Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Cer European Unic - "Sesar"

Jorg MULLER

UE a anunțat lansarea unui nou sistem de management al traficului aerian, numit "Sesar", ca răspuns la creșterea numărului de zboruri estimată pentru următorii ani. În cadrul proiectului Cer European Unic, "Sesar" este o inițiativă ambițioasă care-și propune să ducă Europa într-o nouă eră tehnologică.



Nou sistem de control al traficului aerian pe cerul Europei

 

"Sesar" va avea un rol central în implementarea secțiunii tehnologice a inițiativei "Cer European Unic", lansată în 2004 cu scopul de a reforma sistemul european de control al traficului aerian.

Inițiativa Cer European Unic își propune reorganizarea spațiului aerian european astfel încât să se reducă fragmentarea controlului traficului aerian și să se mărească eficiența și capacitatea sistemului de management al traficului aerian. În prezent, spațiul aerian este divizat conform granițelor naționale și fiecare stat are propriile reguli și aranjamente organizaționale. Fragmentarea spațiului aerian european compromite inevitabil eficiența și punctualitatea.

Sistemul de trafic aerian actual datează din anii '50-'60 și se bazează pe comunicații radio în frecvențe VHF. Unele companii aeriene sunt dotate cu echipament de comunicații și navigare prin satelit, dar stațiile de control al traficului aerian nu sunt automatizate. Serviciile de control al traficului sunt rareori responsabile pentru accidente aeriene grave. Cu toate acestea, controlul traficului aerian se bazează pe decizii luate de controlori de trafic de la sol, care îndrumă avioanele de-a lungul rutelor alocate. Dezvoltarea unei noi generații de infrastructură de control al traficului aerian este o necesitate, pentru a se putea face față traficului aerian în creștere (estimările indică o dublare până în 2005) și pentru a îmbunătăți siguranța și regularitatea traficului.

"Sesar" se va baza pe sisteme de navigație prin satelit. Va folosi tehnologii noi de comunicații, control și calcul. Foarte probabil "Sesar" va fi pus în legătură cu proiectul Galileo, rețeaua europeană de navigație prin satelit încă în proces de realizare. Noul sistem va permite piloților să ia decizii în privința rutelor și a altitudinilor la care să circule. Controlorii de trafic aerian vor monitoriza traficul și vor interveni în caz de conflicte. Noul sistem va spori siguranța, va optimiza rutele aeriene și va elimina congestionarea. "Sesar" va reduce considerabil parametrii de poluare și zgomot ai avioanelor. Se estimează că emisiile de gaze cu efect de seră se vor reduce cu patru-șase la sută pe zbor.

Anunțând oficial publicul asupra acestui proiect, Jacques Barrot, vicepreședinte al Comisiei și comisar european pentru Transporturi, spunea că "Europa va avea cea mai eficace infrastructură de control al traficului aerian din lume". El adăuga că "eficientizând transportul aerian, "Sesar" va contribui cu aproximativ 50 miliarde euro la creșterea economică europeană. Proiectul va crea aproape 200.000 de locuri de muncă pentru specialiști".

Proiectul este realizat în colaborare cu Organizația Europeană pentru Siguranța Navigării (Eurocontrol), care are 35 de state membre, și cu consorțiul "Sesar", format din reprezentanți importanți ai domeniului managementului traficului aerian din Europa: companii de transport aerian, furnizori de servicii de navigație, aeroporturi și producători de echipamente.

Sesar" va fi operațional în 15 ani. Proiectul va fi implementat în trei etape. Etapa de definire (2005-2007) se va încheia cu realizarea planului general de management al traficului aerian. Va costa 60 milioane euro și va fi cofinanțat de Eurocontrol și UE, în cadrul programului Trans European Network - Transport. Etapa de dezvoltare (2008-2013) va include conceperea sistemelor și producerea componentelor principale ale sistemului, și va costa 300 milioane euro pe an, finanțați din bugetul european, Eurocontrol și sectorul privat. În etapa de aplicare (2014-2020) sistemul va fi finanțat de operatorii economici. Se așteaptă ca proiectul să atragă și companii americane specializate în modernizarea traficului aerian.

Implementarea noului sistem de control al traficului aerian european va fi o sarcină dificilă, întrucât autoritățile vor trebui să asigure eficiența și siguranța fluxului aerian real în timpul testării și instalării noilor conexiuni și echipamente.(J. M.)

Publicat în : Politica externa  de la numărul 34

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: