Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Teodor Atanasiu, ministrul Apărării Naționale

Alex TISMANA

"Armata României traversează, în prezent, o perioadă de transformări structurale majore, ce au ca principal scop definirea unui profil de forță modernă, eficientă și flexibilă, capabilă să răspundă provocărilor actualului mediu de securitate."

 



Domnule ministru, care sunt coordonatele evoluției forțelor armate române în perioada următoare?

Armata României traversează, în prezent, o perioadă de transformări structurale majore, ce au ca principal scop definirea unui profil de forță modernă, eficientă și flexibilă, capabilă să răspundă provocărilor actualului mediu de securitate.

În calitate de membru NATO și viitor membru al UE, avem în vedere corelarea permanentă a eforturilor de transformare atât cu cerințele NATO privind crearea unor forțe interoperabile, cu caracter expediționar, capabile să participe la întregul spectru de misiuni actuale, cât și cu demersurile României de a participa la dezvoltarea dimensiunii europene a securității și apărării.

Pentru o armată modernă avem nevoie, totodată, de personal profesionist, capabil să îndeplinească eficient misiunile primite. Avem în vedere, în perioada următoare, trecerea la o armată bazată exclusiv pe voluntariat. Viitoarea structură de forțe, compusă din circa 75.000 militari și 15.000 civili, va fi complet profesionalizată până la sfârșitul anului 2006.

Profesionalizarea armatei prin trecerea la serviciul militar pe bază de voluntariat se înscrie în procesul de transformare al Armatei Române...

Într-adevăr, o componentă foarte importantă a procesului de transformare este și procesul de profesionalizare completă a armatei. Ne pregătim pentru momentul 1 ianuarie 2007, când apărarea României va fi asigurată în mod corespunzător de efective formate numai din militari profesioniști.

De altfel, după ce serviciul militar își va fi pierdut caracterul obligatoriu, se va generaliza profesia de militar până la gradul de soldat, lucru care va contribui la sporirea interoperabilității cu armatele celorlalte state membre NATO. În contextul renunțării la serviciul militar obligatoriu, a fost elaborat proiectul de lege privind statutul soldaților și gradaților voluntari din Armata Română, act normativ care a fost aprobat în ședință de Guvern și care se află acum în proceduri de adoptare la Parlament.

 

Ce ne puteți spune despre programele de înzestrare a Armatei Române?

În acest an avem de realizat programe de înzestrare care au fost inițiate anul trecut și vom demara și altele noi. În ceea ce privește aviația, există un angajament privind achiziționarea de avioane de transport strategic, iar noi avem un program în care dorim să atragem și state apropiate, membre NATO. Este vorba de o flotă compusă din avioane de tip C-130 sau avioane echivalente, de alt tip. Forțele Aeriene Române au un avion C-130 B perfect funcțional și încă unul al cărui program de modernizare nu s-a finalizat. Privind mult-discutatul subiect al achiziționării de avioane multirol noi, nu a fost identificată încă o soluție pentru alocarea de resurse pentru cele patru escadrile necesare, discuțiile urmând să continue în CSAT și apoi la Guvern. Și Forțele Navale sunt vizate de programe de înzestrare. Este nevoie, în afară de fregatele achiziționate deja, de patru nave vânătoare de mine și patru corvete noi, această inițiativă primind avizul CSAT pentru alocarea de resurse. Doresc să subliniez că, indiferent de program, transparența contractărilor se va afla pe primul plan. Activitățile de contractare vor fi anunțate pe site-ul MApN, unde vor fi publicate și condițiile de participare la licitații.

 

Domnule ministru, un subiect actual este și cel al relațiilor militare pe care le avem cu Statele Unite ale Americii. Ce ne puteți spune în acest sens?

Relațiile bilaterale dintre România și SUA în domeniul militar au cunoscut o dezvoltare continuă și dinamică începând cu anul 1990. O intensificare a relațiilor militare bilaterale s-a înregistrat începând cu anul 1994, când au fost semnate majoritatea documentelor care fundamentează cooperarea bilaterală dintre România și SUA.

În anul 1997, s-au pus bazele Parteneriatului Strategic între cele două țări, care se caracterizează prin pragmatism și eficiență.

Activitatea a continuat și, în anul 2000, a fost lansat Parteneriatul Strategic Intensificat, în care au fost definite prioritățile și obiectivele aferente domeniilor considerate strategice de către ambele părți: economic, militar, al stabilității regionale și al riscurilor de securitate neconvenționale.

SUA acordă României asistență în domeniul strategico-militar, pentru modernizarea și întărirea capacității de acțiune a forțelor armate ale țării noastre. În a doua jumătate a anului 2005, Congresul SUA, la inițiativa Administrației Bush, a alocat suma de 17 milioane USD din Fondul de Solidaritate a Coaliției (Coalition Solidarity Fund - CSF). CSF, în valoare de 200 milioane USD, este una dintre componentele Legii de urgență privind suplimentarea fondurilor destinate susținerii operațiunilor militare americane în Irak și Afganistan, scopul acestuia fiind sprijinirea aliaților care participă la eforturile de stabilizare și reconstrucție din țările menționate.

Acordul dintre România și Statele Unite ale Americii privind activitățile forțelor Statelor Unite staționate pe teritoriul României, semnat la 6 decembrie 2005, cu ocazia vizitei Condoleezzei Rice la București, constituie prima etapă a noii strategii decise de Administrația Bush în august 2004 și reprezintă următoarea treaptă a mecanismului de includere a României în procesul de repoziționare a facilităților defensive globale ale SUA (GDPR - Global Defense Posture Review).

 

Ne puteți oferi mai multe detalii privind acest acord recent încheiat cu armata SUA?

Acordul detaliază implicațiile activităților în România ale forțelor SUA în plan militar, logistic (accesul neîngrădit la infrastructura autorizată, protecția instalațiilor și a forțelor americane), financiar-bugetar (scutiri de taxe și impozite, tratament egal cu cel acordat Armatei Române la plata utilităților etc.) și juridic (exceptarea de la inspecțiile prevăzute de legea națională a transporturilor de echipamente și materiale destinate facilităților și forței SUA, statutul militarilor americani). Acordul reglementează, de asemenea, drepturile și obligațiile părților, inclusiv respectarea legislației românești în domeniile construcțiilor și protecției mediului; participarea, cu consimțământul prealabil al părții române, la invitația forțelor SUA, la operațiuni și exerciții cu unități militare aparținând altor state membre NATO și PpP.

Nu este vorba despre baze americane, ci de o prezență americană în baze românești. Se intenționează utilizarea în comun a acestor facilități, urmând ca în planificarea exercițiilor/aplicațiilor să se acorde prioritate forțelor americane, întrucât acestea se deplasează din alte zone pentru a se instrui în România. Comandantul unității militare (facilității militare) va fi un militar român.

Aceste locații sunt deschise desfășurării de exerciții și sub egida NATO și au ca obiectiv creșterea cooperării militare regionale (aliați și parteneri).

Se dorește utilizarea pentru antrenament în comun a poligoanelor românești (Cincu, Smârdan și Babadag), precum și folosirea în comun a facilităților de la Mihail Kogălniceanu. De asemenea, facilitățile vor fi folosite pentru depozitarea echipamentelor militare.

Participarea subcontractorilor/subfurnizorilor români și a forței de muncă românești va fi încurajată. Este posibil ca unele lucrări să fie executate chiar cu forțe proprii de către SUA. De asemenea, o parte din lucrări (de exemplu reparații curente) va fi atribuită firmelor locale.

Nu se intenționează realizarea unor exproprieri, ci doar utilizarea ca spațiu de manevră a proprietății private limitrofe poligonului, așa cum s-a procedat pe parcursul desfășurării exercițiilor militare România-SUA. Aplicațiile vor avea loc coroborat cu calendarul lucrărilor agricole, pentru a nu produce daune și doar cu acceptul deținătorilor terenurilor.

În ceea ce privește aranjamentele de comandă și control, SUA păstrează comanda asupra forțelor dislocate în cazărmi aflate sub autoritate românească, iar modalitățile de cooperare sunt deja testate în exerciții.

Referitor la protecția mediului, se va compara legislația română (eventual europeană) cu cea americană și se va aplica cea mai restrictivă dintre ele. Pagubele și eventualele reabilitări vor fi suportate de partea americană.

În conformitate cu prevederile acordului, Ministerul Apărării Naționale a fost desemnat ca instituție-agent executiv, respectiv interfața forțelor americane cu guvernul român.

 

Interviu realizat de Alex TISMANA

Publicat în : Interviu  de la numărul 38

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: