Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Armata română între aniversare și stadiul reformei

Alex TISMANA

Momentuladerării la NATO a constituit fără îndoială un punct de referință în evoluția politicii de apărare a României, o confirmare a eforturilor în reformarea sectorului desecuritate și îndeplinirea angajamentelor față de aliați.



Integrarea în structurile Alianței și conectarea la procesele de transformare din interiorul NATO au un rol catalizator pentru trecerea la o nouă abordare a necesităților și a modalitățilorde asigurare a securității naționale. În fapt, apărarea intereselor României se realizează în cadrul sistemului de securitate colectivă al Alianței prin participarea la misiuni alături de forțele statelor aliate și prin angajarea în operații de stabilizare și reconstrucție în diferite zone ale lumii.

 

Necesitatea profesionalizării forțelor armate

 

Noul statut al Armatei României, de membru NATO, complexitatea misiunilor, tehnologizarea și informatizarea echipamentelor militare impun trecerea la profesionalizarea armatei, inițiată și realizată de Ministerul Apărării Naționale și susținută la nivel guvernamental.

Ca proces de realizare a unei armate moderne, compatibilă cu cele din statele membre NATO, profesionalizarea implică atât aspecte cantitative ce țin de creșterea numărului militarilor profesioniști, prin renunțarea la serviciul militar obligatoriu, cât și de ordin calitativ, concretizate în asigurarea standardelor de pregătire, modernizarea structurilor organizaționale și de personal, a procedurilor deinstruire și de formare a luptătorului eficient. Forțele Navale au fost deja profesionalizate, Forțele Aeriene vor finaliza acest proces până la finele anului curent, iar Forțele Terestre la sfârșitul anului 2006.

 

Transformarea structurală

 

Armata României își concentrează eforturile de transformare pe pregătirea unor structuri moderne, mobile, foarte bine instruite, echipate și dotate, care pot fi susținute din punct de vedere al resurselor, capabile să acționeze oriunde este nevoie, în interiorul sau în afara granițelor naționale, pentru a răspunde la întregul spectru de misiuni și scenarii anticipate. Viitoarea structură de forțe trebuie să asigure îndeplinirea angajamentelor față de NATO, dar și crearea unor capabilități care să asigure îndeplinirea unor misiuni pe teritoriul național și constituirea structurilor de generare și regenerare.

Din acest punct de vedere transformarea Forțelor Terestre va urmări constituirea de mari unități și unități, complet profesionalizate, care pot participa la un spectru larg de misiuni specifice. La nivelul Forțelor Aeriene accentul va cădea pe dezvoltarea capabilităților de a lansa muniții de precizie, aer-aer și aer-sol, transportul aerian strategic, iar Forțele Navale vor avea în vedere continuarea procesului de operaționalizare și modernizare/achiziționare al navelor și de creștere a capacității expediționare.

Produsul principal al transformării Armatei României îl va reprezenta structura de forțe constituită din forțe dislocabile și forțe de generare și regenerare.

Forțele dislocabile sunt destinate îndeplinirii întregii game de misiuni, conform angajamentelor internaționale în domeniul securității și apărării la care România este parte și cuprind forțe luptătoare, de sprijin, de suport logistic și pentru operații speciale, structurate modular, cu disponibilități acționale și de transport în orice teatru de acțiuni militare, capabile să se autosusțină și să-și asigure protecția, compatibile cu armatele statelor aliate.

Forțele de generare și regenerare sunt destinate sprijinului forțelor dislocabile și îndeplinirii unor misiuni pe teritoriul statului național și în proximitatea acestuia și cuprind structuri luptătoare, de sprijin de luptă și suport logistic, precum și structuri de învățământ militar și instrucție din toate categoriile de forțe ale armatei.

În anul 2015, în funcție de resursele alocate, Armata României va avea un efectiv de aproximativ 80.000 de oameni.

 

Contextul de securitate și politica de apărare

 

Îndeplinirea obiectivelor politicii de apărare presupune conectarea permanentă la evoluțiile mediului de securitate internațional, dezvoltarea și adaptarea direcțiilor de acțiune, combaterea riscurilor și amenințărilor la adresa intereselor naționale de securitate. Intensificarea amenințărilor asimetrice, în special a terorismului, a avut un impact semnificativ asupra procesului de transformare a forțelor armate, dezvoltării capabilităților militare și a misiunilor pentru a putea răspunde eficient în potențialele situații de criză generate de acest gen de amenințări.

Terorismul reprezintă cel mai important risc asimetric, o amenințare la adresa securității naționale și a stabilității internaționale. Conform principiului indivizibilității securității și al asigurării securității prin cooperare (indivisible and cooperative security), România a sprijinit și continuă să fie parte a eforturilor internaționale de luptă împotriva terorismului.

În acest context trebuie privită participarea României în Irak și Afganistan, unde sprijină eforturile comunității internaționale de stabilizare și reconstrucție. România și-a extins contribuția militară la eforturile aliate de combatere a terorismului prin participarea la operațiunea NATO Active Endeavour cu o fregată, începând din octombrie a.c. alături de forțe ale altor state la misiuni specifice în Marea Mediterană. Această abordare reflectă o adaptare rapidă a politicii naționale de apărare și de securitate și definirea unui rol propriu al României în misiunile de combatere a terorismului.

Obiectivele fundamentale ale politicii de apărare a României sunt optimizarea capacităților de apărare, respectarea angajamentelor asumate în calitate de stat membru NATO, participarea la Politica Europeană de Securitate și Apărare, promovarea stabilității în Balcani și zona Mării Negre, angajarea specifică în lupta împotriva terorismului.

Mulțumim oficialilor din Ministerul Apărării Naționale pentru realizarea acestui material.

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 31

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: