori este ceea ce-și propune INA prin programele sale. În momentul în care cetățenii, beneficiarii finali ai serviciilor noastre, își vor schimba percepția actuală asupra a ceea ce înseamnă și ce face un funcționar public, vom ști și noi că suntem pe calea cea bună.

 

Având în vedere importanța reformei administrației publice românești pentru integrarea în UE, ce rol credeți că poate juca INA din acest punct de vedere?

Așa cum precizează și ultimele rapoarte ale Comisiei Europene, INA joacă un rol foarte important în ceea ce privește reforma administrației publice, mai ales pe partea de reformare a corpului de funcționari publici. Rolul INA se manifestă pe două planuri din acest punct de vedere.

În primul rând, INA este un jucător important în procesul de formare a funcționarilor publici pentru ca aceștia să poată oferi cetățenilor servicii de calitate europeană, așa cum arătam și mai înainte.

În al doilea rând, INA colaborează cu toate instituțiile relevante pentru a oferi posibilitatea tuturor funcționarilor publici de a fi informați cu privire la ce înseamnă politicile europene, cum trebuie acestea să fie implementate eficient în România și ce impact va avea procesul de integrare asupra sistemului administrativ românesc. Printre programele cu relevanță pentru integrarea în Uniunea Europeană pe care INA le oferă, aș vrea să le menționez pe cele despre fondurile structurale, multe dintre acestea fiind realizate împreună cu partenerii noștri internaționali.

 

Cum urmăriți să răspundeți cererii existente pe piața de formare a funcționarilor publici?

INA colaborează cu Agenția Națională a Funcționarilor Publici pentru identificarea nevoilor de formare existente pe piață. Audiența noastră este formată în primul rând din funcționari publici din administrația publică centrală. Pentru aceștia, colaborăm de asemenea și cu instituțiile de unde provin. Anul acesta s-au dezvoltat pachetele de cursuri organizate la cerere, pentru a realiza o mai bună corelare între cererea instituțiilor și oferta INA. Pe lângă acestea, vom dezvolta și îmbunătăți curricula programelor pe care le desfășurăm pentru ca tematicile abordate să fie de actualitate și să prezinte relevanță, utilitate și interes pentru grupul nostru țintă. Elaborarea și implementarea unor sisteme de evaluare a participanților și a programelor de formare specializată vor fi dezvoltate în următorii 3 ani. Nu în ultimul rând, INA oferă și programe de formare în și de limbi străine. Acestea sunt extrem de importante pentru funcționarii publici care vor interacționa cu administrația europeană.

 

Cine sunt cei care asigură formarea funcționarilor publici?

Formatorii INA sunt selecționați pe baza experienței pe care o au. În momentul în care se organizează un program, se au în vedere formatorii care au mai colaborat cu INA pe tematica respectivă și modalitatea în care au fost evaluați de cursanții noștri. În următoarea perioadă se vor introduce criterii foarte clare de selecție a formatorilor INA. De asemenea, pentru a ne asigura că avem acces la cei mai buni profesioniști de pe piața formării, INA a desfășurat o campanie de atragere de noi parteneri pe plan național care se va finaliza în următoarele luni. Dorim să atragem de partea noastră și universitățile în acest demers.

 

Pe ce principii sunt selectate locațiile în care se desfășoară aceste cursuri?

Locațiile sunt selectate în așa fel încât să asigure cursanților posibilitatea de a interacționa la nivel optim unii cu ceilalți, în conformitate cu principiile organizării programelor de formare pentru adulți. În momentul în care un curs se desfășoară în aceeași localitate cu locul de muncă al cursanților, apare întotdeauna ceva urgent de făcut la serviciu, iar procesul de formare are de suferit. În plus, "izolarea" de locul de muncă are și o funcție de relaționare a cursanților, facilitează schimbul de experiență între aceștia.

Din punct de vedere economico-financiar, selecția este făcută în așa fel încât să obținem locația cu serviciile cele mai bune, la prețul cel mai mic.

 

S-a vorbit foarte mult despre Schema Tinerilor Profesioniști, despre rolul managerilor publici ca agenți ai schimbării. Ce rol are INA în acest program?

Obiectivul pe termen lung al proiectului este să creeze sisteme de recrutare și selecție, de instruire, evaluare și repartizare pe posturi, care să fie adecvate unui model de dezvoltare profesională accelerată a funcționarilor publici destinați unor poziții înalte în cadrul administrației publice. INA este implicat pe partea de formare, cursanții YPS petrec 9 luni la INA, timp în care beneficiază de formare propriu-zisă, dar și de experiență practică, fiind trimiși în stagii la nivelul administrației centrale și locale.

 

Cum vedeți transformarea statutului de manager public în următorii ani și ce impact va avea acest lucru asupra programului pe care INA îl organizează pentru managerii publici?

La acest moment, programul funcționează pe filozofia în care managerii publici formați de YPS sunt "generaliști", au competențe variate în diverse domenii care să îi ajute să funcționeze ca niște consultanți pentru instituțiile sau departamentele în care merg. Practic, managerii publici trebuie să fie capabili să meargă în aceste organizații, să identifice punctele slabe în funcționarea lor și să propună soluții.

Totuși, unele dintre aceste organizații au semnalat nevoia introducerii unei specializări pentru managerii publici care vor fi formați în viitor la INA. Acest fapt evidențiază și un alt aspect. Inițial, mecanismul de plasare a avut la bază mai degrabă oferta decât cererea instituțiilor. O dată ce instituțiile se obșnuiesc cu conceptul și văd ce pot face exact managerii publici, cererea organizațiilor ne va direcționa și în procesul de formare.

Un alt aspect care trebuie avut în vedere cu privire la managerii publici este găsirea unei modalități de a-i integra în corpul funcționarilor publici nu ca pe o categorie-excepție, ci ca parte integrantă a acestuia.

 

Cu ce parteneri colaborează INA?

INA colaborează cu instituții de profil atât la nivel național, cât și internațional. Institutul a beneficiat de susținerea partenerilor internaționali în dezvoltarea programelor sale, cum ar fi cel organizat împreună cu ENA pentru prefecți și subprefecți sau cel organizat împreună cu InWent pe teme de fonduri structurale. Pe 6-7 iulie, INA a organizat împreună cu EIPA Maastricht seminarul "Achizițiile publice europene, parteneriatele public-privat și concesionările". Și să nu uităm susținerea acordată de IPA din Irlanda la realizarea strategiei de dezvoltare instituțională a INA. După cum vedeți, nu ducem lipsă de parteneri de încredere.

 

Interviu realizat de Virginia MIRCEA

Publicat în : Interviu  de la numărul 39

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: