Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Bechtel își recheamă sub arme foștii angajați

Claudiu PĂDUREAN

Conducerea companiei americane Bechtel și-a rechemat la muncă foștii angajați. De data aceasta, reprezentanții constructorului autostrăzii Transilvania vor trebui să mărească salariile oamenilor, pentru că cei mai buni muncitori lucrează acum pentru consorțiul italian Tirena Scavi, care reabilitează străzile din Cluj-Napoca, sau pentru firmele care extind drumul european dintre Cluj și Bistrița.



Liderul confederației sindicale Cartel Alfa Cluj, Grigore Pop, a anunțat că sindicaliștii au început deja negocierea contractului colectiv de muncă cu compania americană Bechtel. Este vorba de înțelegerea-cadru care protejează drepturile muncitorilor angajați de constructorul american al autostrăzii Brașov-Borș.

Anul acesta, Bechtel ar urma să-și crească numărul de angajați de la circa 80, câți are în prezent, la circa 1.000, până în luna aprilie. Grigore Pop a declarat că sindicaliștii vor cere salarii mai mari pentru noii angajați. O altă cerere se referă la posibilitatea asigurării transportului muncitorilor până la șantier și de la șantier. De asemenea, sindicaliștii propun ca oamenii să lucreze ore suplimentare în sezonul cald, iar iarna, când se întrerupe munca la șantier, să nu fie aruncați în șomaj, ci să fie plătiți cu 75 la sută din salariul obișnuit.

 

Greve spontane din pricina condițiilor proaste de muncă

 

Anul trecut, mai mulți angajați ai companiei americane au întrerupt spontan lucrul pentru că erau nemulțumiți de salariile mici oferite de angajatori, precum și de faptul că reprezentanții companiei americane nu și-ar fi respectat o parte dintre promisiunile verbale făcute salariaților în momentul angajării. În cele din urmă, managerii de la Bechtel au decis să îmbunătățească pachetul de condiții oferit angajaților.

Lucrările la autostradă au început în județele Cluj și Bihor. Însă au existat și o serie de probleme. Proprietarii terenurilor pe care lucrează Bechtel și-au primit banii cuveniți în contul despăgubirilor doar cu mare întârziere deoarece Compania Națională pentru Drumuri și Autostrăzi a virat banii cu întârziere în conturile expropriaților. În iarna anului 2004, cei mai mulți dintre muncitorii angajați de Bechtel au fost aruncați în șomaj. Ajutoarele de șomaj au fost plătite tot de la bugetul de stat. Apoi, la sfârșitul primăverii 2005, angajații Bechtel s-au revoltat din pricina condițiilor oferite de compania americană. Liderul sindical, Iovian Ognean, spune că muncitorii sunt foarte slab plătiți pentru munca pe care o depun. În acest sens, el spune că un muncitor necalificat este plătit cu salariul minim garantat de 3.300.000 lei, iar un muncitor calificat primește 3.910.000 lei. Deși oamenii lucrează 12-13 ore pe zi, sunt plătiți ca și cum ar lucra doar opt ore, susține liderul sindical. De exemplu, un inginer topograf român era plătit cu 16 milioane lei pe lună, pe când un inginer topograf turc câștigă 20.000 de euro. Muncitorii care au lucrat pe șantierul de la Ciurila sunt nemulțumiți si de condițiile în care au trebuit să muncească și pe care le cataloghează drept inumane. În această privință, inginerul topograf de pe șantierul de la Ciurila, Francisc Istvan, spune că după opt luni de la începerea lucrărilor nu a fost instalat nici măcar un punct sanitar. De asemenea muncitorii se plâng de spațiul mic în care locuiesc. Este vorba de containere care ar trebui să le servească drept locuințe. Pe lîngă faptul că în acestea se înghesuie cîte 15 oameni, ele mai au și alte roluri. În acest sens ele servesc drept sală de masă, vestiar sau sală pentru depozitarea uneltelor de lucru. Aceste containere sunt de fapt niște cuburi de tablă care sunt lăsate pe câmp în bătaia soarelui, a ploilor și a zăpezii. În plus, muncitorii români erau nevoiți să locuiască în niște cutii de tablă care le serveau deopotrivă drept dormitoare, săli de mese, depozite de unelte și sufragerii. Noaptea, muncitorii sufereau de frig, iar ziua de căldură, astfel că au întrerupt spontan lucrul în mai multe rânduri. Unii au fost concediați pe motiv că ar fi fost cei care au pus la cale protestele.

 

Cartel Alfa, în război cu Guvernul, nu cu patronatul

 

Confederația sindicală Cartel Alfa, cea care teoretic ar trebui să apere interesele sindicaliștilor de la Bechtel, nu a protestat în nici un fel împotriva concedierilor. În schimb, sindicaliștii au ieșit în stradă ca să se răfuiască cu Guvernul care încerca renegocierea contractului cu societatea americană. Autostrada a fost folosită și pe post de argument electoral de liderii PSD în campania pentru alegerile locale. Primul ministru de atunci, Adrian Năstase, și candidatul PSD pentru Primăria Clujului, Ioan Rus, au tăiat panglica festivă a autostrăzii pe un șantier pe care de fapt munca a început cu câteva luni mai târziu. Însă ceremonia de inaugurare a avut loc doar cu câteva zile înainte de alegerile locale.

Autostrada Brașov-Borș a fost împărțită în trei secțiuni și opt subsecțiuni, fiecare dintre ele delimitată de noduri rutiere. Porțiunile de autostradă vor fi date în folosință imediat ce vor fi realizate efectiv. În total, autostrada va avea 415 kilometri, 4 benzi de circulație, respectiv câte două pe fiecare sens, 300 de poduri și 73 de pasarele. Autostrada ar trebui să fie gata în anul 2012, dar se pare că acest termen nu va fi respectat. Deși este vorba de una dintre cele mai importante afaceri din istoria statului român, detaliile contractului semnat între Bechtel și Guvern sunt ținute secrete. Contractul a stârnit de altfel iritarea oficialilor europeni, pentru că fostul Guvern PSD a acordat lucrarea companiei americane fără nici un fel de licitație. Valoarea inițială a contractului cu Bechtel este de 4,3 miliarde de euro. În urma negocierilor purtate în această iarnă, compania americană a acceptat să reducă prețul cu vreo 200 de milioane de euro, iar Bechtel ar putea să recupereze acești bani în schimbul unor mici lucrări suplimentare pe care le va executa pe traseul autostrăzii.

 

Dispute legate de preț

 

Autostrada costă cu 30 la sută mai mult decât o autostradă similară construită de compania americană în Croația, după cum afirma fostul președinte al FPS, Radu Sîrbu. Potrivit unor surse din fostul guvern PSD, traseul autostrăzii a fost trasat cu creionul în doar 15 minute de către liderul PSD Cluj, fostul vicepremier Ioan Rus, și președintele UDMR, actualul vicepremier Marko Bela.

Deja compania americană a executat terasamente pe o lungime mai mare de 16 kilometri. Comisia Europeană, Banca Europeană pentru Investiții și Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare au anunțat că nu vor finanța nici un proiect de infrastructură care are legătură cu această autostradă. În schimb, europenii ar fi de acord să susțină financiar proiectul autostrăzii prin Arad, al cărei traseu se suprapune peste cel al Coridorului IV European.

Publicat în : Politici regionale  de la numărul 35

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: