Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Germania limitează cetățenia pentru radicalii islamiști

Jorg MULLER

Miniștrii de interne din două landuri germane au propus recent măsuri importante pentru limitarea naturalizării islamiștilor radicali. Chestionarele simple, cu întrebări închise da/nu aplicate în trecut solicitanților de origine musulmană rămân de domeniul istoriei. Propunerea germană trimite, însă, la nevoia stringentă de dezvoltare a unei definiții de lucru a islamismului și islamiștilor și la necesitatea ca autoritățile să explice în ce măsură chiar și islamiștii non-violenți reprezintă un inamic.

 



Un studiu realizat în Germania a relevat că 21 la sută din musulmanii care locuiesc în această țară consideră Constituția germană ca fiind ireconciliabilă cu prescripțiile Coranului. Astfel, miniștrii de interne din două landuri germane au propus recent măsuri importante pentru limitarea islamiștilor radicali. În urma unui studiu complex și intensiv realizat de guvernul landului Baden-Wurtenberg în domeniul vieții musulmane, a fost redactat un manual pentru autoritățile de naturalizare, care stabilește că solicitanții cetățeniei germane trebuie să adere la "structura constituțională, liberă și democratică" a Germaniei.

Chestionarele simple, cu întrebări închise da/nu aplicate în trecut solicitanților de origine musulmană rămân de domeniul istoriei. În Baden-Wurtenberg, Heribert Rech - membru al Partidului Creștin Democrat de guvernământ - a supravegheat administrarea unui test de loialitate în 30 de puncte pentru solicitanții de cetățenie germană.

Începând cu 1 ianuarie 2006, funcționarii autorităților de imigrare care suspectează existența unor înclinații islamiste sunt sfătuiți să continue cercetările. Interviurile față în față vor avea, începând cu această dată, o durată de una până la două ore, și se estimează că ele vor fi aplicate în jumătate din cazurile de solicitare a naturalizării.

Întrebările din chestionar creionează un rezumat al valorilor occidentale. Sunt întrebari de genul: Ce credeți despre democrație, partidele politice, libertate de credință religioasă? Ce ați face dacă ați afla despre desfășurarea unei operațiuni teroriste? Opiniile privind atacurile de la 11 septembrie reprezintă "un element-cheie". În acest sens, întrebările sunt:Evreii au fost responsabili pentru atacurile din 9/11 de la WTC? Cele 19 persoane care au deturnat avioanele au fost teroriști sau luptători pentru libertate?

Aproximativ două treimi din întrebări se referă la probleme de gen cum ar fi drepturile femeilor, violența conjugală, execuțiile în numele "onoarei familiei", vestimentația femeilor, căsătoriile aranjate, poligamia sau homosexualitatea.

Răspunzând criticilor, ministerul de interne neagă existența unei discriminări împotriva musulmanilor și accentuează necesitatea de a afla dacă opiniile exprimate de solicitanții cetățeniei privind constituția germană corespund adevăratelor opinii ale acestora. Solicitanții care trec testul și primesc cetățenia germană pot pierde acest statut ulterior, dacă acționează în contradicție cu "răspunsurile corecte" pe care le-au dat.

Cerințele suplimentare aplicate solicitanților de origine musulmană nu sunt o practică exclusiv germană; în Irlanda, de pildă, candidaților de sex masculin li se cere să se angajeze că nu vor avea mai mult de o soție.

Cea de-a doua inițiativă își are originea în Saxonia Inferioară, unde ministrul de interne Uwe Schunemann, și el membru al CDU, a afirmat că are în vedere o măsură prin care islamiștii radicali să fie obligați să poarte plăcuțe electronice.

În acest mod, spune el, autoritățile i-ar putea "monitoriza pe cei aproximativ 3.000 de islamiști înclinați spre violență care locuiesc în Germania, pe predicatorii urii (imamii islamiști), și pe luptătorii antrenați în tabere teroriste din străinătate". Plăcuțele electronice, sugerează ministrul, sunt o soluție practică împotriva "islamiștilor cu înclinații violente care nu pot fi expulzați în țara de origine din cauza amenințării cu tortura" în acele state.

Nici utilizarea plăcuțelor electronice pentru suspecții de terorism nu este o practică inedită. În Marea Britanie metoda este folosită începând din martie 2005 și, în ciuda unui debut mai degrabă stângaci, a fost aplicată cu succes în cazul a zece suspecți. În Australia, măsurile antiteroriste aplicate la sfârșitul anului 2005 permit aplicarea de plăcuțe electronice pe o durată de maximum un an.

Propunerea lui Schunemann merge mult mai departe, extinzând aplicarea plăcuțelor nu doar pentru potențialii teroriști, ci și pentru "predicatorii urii" care încalcă legea nu prin implicarea personală în acte de violență, ci prin articularea unor credințe care încurajează implicarea celorlalți în acte de terorism. Aplicarea plăcuțelor electronice în astfel de cazuri intră într-un domeniu conceptual nou, atacând agresiv sursa ideologică a violenței.

Aceste dispozitive indică doar localizarea geografică a purtătorului, nu și cuvintele sau activitatea sa, ceea ce contează mai mult în cazul imamilor sau a cadrelor non-violente. Ținând cont de restricțiile legate de dreptul la intimitate, discursurile lor ar putea fi înregistrate, la fel acțiunile lor, iar comunicarea electronică și prin poșta clasică ar putea fi monitorizate. Toate aceste forme de control ar putea fi realizate mai discret sau mai deschis.

În acest ultim caz, plăcuțele electronice ar juca rolul unui stigmat al rușinii în variantă modernă, intimidând purtătorul și alertând potențialele victime.

Propunerea lui Schunemann trimite însă la nevoia stringentă de dezvoltare a unei definiții de lucru a islamismului și islamiștilor, și la necesitatea ca autoritățile să explice în ce măsură chiar și islamiștii non-violenți reprezintă un inamic.

Rech și Schunemann au propus două tactici îndrăznețe pentru apărarea Occidentului, ambele luând în considerare faptul că ideile și cultura reprezintă adevăratul câmp de luptă.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 32

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: