Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Calculatorul se întoarce în birou

Florin STAN

A existat o vreme în care se considera că un PC va deveni centrul casei. Din această cauză, producătorii se întreceau în a crește capacitatea procesoarelor și a plăcilor grafice pentru a face față divertismentului digital: filme, muzică, jocuri. O dată cu apariția noilor generații de console video și cu ieftinirea sistemelor DVD Home Cinema calculatorul începe să se întoarcă la menirea sa de bază.



În urmă cu câțiva ani, viteza de procesare se dubla cam la fiecare 18 luni după o regulă celebră. Acum, viteza nu mai este atât de importantă. Multă lume spune chiar că era vorba de marketing și totul s-a încheiat atunci când producătorul de procesoare AMD a introdus o nouă formă de etichetare a procesoarelor care, deși funcționau la frecvențe mai mici, aveau etichete de frecvențe mai mari. Explicația oficială a fost că procesorul AMD la o anumită frecvență este echivalent cu procesorul Intel la o frecvență superioară. Astfel, un procesor AMD etichetat 3000+ este echivalentul unui procesor Intel de 3,0 GHz, deși el funcționează în realitate la o frecvență de 2,6 GHz.

Microsoft a scos chiar o ediție specială de sistem de operare, Windows Media Center, destinat obținerii de performanțe maxime în materie de distracție. Însă tot Microsoft a scos o consolă de jocuri foarte performantă.

 

Piața de console: 12 miliarde până în 2010

 

Conform raportului unei companii de cercetare a pieței, Jupiter Research, deși se așteaptă ca adoptarea consolelor de generație următoare să fie mai lentă decât în cazul consolelor actuale, veniturile generate vor fi totuși mai mari.

Astfel raportul consideră că piața de console de jocuri din Statele Unite va crește de la 8,7 miliarde dolari în 2004 la 11,7 miliarde dolari în 2010.

"Industria consolelor de jocuri a devenit adepta tendinței de a-și diversifica produsele în încercarea de a veni în întâmpinarea gusturilor variate ale clienților. Introducerea de funcționalități diverse, jocuri de nișă și conținut video reprezintă numai un lucru care întreține dinamica pieței de console de jocuri", comentează Jay Horwitz, Senior Analyst Jupiter Research.

Explicând că se aștepta de la consolele de generație următoare să contribuie la creșterea vânzărilor, Horwitz a adăugat că "următoarea generație de console va aduce creșteri de la an al an, totalizând în următorii 5 ani aproape 4 miliarde de dolari."

Conform acestui studiu, în ciuda faptului că în general consolele care au fost lansate primele pe piață au eșuat din punct de vedere comercial, acest lucru nu se va întâmpla și cu Microsoft, dar beneficiile pe care le va înregistra vor fi modeste, chiar dacă Xbox 360 s-a lansat în sezonul sărbătorilor, înaintea competiției. Această concluzie a raportului vine în contradicție cu părerea altor analiști care se așteaptă ca strategia Microsoft să aibă un impact puternic asupra competiției. Oricum, Xbox nu ar trebui să se teamă de competiție încă ceva vreme, deoarece Nintendo intenționează să lanseze următoarea sa generație de console de jocuri abia anul acesta. Deocamdată nici nu există vreo dată de lansare anunțată. Până acum Xbox tronează singur în magazine, fără a se teme de Nintendo sau PS 3.

Noua consolă de la Nintendo va conține un chip dezvoltat de IBM, cu nume de cod "Broadway" și un procesor grafic de la ATI Technologies Inc., cu numele de cod "Hollywood". În plus, Revolution va fi compatibilă cu standardele de conectare wireless și, mai important, cu jocurile pentru actuala generație de console GameCube.

Sony este aproape în aceeași situație ca Nintendo, pentru că nimeni nu știe când va apărea următoarea consolă de jocuri de la această companie, denumită momentan PS 3.

După ce a reușit în 2003 să depășească în încasări industria filmului de la Hollywood, industria jocurilor video demonstrează că a devenit o afacere serioasă, iar analiștii PricewaterhouseCoopers estimează că în 2008 încasările "din joacă" vor sări de pragul psihologic de 50 de miliarde de dolari (38,4 miliarde de euro).

Interesul pentru acest segment este confirmat atât de inițiativele giganților industriei high-tech precum Microsoft sau Sony, dar și de pașii timizi în acest sens ai companiilor nou-venite în domeniu.

 

Home cinema pentru toți

 

Sistemele Home Cinema s-au ieftinit suficient de mult pentru a deveni accesibile oricui. Astfel, pentru a vedea filme, nu mai este nevoie să investești peste 1000 de RON într-un computer. Cu prețuri începând de la 200 RON poți avea propriul sistem din rețele de magazine electrocasnice. Deja, marile lanțuri de magazine și-au lansat propriile branduri la prețuri foarte mici. Display-urile cu plasmă și videoproiectoarele vor fi apreciate și anul viitor de consumatori, atât cei de business, cât și cei individuali, a spus Dănuț Eremenco, manager al departamentului audio-video al companiei MGT Educațional, distribuitor al producătorului japonez Hitachi.

"În zona home cinema se vor înregistra creșteri de 30-35%, dar și segmentul de business va crește cu circa 10-15%", a spus el.

 

Vânzările de laptopuri vor depăși vânzările de sisteme desktop

 

Deocamdată, vânzările produselor mobile cresc mult mai puternic decât vânzările sistemelor desktop, care par să atingă o anumită saturație. Și laptopurile apar în topul preferințelor pentru anul viitor. Aici, prețurile au scăzut foarte mult, apărând oferte de laptopuri la prețuri la care în urmă cu un an-doi cumpărai un sistem desktop de firmă.

"Se remarcă o creștere puternică pe segmentul notebook-urilor, care va continua și anul viitor", a spus Eduard Samson, președinte al Flamingo Computers. "Totuși, și în ceea ce privește calculatoarele desktop mai este mult loc pe piață. România are, de pildă, cam 6 calculatoare la 100 de locuitori, în timp ce Ungaria are în jur de 10 calculatoare la 100 de locuitori."

Desigur, piața de la noi nu este atât de sofisticată încât un utilizator să folosească un computer pentru activitățile legate de muncă, o consolă pentru jocuri și un sistem home cinema pentru a viziona filme, însă este sigur că vânzările de sisteme de tip "Gammer" vor scădea fiindcă este mult mai ieftin să cumperi o consolă decât să schimbi la fiecare șase luni placa video și memoria RAM (și eventual, anual placa de bază și procesorul). Practic, pentru România, singurul impediment real în dezvoltarea vânzărilor de console îl constituie dificultatea piratării jocurilor (spre deosebire de variantele lor pentru PC).

Publicat în : Tehnologie  de la numărul 32

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: