Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

La Sighișoara Dracula a tras pe linie moartă

Cora MUNTEAN

În special în perioadele preelectorale, Sighișoara, supranumită și "Perla Târnavelor", se bucură de atenția sporită a politicienilor. Aceasta nu se reduce doar la afișarea prin Cetate, în zilele Festivalului de Artă Medievală, ci și la foarte multe promisiuni.



Campionii făgăduielilor fără finalitate sau, mai bine zis, ai eșecurilor răsunătoare, sunt politicienii PSD. Mai precis foștii miniștri Miron Mitrea și Dan Matei Agathon. Unul a promis și demarat proiectul (doar pe hârtie) al unei eurogări, care ar fi stârnit invidia tuturor occidentalilor, iar celălalt, celebrul Dracula Park, a cărui finalitate, nu doar la Sighișoara, a rămas în suspans, ca un film fără nici un sfârșit. Doar că din evoluția scenariului nu se ghicește nici un fel de happy-end.

Sighișorenii și-au pus mari speranțe în ambele proiecte, dar în "naivitatea" lor au votat masiv pentru opoziție, drept pentru care "fiul adoptiv" al orașului și-a cam luat mâna de pe urbea unde bunicului său i-a fost ridicat un bust. Este vorba despre Miron Mitrea. Fostul ministru nu a ezitat să declare, cu ocazia unei vizite la Târgu-Mureș, că, din motive sentimentale, a dirijat fonduri guvernamentale către orașul de pe Târnave, cu toate acestea așteptările lui fiind înșelate. Cel puțin, pe vremea când era ministru, s-a bucurat de o primire de care avea parte doar Ceaușescu. Adică a fost primit cu covorul roșu, pe un peron prăfuit și plin de gropi. Mai mult, oficialitățile județului au făcut sluj în fața lui, ceea ce reprezintă o mare victorie pentru un fost lider al șoferilor.

Nici Dan Matei Agathon nu a fost ignorat. Pe vremea când construia Dracula Park în vilele de protocol din Sighișoara, localnicii îl priveau ca salvatorul economic al zonei. Zeci de ospătari, cameriste și gărzi de corp mișunau în jurul acestuia.   

Afacerea "Dracula Park" Sighișoara a reprezentat nu doar un adevărat eșec pentru mureșeni, ci și una dintre marile catastrofe ale clasei politice românești. Cele 43 de miliarde de lei, care au dispărut subit din conturile Fondului pentru Dezvoltare Turistică Sighișoara, au fost investiți de protagoniștii proiectului în restaurante de lux în inima Capitalei.

Investiția totală pentru realizarea parcului de distracții din Sighișoara era estimată la aproximativ 40 de milioane de euro, din care 20 de milioane erau necesare investițiilor conexe (transport pe cablu, teren de golf, restaurante etc.). O parte din finanțare urma să fie asigurată din investiții directe, atrase de Primăria Sighișoara, iar cea mai mare parte a fondurilor se spera că va fi atrasă în urma lansării unei emisiuni de obligațiuni corporatiste ale "Fondului pentru Dezvoltare Turistică Sighișoara" SA. Lucru care s-a și pus în practică. Subscripția publică de acțiuni, care a atras banii de la peste 15.000 de oameni, a primit fără probleme avizul Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare. Pentru a-i încuraja pe oameni, însuși fostul prim-ministru a subscris cu o sută de milioane de lei, sumă pe care se pare că nu prea regretă că a pierdut-o.

 

Exces de imoralitate

 

Reamintim faptul că în conturile FDTS au intrat pe această cale 3,3 milioane de dolari, care în mai puțin de zece luni de la demararea și punerea în practică a operațiunii s-au redus la jumătate. Astfel, conturile FDTS s-au golit de 1,5 milioane de dolari, bani strânși prin subscripție publică. La data respectivă, între Consiliul Local Sighișoara și FDTS a izbucnit un mare scandal pe această temă. Conflictul a demarat în momentul în care aleșii locali au dorit nota de plată a funcționării FDTS și s-a aflat că în conturile fondului mai sunt cam 63 de miliarde de lei din cele aproximativ 107 miliarde de lei. Reprezentanții fondului au declarat că nu s-a ținut o socoteală precisă a cheltuielilor cu acest scop, deoarece nu le considerau semnificative. Răspunsul FDTS a sfidat toate normele de moralitate, dacă ținem cont de faptul că în această afacere au fost implicați banii cetățeanului.

La ora actuală, în mai toate cercurile, apele s-au potolit. Afacerea din Ardeal a căzut, "Dracula Park" și-a mutat "catrafusele" în Capitală, la Snagov, iar de cei aproximativ 43 de miliarde le lei nu s-a mai auzit nimic.

 

Ordinea și dezordinea

 

Liga Pro Europa, organizația care a militat cel mai vehement împotriva amplasării Dracula Park la Sighișoara, anunța că cere premierului Adrian Năstase tragerea la răspundere a ministrului Turismului, Dan Matei Agathon, pentru toată tevatura creată artificial de construcția parcului. Prin vocea președintei fundației, Smaranda Enache, fost ambasador al României în Finlanda, Liga Pro Europa a afirmat că cere, totodată, lansarea unei anchete care să dea publicității cuantumul investițiilor publice făcute până acum în proiect. Smaranda Enache a mai afirmat că și demnitarii, și persoanele publice care au indus în eroare opinia publică prin cumpărarea de acțiuni la Dracula Park, cu toate că nu exista nici măcar autorizație de construcție, ar trebui trase la răspundere. De atunci a trecut mult timp și nu s-a întâmplat nimic. Sighișorenii au rămas fără parc, iar investitorii fără bani.

 

Altă poveste fără sfârșit

 

Construcția eurogării din Sighișoara face parte din programul de reabilitare și modernizare a unui număr de 15 gări, prevăzut prin Hotărârea de Guvern nr. 1254/2002, valoarea investiției ridicându-se la 60 milioane de dolari. Discuții serioase în privința modernizării gării din Sighișoara au început încă din luna ianuarie 2004, o dată cu vizita fostului ministru al Transporturilor, Miron Mitrea. Se preconiza că lucrările pentru mărețul proiect vor începe în luna mai a aceluiași an, iar suma prevăzută pentru reabilitarea gării a fost de 6 milioane de euro. Doar că încă de la bun început lucrările au întârziat, licitația fiind organizată abia în septembrie. SC Consig SA a câștigat lucrările de reabilitare, dintr-un număr de șapte firme participante la licitație, având un termen de 20 de luni pentru finalizare.

Finanțarea acestui proiect este asigurată de Ministerul Lucrărilor Publice, al Transporturilor și Locuinței și Direcția Generală de Amenajare a Teritoriului și Urbanism, beneficiar fiind CNF CFR SA, Regionala Brașov.

Reabilitarea și modernizarea gării din Sighișoara presupun extinderea clădirii, valorificarea spațiilor comerciale, precum și creșterea traficului de călători. Proiectul prevede și formarea culoarului 4 și modernizarea peronului și a liniilor de cale ferată.

Reabilitarea și extinderea gării au început în toamna anului trecut, dar lipsa fondurilor a îngreunat bunul mers al lucrărilor. Conducerea Consig afirmă că deocamdată nu a primit nici un ban pentru lucrările efectuate. "Lucrările continuă la gară, acum lucrăm la corpul C al clădirii. În execuție nu s-a plătit nimic. Pe proiect s-au cheltuit 62 de miliarde de lei, incluzând construcția și montajul. Lucrările efectuate de noi se ridică deja la 5-6 miliarde de lei, dar deocamdată nu s-a achitat nimic", a declarat Florin Pipaș, director Consig SA. De asemenea, directorul firmei constructoare a precizat faptul că deocamdată nu se pune problema pentru oprirea lucrărilor și nici nu s-a primit ordin de oprire al reabilitării.

Lipsa fondurilor poate fi explicată, conform unor păreri, prin schimbarea directorilor de la Compania Națională a Căilor Ferate. În săptămânile următoare, se va finaliza schimbarea din funcție a directorilor de la Regionala Brașov și se speră într-o deblocare a fondurilor și în primirea unor fonduri pe credite externe. În ceea ce privește construirea culoarului 4 și modernizarea liniilor CFR, aceste lucrări vor intra în execuție abia în 2006.

Noua guvernare afirmă că proiectul inițiat de Mitrea va continua, fiind considerat, în continuare, o necesitate pentru Sighișoara. "Din discuțiile cu ministrul Borbely, construcția eurogării din Sighișoara continuă. Va fi o rectificare bugetară și vom vedea necesitățile de fonduri, dar eurogara este considerată în continuare un proiect important și nu se pune problema sistării lucrărilor", a declarat prefectul Ciprian Dobre. Interesant este însă că ministrul delegat pentru Lucrări Publice și Amenajarea Teritoriului, Borbely Laszlo, afirmă că problema nu intră în sfera preocupărilor lui și că cei de la Compania Națională a Căilor Ferate se ocupă de eurogară și că ei au planul de investiții.

Așadar, problema rămâne ca-n tren.

Publicat în : Politici regionale  de la numărul 27

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: