Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

European College Of Liberal Arts Berlin

Cristian BANU

Interviu cu Lucian Cosinschi, masterand la European College Of Liberal Arts Berlin

Care a fost motivul pentru care ai dorit să urmezi un program de studii aprofundate în Europa?

Nu aș spune că am dorit să "urmez un program de studii" oarecare; am plecat exact pentru acest program. Știam lucruri despre acest colegiu de ceva vreme - câțiva ani -înainte să plec și aveam cunoștințe și despre idealurile lor, și despre modul cum sunt ele puse în practică de la an la an.

 

De ce ai ales acest program?

Idealurile pe care le ei le promovau pe site și prin activitatea educațională din colegiu se potriveau de minune cu idealurile mele. Tipul de educație, disciplina, seriozitatea cu care abordau problemele, condițiile de viață de acolo - tot ce puteam vedea de la distanță, prin contactul limitat cu ECLA (site-ul instituției și informația culeasă de la alți români care trecuseră deja prin programe de acolo) - mi-au indicat clar că este instituția la care aș fi vrut să am ocazia să studiez. Așa că, după ce am terminat facultatea, mi-am depus dosarul acolo.

 

Cum sunt colegii?

În clipa de față sunt reprezentate în cele două programe anuale ale colegiului aproximativ 20 de țări, iar colegiul are cupuțin peste 40 de studenți. Și acest fapt nu este întâmplător. Această varietate are un rol esențial în tipul de educație promovat în ECLA. Studenții locuiesc în același campus confortabil, prin urmare, sunt permanent în contact. Unii chiar se plâng de lipsa intimității (și să nu vă imaginați că există cămine suprapopulate ca în România - maxim doi studenți în camere de mărimea celor în care găsești câte opt studenți în Regie plus spații comune - doar că nu este ușor să petreci luni de zile într-un grup aproape închis), dar și această apropiere este intenționată și are aspect educațional. Problemele în fața cărora studenții sunt puși în programă - de natură etică sau filosofică - au un impact direct în viața de cămin. Cu alte cuvinte studenții nu doar învață despre o problemă morală sau alta, ci au și ocazia să se confrunte în viața de dincolo de curs și astfel școala nu este separată de viața privată. Acesta este un aspect important al ideii educaționale din ECLA. Viața în această comunitate în care aproape fiecare are alt punct de vedere nu este tocmai ușoară exact datorită acestor probleme subliniate și adâncite în lecturi și seminarii, dar sunt lucruri miraculoase care se întâmplă acolo. Unul dintre ele este o încredere fantastică în colegi, în faptul că ei sunt bine-intenționați. În alte condiții probabil că viața într-o comunitate atât de strânsă ar fi un coșmar.

 

Cum sunt profesorii?

Profesorii sunt, într-o măsură cu mult mai mare decât în alte școli, parte a comunității. Esențial este faptul că oameni care au doctorate din Cambridge, Columbia, Oxford, Harvard etc. sunt accesibili studenților atât în calitate de profesori, dar și în calitatea lor de oameni. În acest colegiu profesorii nu "dau lecții" studenților, ci lucrează împreună cu studenții la a căuta direcția de soluționare a problemelor în discuție. Există chiar un sistem care încearcă să asigure această relativă egalitate: conferințele sunt întotdeauna date de un profesor care nu are ca specialitate obiectul conferinței respective. În același timp în sală sunt prezenți profesori specialiști și nespecialiști alături de studenți pentru a pune întrebări și a analiza pe toate părțile teza prezentată. Într-un fel toți suntem egali în fața unor întrebări ca "Ce este fericirea, iubirea sau binele?", iar profesorii noștri ne ghidează sau ne deschid posibile căi către o soluție, nu ne oferă soluția în sine. Faptul că mâncăm, cântăm, mergem la concerte, filme etc. împreună cu ei este o șansă fantastică dea continua discuțiile deschise în seminarii și în ceea ce se numește în mod tradițional "viață privată". Acest sistem nu ușurează deloc viața profesorilor. Este foarte greu de negociat rolurile atât de fluide în acestă comunitate, dar autoritatea lor e bazată pe realitatea valorii lor profesionale și personale dublate de o muncă fantastică.

 

Cum e structurat programul educațional de acolo?

ECLA oferă momentan trei programe: "International Summer University" - șase săptămâni, "Academy Year" și "Project Year" - ambele câte un an universitar. Urmează ca în câțiva ani ECLA să ofere un program BA (diplomă universitară) complet. Există mulți studenți care au venit la un moment dat pentru școala de vară și au rămas apoi și pentru unul sau ambele programe. ECLA promovează un program bazat pe ceea ce se numește "educație personală" centrată pe investigarea unor probleme perene, abordate cu ajutorul unor instrumente date de filosofie, istorie și critică literară în principal într-o comunitate foarte strâns unită. De aceea nu este neapărat important ce anume se studiază - roman, text filosofic sau liric, muzică sau film -, ci cum se face sau se pot aborda acestea în diferite perspective. De exemplu primul trimestru din Academy Year a fost centrat în jurul unor probleme cum ar fi democrația. În fiecare săptămână se citesc texte importante din literatură și filosofie (predominat occidentale), se vizionează filme și se fac audiții care însumează diferite căi de abordare a acelorași probleme aflate în discuție. În Project Year cursul central încearcă să adâncească și mai mult abordarea interdisciplinară. Astfel în primul trimestru am studiat primele câteva săptămâni texte din S. Freud pentru a ne familiariza cu diferitele concepte din textele originale. Au urmat secțiuni în care am văzut cum ar putea aborda un istoric documentele citite, apoi un critic literar și un filosof. Ce argumente, ce tip de citire presupun practic aceste abordări asupra unor texte. Apoi am văzut cum diferitele concepte inițiate de Freud se transformă în diferite direcții în scrierile urmașilor.

În afară de aceste cursuri centrale (Core course) la care participă în întregime efectivul de studenți din fiecare program, există și un sistem de opționale (teatru, matematică, istoria artei și multe altele) care vin să întregească și să diversifice experiența educațională din colegiu. În plus, în Project Year fiecare student este îndrumat de un profesor pentru a duce la capăt un proiect de cercetare pe parcursul anului. Lucrul pe care toate acestea îl au în comun este că accentul nu se pune pe memorarea unor cunoștințe dintr-un domeniu sau altul, ci pe însușirea unor aptitudini de analiză care, devenite reflex, vor determina o creștere a nivelului intelectual în viață în general. Un lucru interesant este că în Academy Year este interzisă utilizarea surselor secundare: studentul se confruntă direct exact cu textul și nu prin intermediul altor puncte de vedere. Acesta este un exemplu de seriozitate cu care sunt abordate texte importante, de încrederea în toți participanții din cadrul programului, dar și de presiunea constantă de natură intelectuală.

Luat în serios, programul este extrem de dificil. Cantitatea de material de parcurs și de "rumegat" este mare și problemele, de multe ori, copleșitoare. Pe de altă parte nu există examene în sensul clasic. Activitatea în seminar, eseurile de la sfârșitul fiecărei săptămâni, discuțiile cu profesorii, toate contează. În felul acesta nu există posibilitatea ca un student să învețe în ultima săptămână pentru examenele finale. Munca trebuie distribuită uniform pe parcursul anului, iar presiunea este tot timpul constantă. Studenților li se oferă însă totul pentru a se concentra asupra învățatului: cazare, masă, facilități pentru sport etc. Adunate, toate acestea fac din ECLA un paradis pentru educație.

 

Ce vei face după ce vei termina acest program?

Eu am participat la ambele programe anuale ale ECLA și știu de la foști studenți aici cât este de complicată întoarcerea într-un sistem educațional obișnuit. Pentru moment plănuiesc să rămân în Berlin pentru a-mi perfecționa limba germană. (Sunt de aproape doi ani acolo și cu mari eforturi sunt abia intermediar - aceasta ar trebui să spună ceva despre cantitatea de muncă în engleză pe care aceste programe o presupun.) Între timp voi căuta un program de doctorat potrivit pentru mine și sper ca în câțiva ani să încep și studiile doctorale.

 

Te vei întoarce în România?

Nu mi-am planificat niciodată să plec din România, dar domeniile de care aș fi eu interesat, seriozitatea și nu în ultimul rând banii disponibili fac această decizie naturală cel puțin până la finalul studiilor.

 

Cât costă colegiul?

Taxa pe care o percepe colegiul este de 5000 euro pe trimestru, dar cheltuielile colegiului sunt cu mult mai mari. Mai mult, colegiul finanțează aplicanții care nu pot plăti această taxă. Studenții nu primesc bani, ci servicii, dar acestea creează o atmosferă confortabilă pentru oricine. Eu sunt beneficiarul unei burse întregi și sunt mai mult decât mulțumit de ceea ce mi se oferă cu atât mai mult cu cât studenții au la dispoziție diferite posibilități de finanțare și pentru proiecte ale lor în cadrul colegiului: de la piese de teatru, la ieșiri educaționale în alte orașe, la filme de scurt metraj etc.

 

 

Interviu realizat de Cristian BANU

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 38

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: