O descoperire importantă pentru cancerul la prostată

dr. Melania DRĂGHICI

Un grup de cercetători a anunțat recent o noutate uluitoare: un virus la unii pacienți cu cancer de prostată, o descoperire care deschide noi drumuri de cercetare într-una dintre cele mai frecvente boli la bărbați.

O descoperire uluitoare

Virusul, apropiat de un altul asemănător întâlnit la șoareci, a fost descoperit în celulele cancerigene prelevate de la bărbați cu un anumit tip de accident genetic. Cercetătorii de la Universitatea California din San Francisco și de la Clinica din Cleveland au avertizat că deocamdată este vorba de experimente și că nu au descoperit până acum care este legătura dintre virus și cancerul la prostată, însă sunt entuziasmați de perspectivele pe care această noutate le deschide.

"Este o descoperire extraordinară, spune dr. Eric Klein de la Clinica din Cleveland, care a prezentat recent rezultatele muncii sale la o conferință a Societății Americane de Oncologie Clinică a Prostatei. Ea implică posibilitatea ca acest tip de cancer să fie cauzat de o infecție virală."

O serie de virusuri care cauzează boli infecțioase sunt deja luate în considerare drept generatoare de cancer la ficat și cervix. Acest lucru a generat suspiciunea că anumite boli pot juca un rol important, alături de genetică, factori de mediu și risc, în declanșarea cancerului la sân, stomac și alte forme de cancer.

Cercetătorii nu au descoperit încă modalitatea prin care acet tip de virus se transmite, dar suspectează că el este transmis genetic din generație în generație.

Cipul genetic

"Aceasta este o clasă de virusuri pe care nimeni nu s-a gândit să o cerceteze în cancerul la prostată", spune cercetătorul Joe DeRisi de la Universitatea California din San Francisco, cel care a dezvoltat ceea ce se numește un "cip genetic" care a a făcut posibilă descoperirea. Cipul lui DeRisi conține 20.000 de mostre de material genetic de la fiecare virus cunoscut. Este același cip care a confirmat un virus nedescoperit încă în familia virusurilor gripale care a condus la epidemia de SARS de acum câțiva ani.

În urma succesului lui DeRisi, dr. Klein a trimis 86 de mostre de material extras din celule canceroase prelevate de la pacienții săi.

DeRisi a plasat ADN-ul celulelor canceroase în cip și ADN de la opt din douăzeci de pacienți cu două copii ale genelor mutante care erau similare virusului descoperit la șoareci.

Gena este este un element vital în sistemul defensiv al organismului, ea generând o enzimă care ajută la distrugerea virusurilor. Cei care au versiunea mutantă a genelor produc mai puține enzime decât cei care au versiunea normală a genelor.

Virusul a fost descoperit doar la unul din ceilalți șaizeci și șase de pacienți, întărind concluzia că moștenirea genetică joacă un rol important în transmiterea virusului.

Cercetătorii spun că vor face acum teste pe câteva sute de pacienți și vor încerca să dezvolte un kit de diagnosticare pentru a determina prezența virusului în sânge. În acest mod ei vor putea apoi să testeze mii de pacienți și non-pacienți pentru a descoperi dacă există vreo legătură între cancerul la prostată și virusul care cauzează cancer la șoareci.

De asemenea, cercetătorii vor să determine cât de răspândit este acest virus și dacă el este legat exclusiv de pacienții cu cancer la prostată. Acest tip de cancer este cel mai frecvent și a doua cauză majoră de deces la bărbații de peste 50 de ani.

În fine, cercetătorii urmează să analizeze alte potențiale legături virale cu cancerul la prostată în funcție de circumstanțele de mediu, rasă și background genetic. S-a constatat de exemplu că acest tip de cancer este mult mai frecvent la bărbații în vârstă, la cei de culoare și la cei supraponderali decât la restul populației masculine. De asemenea, este importantă moștenirea genetică.

Acum, cercetătorii au o altă direcție de cercetare, elementul viral nefiind luat până acum în considerație. "Nu ne-am gândit până acum la așa ceva, a declarat dr. Anthony Zietman, oncologist la Massachussetts General Hospital. Este o descoperire interesantă care va duce cercetările într-o direcție complet nouă."

Cancerul la prostată, date generale

Prostata este o glandă care produce lichidul seminal la bărbați. Pentru mulți bărbați, diagnosticul acesta este înspăimântător, nu numai pentru că, în general, cancerul este o boală care înfricoșează, ci și pentru că reprezintă o amenințare la adresa sexualității lor.

Mai mult chiar, potențialele probleme ale tratamentului cancerului la prostată - printre care se numără cele de control al vezicii urinare, disfuncție erectilă sau chiar impotență - sunt la fel de îngrijorătoare.

Dacă este detectat în timp util - când încă este limitat la glandă -, sunt șanse mari de tratament cu succes și cu efecte secundare minime sau de scurtă durată. Succesul tratamentului în cazul în care el s-a extins dincolo de prostată este mult mai problematic. Dar există tratamente care pot ajuta la controlul cancerului la prostată.

Semne și simptome

Cancerul la prostată nu are nici un simptom în stadiile inițiale. Din această cauză marea majoritate a cazurilor nu sunt depistate decât atunci când boala s-a răspândit dincolo de prostată. Atunci când apar, printre simptome se numără: dureri în zona pelviană, necesitatea de a urina, dificultatea de a urina, dureri în timpul urinării, flux intermitent al urinei, senzația că nu se golește vezica urinară, urinări frecvente noaptea, urinare cu sânge, ejaculare dureroasă, durere generală în partea de jos a spatelui, pe șolduri sau coapse, pierderea apetitului și scăderi în greutate, dureri osoase persistente.

Principalele cauze

Cancerul este un grup de celule anormale care cresc mai rapid decât celulele normale și refuză să moară. Celulele canceroase au capacitatea de a invada și distruge celulele normale, fie crescând direct în structurile înconjurătoare fie după ce au migrat prin sânge sau sistemul limfatic într-o altă zonă propice dezvoltării lor. Celulele canceroase microscopice se dezvoltă și devin mai consistente și mai rigide.

Prostata este o glandă de mărimea și forma unei alune care înconjoară partea de jos a vezicii urinare. Este localizată în spatele osului pubian și în fața rectului. Funcția primară a prostatei este de a produce lichidul seminal care transportă sperma.

Cancerul la prostată avansează foarte lent și inițial rămâne localizat pe glandă, acolo unde nu cauzează încă probleme. Rămas netratat, el poate invada țesuturile alăturate și poate avansa la alte organe. Există și forme mai agresive care se extind rapid.

Deocamdată nu se știe în mod exact ce cauzează cancerul la prostată și de ce anumite forme ale acestuia se comportă diferit. Cercetările de până acum sugerează un grup de factori decisivi, printre care mediul de viață, ereditatea, etnia, hormonii și dieta.