Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Transnistria - un pariu politic dificil

Dragoº TÃBÃRAN

Portul ucrainean de la Marea Neagră, celebru pentru atmosfera sa cosmopolită și pentru influența pe care marele poet al spiritului rus, Alexandr Pușkin, a avut-o asupra urbei - azi, nici un cuplu care iese de la ofițerul stării civile nu uită să-și facă celebra fotografie la monumentul poetului -, a găzduit în 26-26 septembrie o importantă rundă de negocieri privind problema din Transnistria.



Reuniunea de la Odessa

 

Negocierile nu s-au bucurat de o mediatizare pe măsură, fapt care a dus la concluzia că s-au încheiat așa cum au început. În realitate, la Odessa s-a făcut un foarte important pas înainte prin includerea în formatul negocierilor a Statelor Unite și Uniunii Europene. Acordul confirmă astfel eșecul mecanismului patrulater de negocieri și permite o infuzie proaspătă de oferte diplomatice și resurse pentru negocierea conflictului.

Totuși, trebuie făcută o precizare! Statele Unite și Uniunea Europeană vor participa la negocieri în calitate de observatori. Acest statut le va permite să lanseze inițiative, să înainteze propuneri și să participe la discutarea chestiunilor care țin de reglementarea problemei transnistrene. Nu le va permite, însă, să semneze documentele finale ale procesului de negociere, ceea ce înseamnă, de fapt, că nu vor avea instrumente pentru a verifica respectarea unui eventual acord final asupra crizei transnistrene.

Cât despre neparticiparea României la negocieri, șeful misiunii OSCE la Chișinău, William Hill, a precizat că Bucureștiul a recunoscut că a comis o greșeală când s-a retras de la negocieri, în 1992. Ministrul moldovean al Reintegrării, Vasile Șova, a subliniat că România va putea fi antrenată în rezolvarea crizei transnistrene, dar abia în faza post-conflict!

O altă decizie importantă luată la Odessa a fost acordul privind monitorizarea industriei de armament din Transnistria de către OSCE. Transnistria nu este numai un uriaș depozit de armament moștenit de la Uniunea Sovietică, dar acolo se găsesc și importante capacități de producție care au făcut parte din complexul militaro-industrial sovietic și care pot produce de la armament de infanterie până la componente pentru ogive și submarine nucleare.

 

Ce se întâmplă mai departe

 

Întâlnirea de la Odessa marchează, practic, reluarea unui dificil proces de negocieri, înghețat în decembrie 2003, o dată cu anunțarea planului Kozac de reglementare a conflictului, în fapt proiectul susținut de Kremlin. Reuniunea de la Odessa va fi urmată de o nouă rundă programată în octombrie.

Principala problemă rămasă în suspensie este organizarea alegerilor în Transnistria. Autoritățile separatiste de la Tiraspol au anunțat un scrutin parlamentar pentru luna decembrie, scrutin pe care Chișinăul îl contestă, dar pe care Tiraspolul, Rusia și Ucraina îl consideră absolut necesar pentru reglementarea politică a crizei.

Chișinăul dorește revenirea Transnistriei sub controlul său, asigurarea stabilității și securității în regiunea separatistă prin implementarea, sub control internațional, a așa-numitului plan 3D - demilitarizare, decriminalizare, democratizare - și apoi organizarea de alegeri locale în Transnistria. Separaștii de la Tiraspol, susținuți de Rusia și Ucraina, concep reglementarea conflictului în sens invers: organizarea de alegeri și negocierea statutului regiunii cu Chișinăul. Dincolo de frazeologia diplomatică, lucrurile sunt relativ simple: separatiștii urmăresc obținerea recunoașterii internaționale, în timp ce Chișinăul încearcă să blocheze procesul de legitimare internațională a separatiștilor.

În termeni de putere, Chișinăul nu poate readuce Transnistria sub suveranitatea sa, așa cum ar fi constituțional, pentru că nu are mijloacele coercitive necesare. Îi lipsesc forța militară - oricum, scurtul, dar dramaticul conflict militar de pe Nistru din 1992 s-a dovedit doar o gravă eroare -, mijloacele de presiune politică - atâta timp cât Tiraspolul este sprijinit de Rusia și China -, dar și cele economice - deoarece, în caz de criză, Ucraina deschide companiilor transnistrene căile feroviare și rutiere, dar și canalele comerciale prin acceptarea licențelor de export transnistrene.

Implicarea Statelor Unite și a Uniunii Europene este asul din mânecă al Chișinăului, care ar putea stimula soluționarea politică a crizei transnistrene. Cu o condiție! Statele Unite și Uniunea Europeană să aloce resursele financiare, politice, umane și diplomatice necesare.

 

Poate contribui România la soluționarea crizei?

 

Da, și o face deja! România susține autoritățile de la Chișinău în toate organismele și la toate reuniunile internaționale, iar, recent, președintele Traian Băsescu s-a angajat ferm să continue și să intensifice sprijinul politic acordat Republicii Moldova. Din păcate, România este în afara mecanismului negocierilor și mijloacele sale sunt limitate. Mai mult, între București și Chișinău nu a fost semnat acordul politic bilateral care ar defini principiile și modalitățile de acțiune și cooperare dintre cele două state. Președinții Voronin și Băsescu s-au angajat să stimuleze negocierile, astfel încât acestea să fie finalizate cât mai repede prin adoptarea Tratatului.

O altă problemă extrem de delicată este lipsa unui plan românesc de reglementare a crizei transnistrene. O idee interesantă a venit din zona societății civile. Plecând de la premisa că salvarea caracterului unitar al statului moldovenesc, așa cum s-a definit în 1991, este imposibilă în actuala configurație politică internațională și mai ales în urma raportului de forțe din regiune, dar și constatând că modelul rusesc al federației moldo-transnistrene duce tot la separarea celor două entități, Institutul Ovidiu Șincai propune decuplarea pe o anumită perioadă a Transnistriei de Republica Moldova și intrarea Transnistriei într-un proces de democratizare, demilitarizare și decriminalizare sub control internațional. Negocierile privind statutul regiunii ar fi reluate la sfârșitul perioadei de «carantină» politică. Este practic ceea ce a implementat comunitatea internațională în Kosovo.

Din păcate, un astfel de plan se dovedește cronofag, iar unul dintre reprezentantii autorităților locale de la Tiraspol a apreciat că procesul de soluționare a crizei ar putea dura și 15 ani. Valeri Lițkai a spus că, în Bosnia, decizia politică a fost luată încă din 1995, dar procesul politic continuă.

 

Un nou plan Kozak?

 

După numai câteva săptămâni de la reuniunea de la Odessa, la Chișinău a început să circule un nou plan de reglementare a problemei transnistrene. Un plan nou, dar care seamănă izbitor de mult cu proiectul Kozak, semn că Rusia nu renunță ușor, că strategii de la Kremlin doresc menținerea prezenței militare a Federației în regiune, în ciuda promisiunilor repetate făcute de politicienii ruși.

Criza din Transnistria este asemănătoare celei din Bosnia, dar și unul din multele conflicte înghețate care punctează linia de demarcație dintre blocul geopolitic euro-atlantic și cel rusesc. Conflicte înghețate care oricând pot deveni puncte fierbinți pe harta regională. (D. T.)

Publicat în : Politica externa  de la numărul 31

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: