Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

O viziune economică echilibrată

Mihnea GRAUR

Societatea Academică din România (SAR) a lansat în data de 9 martie în cadrul unei conferințe de presă "Raportul anual de analiză și prognoză", "raport care abordează teme importante privind stadiul progresului României în vederea apropiatului moment al aderării. Specialiștii SAR: Alina Mungiu Pippidi, Daniel Dăianu, Sorin Ioniță și Lucian Albu au prezentat prognozele SAR pentru 2006 în domeniile economie, administrație publică și fonduri europene."



Previziunile macroeconomice

 

Un grup de nouă experți economici au răspuns sol icitărilor SAR, dând dovadă de prudență și având o atitudine echilibrată, așteptându-se din start că nu toate lucrurile vor decurge perfect, influența factorilor imprevizibili - de tipul inundațiilor din anul 2005 - nefiind neglijată.

Pe scurt, previziunile indicatorilor macroeconomici sunt:

* Creștere PIB - 4,6%

* Rata inflației - 7,1%

* Curs RON/Euro la 31.12.2006 - 3,48

* Deficit de cont - 8,2%

* Deficit bugetar - 0,8%

* Creștere indice bursier BET - 28%.

În raport se remarcă o plajă acceptabilă pentru fiecare dintre acești indicatori, dispersia estimărilor fiind redusă. Părerile sunt mai optimiste, mai pesimiste, dar atrage atenția rata inflației, care în unanimitate a fost privită peste cea luată în calcul de Banca Națională.

De altfel, specialiștii chestionați au previzionat modificări importante în Codul Fiscal prin creșterea fie a cotei unice de la 16% la 18%, fie a taxei pe valoarea adăugată. Jumătate din ei au socotit că "guvernul actual nu va fi suficient de decis pentru a o face, cel puțin nu în 2007". Este evident că, deși gradul de fiscalitate din România nu este deloc unul scăzut, ponderea redusă a populației active și productivitatea redusă a muncii nu pot susține suficient bugetul statului. Fără corelarea măsurilor, efectele pot fi fie sociale, fie inflaționiste, fie ambele. Revenind la raport, acesta reiterează într-un subcapitolul referitor la politica salarială importanța primordială a controlului salariilor în stoparea inflației. Mai mult, se exemplifică prin superioritatea ratei de creștere a salariilor în industrie față de rata creșterii productivității muncii din acest sector.

 

Responsabilitatea inflației

 

Însă raportul SAR încearcă să responsabilizeze Banca Națională mai mult decât este cazul în realitate. BNR are într-adevăr definit în atribuții ca obiectiv fundamental țintirea unei decente rate a inflației. Aceasta în cazul în care vorbește aceeași limbă cu Ministerul Finanțelor. Prăpastia căscată între cele două instituții de introducerea cotei unice - și continuată de discuțiile pe baza creșterii TVA între cele două părți - s-a accentuat după schimbarea lui Ionuț Popescu cu Sebastian Vlădescu.

Trebuie spus că în cazul în care este majorată taxa pe valoarea adăugată, nu se poate responsabiliza Banca Națională pentru ratarea țintei de inflație. Concomitent însă Ministerul de Finanțe trebuie lăsat să-și exercite neforțat rolul de instituție cu atribuții de sinteză macroeconomică privind desfășurarea activității structurilor economice, financiare și fiscale din România.

Despre aceste neînțelegeri am mai vorbit în articolele trecute și, din nefericire, se pare că vom mai vorbi. Din păreri diferite se nasc marile soluții. Atunci când sunt constructive, dar nu e cazul aici.

 

Tendințe economice în an de preaderare

 

Secțiunea "Economia românească: ce este de urmărit în 2006" este structurată pe cinci categorii plus concluzii și recomandări; surprinzător, nu se pomenește nimic despre întreprinderile mici și mijlocii.

Mai întâi este abordată problematica producției. Într-adevăr, o creștere a industriei de doar două puncte procentuale în anul 2005, față de 4% creșterea PIB-ului, este o problemă gravă. Industria a suferit numeroase lovituri anul trecut: inundațiile, aprecierea monedei naționale, creșterea tarifelor la energie, sistarea ajutoarelor de stat, pregătirile pentru îndeplinirea cerințelor din directivele europene cu privire la mediu, calitate etc.

În 2006 o parte dintre factori se vor diminua sau chiar vor dispărea (inclusiv, sperăm noi, efectele catastrofelor naturale), dar altele vor persista, aici detașându-se presiunea exercitată de tarifele la energie. "Într-o țară în care un procent important din populație are venituri foarte modeste și în care există producție internă de petrol, gaze și hidroenergie, alinierea la nivelul UE a tarifelor la energie pentru consumatorii casnici este o măsură îndoielnică din punct de vedere economic, social și politic. O creștere mai graduală a prețurilor la utilități pentru consumatorii casnici (care s-ar întinde dincolo de momentul accederii în UE, în același ritm cu creșterea medie a salariilor) ar fi o măsură mai potrivită."

Este esențială atingerea obiectivelor. Pentru aceasta este însă nevoie nu doar de oameni politici care să-și asume deciziile, ci și de tehnocrați. Însă aceeași Societate Academică din România opina în 2002: "Preferința pentru tehnocrați amenință democrația". Puteam trece ușor peste aceasta, dacă unul dintre cei care au elaborat raportul pentru 2006 nu ar fi fost un fost ministru de finanțe! Daniel Dăianu a fost numit în funcție la vremea respectivă tocmai ca tehnocrat, fiind recunoscut ca unul dintre cei mai valoroși miniștri ai finanțelor. În fapt, aceasta este una din nevoile acute ale actualului guvern.

Vin banii

Un obiectiv major al guvernului Tăriceanu trebuie să fie absorbția fondurilor Uniunii Europene pe instrumente de preaderare și apoi, pentru perioada de după 2007, pe fondurile structurale. "Este de fapt o luptă cu propria noastră capacitate (limitată) de management: adică de a crea și administra proiecte, de a fi transparenți și a cheltui banii după reguli stricte, fără abateri și improvizații, în administrația publică și în partea de sector privat potențial beneficiară de fonduri UE."

Eșecul managementului a fost probat din nefericire de prea multe ori, iar cauzele au fost fie legate de incompetența profesională, fie de nereguli în derularea fondurilor. Aportul reprezentanților Uniunii Europene la București, care în prezent lucrează complementar pentru pregătirea și monitorizarea programelor, va dispărea. Iar atunci va trebui să ne descurcăm singuri. Parafrazând un fragment celebru din Biblie, românii trebuie să învețe să pescuiască singuri. Pentru fondurile structurale de după 2007, România va trebui să participe la cofinanțare cu doar 15%, nu 25%, ceea ce reprezintă un efort bugetar inferior.

Nivelul anual al fondurilor crește gradual, urmând să atingă vârful în anii 2009-2010, când se va ajunge până la 5-6% din PIB! Privind în ansamblu, transferurile ce vor fi primite de România în perioada 2007-2013 reprezintă aproape 200 euro/locuitor, fiind unul dintre cele mai ridicate niveluri din Europa de Est și de 2-3 ori mai ridicat decât Planul Marshall pentru Europa de Vest!

Viziunea economică a Societății Academice din România asupra anului 2006 este una echilibrată și merită nu doar a fi citită, ci și păstrată pentru evaluare la finele anului.

Publicat în : Economie  de la numărul 36

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: