Premiul Nobel pentru Medicină și Fiziologie - 2005

Ca în fiecare an, anunțul pentru desemnarea laureaților Premiului Nobel pentru Medicină și Fiziologie a fost rostit în prima zi lucrătoare a lunii octombrie, la Institutul Karolinska din Stockholm, Suedia, de către secretarul Comisiei Nobel de profil, care în prezent este profesorul Hans Jornval.

De data aceasta premiul a fost împărțit între doi medici australieni, Barry J. Marshall și J. Robin Warren. El a fost acordat pentru "descoperirea bacteriei Helicobacter Pylori și rolului său în gastrită și boala ulcerului peptic". Primul dintre cei doi este născut în 1951 și lucrează în prezent ca cercetător principal la Laboratorul pentru Cercetarea Helicobacter Pylori de la Centrul Medical QEII al Universității Australiene de Vest din Nedlands. Cel de-al doilea este născut în 1937 și, deși pensionat, își continuă cercetările, locuind în Perth, Australia.

Berry J. Marshall a beneficiat de formarea medicală de bază la Universitatea Australiană de Vest și de practică medicală și în cercetare la Spitalul Regal din Perth, Australia. Timp de zece ani însă, între 1986 și 1996, a practicat medicina și cercetarea în Virginia, SUA, mai întâi ca doctorand și mai apoi ca medic internist și cadru universitar. Astăzi își continuă cercetările legate de Helicobacter Pylori în Australia. În ultimii zece ani a primit cel puțin câte un premiu important anual, unele dintre ele fiindobținute împreună cu J. Robin Warren.

J. Robin Warren este anatomopatolog și a studiat și cercetat exclusiv în Australia. Și el a primit, începând din 1994, numeroase premii, distincții și medalii, toate ca recunoaștere pentru importanța muncii sale de cercetare și a activității medicale. De altfel el a fost primul care a observat și identificat bacteria, în 1979, la studiul unei biopsii de mucoasă gastrică.

Colaborarea celor doi actuali laureați a început în 1981 când doctorul Warren s-a angajat la departamentul de gastroenterologie al Colegiului Regal din Australasia, doctorul Marshall lucrând la același colegiu. Împreună au cultivat bacteria și au demonstrat implicațiile clinice ale acesteia. Ei au arătat că Helicobacter Pylori se asociază în până la 50% din cazuri cu boala ulceroasă a stomacului și duodenului. De asemenea, au demonstrat că dintre cei infectați cu acest microb 10-15%dezvoltă boala, cel mai frecvent la nivelul duodenului.

În 1982, rezultatele cercetărilor celor doi au fost publicate. La data aceea, exista de peste 100 de ani convingerea că boala ulceroasă este provocată de stres. Așa că rezistența față de descoperirea celor doi a fost extrem de puternică și susținută. Faptul că toată lumea a încercat să contrazică noua teorie, dar nimeni nu a reușit i-a convins în cele din urmă pe mulți s-o ia în seamă.

Evidențierea implicării unui agent infecțios în etiologia ulcerului gastro-duodenal a dus însă la o soluție terapeutică nouă pentru această boală. Astfel medicația antiacidă a fost asociată cu antibiotice specifice, vindecarea obținută fiind deplină și durabilă în peste 80% din cazuri. Acestprocent depășea cu mult succesul schemelor anterioare de tratament care de multe ori nu puteau opri evoluția spre cronocizare a afecțiunii.

Una dintre demonstrațiile făcute de cei doi cercetători a fost cel puțin spectaculoasă. Ea a constat în ingerarea de către doctorul Warren a unui inocul de Helicobacter Pylori. Cinci zile mai târziu, doctorul devenit pacient dezvolta o inflamație gastrică severă pentru aproape două săptămâni. Pe baza descoperirii făcute, doctorul Marshall l-a tratat cu antibiotice, obținând vindecarea și confirmând încă o dată ipoteza etiologiei infecțioase a acestei maladii.

Helicobacter Pylori

Helicobacter Pylori este o bacterie spiralată care trăiește în porțiunea inferioară a stomacului (antrumul gastric) și duoden doar la oameni. Modul în care reușește acest microorganism să supraviețuiască într-un mediu extrem de acid (pH 1-1,5), cum este cel generat de sucul gastric, este uimitor. Stomacul este "scăldat" zilnic de circa doi litri de secreții care conțin acid clorhidric și enzime în stare să digere orice ajunge în acel spațiu, atât alimente, cât și agenți infecțioși. Din acest motiv, până la descoperirea acestui nou microb, interiorul stomacului a fost considerat un mediu steril. Helicobacter Pylori însă se folosește chiar de protecția pe care și-au creat-o stomacul și duodenul față de conținutul agresiv. Astfel bacteria trăiește la adăpostul stratului de mucus care tapetează suprafața internăa acestor organe. În plus, bacteria are o metodă de neutralizare a acidului care reușește să ajungă până la ea. Pentru aceasta secretă o enzimă, ureaza, care transformă ureea din conținutul digestiv în bicarbonat și amoniu care sunt baze puternice. În acest mod își construiește un adevărat "nor" neutralizant în jur, fiind protejată de acidul gastric.

Apariția gastritei sau ulcerului gastric nu este provocată în fapt direct de bacterie, ci de inflamația declanșată de organism ca mecanism de apărare față de prezența unei infecții. Odată detectată prezența microbului, sistemul imun, care are rol de protecție, mobilizează celulele cu rol de distrugere a agentului infecțios. Din păcate, acestea nu pot străbate mucoasa gastrică, așa că infecția persistă, iar răspunsul imun se intensifică. Pe măsură ce unele celule inflamatorii mor, ele revarsă substanțele cu rol de distrugere a bacteriei asupra epiteliului gastric. În acest fel, în câteva zile, peretele gastric se inflamează și ulterior ulcerează.

Helicobacter se transmite cel mai frecvent pe cale digestivă, prin alimente și/sau apă contaminate cu materii fecale infectate. Alte modalități de transmitere le reprezintă refluxul gastro-esofagian de alimente sau gaze specific gastritei și contactul oral.

Bacteria gastrică este greu de studiat. Pe de o parte există un număr mare de tulpini chiar și la același pacient, pe de altă parte nu există modele experimentale. Până de curând se considera că Helicobacter Pylori nu poate crește în stomacul nici unui animal. De curând însă s-au obținut rezultate spectaculoase prin inoculări la un rozător mic, asemănător hamsterului, numit gerbil mongol.

Prezența Helicobacter Pylori în stomac este un factor de risc și pentru boli gastrice maligne. Ea poate duce la apariția cancerului corpului stomacului, dar și la neoplasm limfatic gastric. Mortalitatea prin aceste boli este semnificativă. Eradicarea infecției bacteriene prin antibioticoterapie a scăzut însă remarcabil incidența acestor maladii canceroase.

Asemănări și diferențe

AidomaPremiului Nobel pentru Literatură, cel pentru medicină și fiziologie a păstrat în ultimii zece ani un anumit "model de atribuire", darcele două modele au un aspect "în oglindă": în timp ce pentru literatură, nouă din cele zece premii au ajuns în Europa și doar unul în SUA, pentru medicină, exceptând anul 1996 când distincția a fost împărțită între Elveția și Australia, în toți ceilalți nouă ani americanii au dominat topul laureaților. În contrast cu câștigătorii premiului pentru literatură, în rândul cărora s-au înregistrat câteva refuzuri și absențe celebre, nici unul dintre laureații pentru medicină nu a refuzat premiul și nici nu a absentat de la ceremonie.

Istoria celor 101 ani de când Alfred Nobel a inițiat tradiția acestei distincții a fostde departe dominată de bărbați, alegerea femeilor din rândul nominalizaților întâmpinând mari rezistențe. Pentru medicină, această tradiție a fost încălcată doar de 7 ori din 1904 până în 2005, prima dată în 1947, pentru Gerty Ratnitz Cori, și ultima dată anul trecut, pentru Linda B. Buck.

Tot conform tradiției, laureații pentru medicină sunt anunțați primii, la începutul lunii octombrie, următoarele două zile revenind fizicii și chimiei, în timp ce premiile pentru economie și pace se anunță la câte cinci zile distanță. Doar pentru literatură data desemnării câștigătorului este dezvăluită mai târziu. În ceea ce privește ceremonia de decernare, ea are loc la Stockholm, Suedia. Excepție face doarpremiul pentru pace care este decernat la Oslo, în Norvegia.

Premiul propriu-zis constă într-o sumă de 10 milioane de coroane suedeze pentru fiecare domeniu. Aceasta este echivalentă cu 1,5 milioane de dolari. Anul acesta, pentru prima dată în istoria premiului echivalența dintre suma în coroane suedeze și cea în dolari a fost în defavoarea acesteia din urmă. Deprecierea monedei suedeze față de moneda americană, datorată fluctuațiilor valutare de anul acesta, a redus suma care va reveni pentru fiecare din cele 6 premii cu circa 200.000 de dolari americani.

Premiul Nobel pentru Medicină și Fiziologie a părăsit foarte rar continentele american și european. Cu toate acestea, Australia, marea câștigătoare de anul acesta, nu este la prima performanță de acest fel. În 1996, Peter C. Doherty câștiga, împreună cu elvețianul Rolf M. Zingernagel, un astfel de trofeu. În acel an, Comisia Nobel acorda distincția pentru recunoșterea importanței descoperirilor celor doi privind specificitatea apărării imune mediată celular.