Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Popularii...

Amalia POPEANGĂ

În general, partidele populare sunt unele moderne, cu un spectru social larg, cu o organizare pluralistă. Iar doctrina pe care se bazează aceste partide este creștin-democrația. Plecând de la doctrina creștin-democrată, popularii pun în centrul construcției politice persoana și demnitatea acesteia. Iar unicitatea persoanei este dublată de noțiunile de libertate și egalitate, ceea ce reprezintă, într-adevăr, o depășire a dihotomiei libertate/egalitate care a marcat, vreme de secole gândirea politică.



Partidul Democrat a adoptat la Convenția din iunie 2005 moțiunea depusă de Emil Boc, prin care partidul trece de la social-democrație la doctrina populară. Despre cauzele și mai ales consecințele acestei treceri s-a vorbit și, în mod cert, se va vorbi încă mult în presa românească.

Cu toate acestea, vom reveni pentru o scurtă trecere în revistă asupra cauzelor care au condus la această schimbare și ce presupune ea din punct de vedere ideologic. În primul rând, Emil Boc a insistat asupra faptului că trecerea spre doctrina populară nu este o ruptură, ci o continuare firească în procesul de evoluție al partidului. O evoluție spre dreapta confirmată, fără îndoială, de acțiunile celor mai mulți miniștri PD în timpul guvernării 1997-2000 și chiar la acest început de mandat. Într-o anumită măsură, Partidul Democrat a făcut, în acest moment, un gest de "sinceritate politică", instaurând o anumită concordanță între doctrină, retorică și acțiunea politică. Cu alte cuvinte, făcând, au înțeles ce sunt. Acesta este însă scenariul pozitiv.

Există și un al doilea scenariu, despre care nu s-au ferit să vorbească nici liderii partidului, nici media românească. Orientarea spre doctrina populară ca un gest pragmatic, menit să aducă pentru unul din partidele de guvernare din România sprijinul celui mai puternic partid european al momentului. PPE deține majoritatea în Parlamentul European, a dat președintele Comisiei Europene și are numeroși membri în Consiliu. Despre oportunitatea unei asemenea alieri, în momentul în care creștin-democrații germani au anunțat retragerea sprijinului pentru aderarea României și Bulgariei, se poate da seamă doar mai târziu, atunci când democrații români vor deveni asociați și eventual membri ai PPE, iar României îi va fi, sau nu, netezit drumul către UE.

 

Dificultăți surmontabile

 

În general, partidele populare sunt moderne, cu un spectru social larg, cu o organizare pluralistă. Iar doctrina pe care se bazează aceste partide este creștin-democrația. Ceea ce poate naște o primă obiecție în ceea ce privește noua orientare a Partidului Democrat: creștin-democrația este departe de a fi o poveste de succes în spațiul românesc, unul din motivele acestui eșec ținând de o regulă aproape generală, conform căreia țările ortodoxe nu pot avea mișcări creștin-democrate puternice. Doctrina creștin-democrată este de inspirație catolică, iar organizarea partidelor a fost determinată de formele de asociere născute din congregațiile catolice.

Desigur, Partidul Popular European nu mai are multe elemente comune cu partidele creștine din prima jumătate a secolului. Deși își revendică în continuare descendența creștină și afirmă proveniența valorilor democrației contemporane din valorile iudeo-creștinismului, PPE se definește a fi partid creștin-democrat, dar non-confesional.

Istoricul Partidului Popular European

PPE se revendică de la primul Congres al partidelor populare creștin-democrate, format în 1925, care a dus, după cel de-al doilea război mondial și înființarea comunităților europene, la formarea EUCD (Uniunea Europeană a Creștin-Democraților), în 1965. Organizația a jucat un rol fundamental în crearea și consolidarea Uniunii Europene, în forma în care a ajuns aceasta astăzi.

În 8 iulie 1976, la Luxemburg, a fost creat Partidul Popular European care, trei ani mai târziu, la primele alegeri directe pentru Parlamentul European, avea să câștige 107 din cele 419 de fotolii parlamentare. În prezent, partidul condus de Wilfried Martens este cea mai puternică formațiune din Parlamentul European, cu 268 de mandate din totalul de 732.

 

Doctrina Partidului Popular European

 

Plecând de la doctrina creștin-democrată, popularii pun în centrul construcției politice persoana și demnitatea acesteia. Iar unicitatea persoanei este dublată de noțiunile de libertate și egalitate, ceea ce reprezintă, într-adevăr, o depășire a dihotomiei libertate/egalitate care a marcat, vreme de secole, gândirea politică. Conceptul de libertate în accepțiune creștin-democrată nu face referire la libertăți, așa cum sunt ele apărate de Carta Drepturilor Omului, ci la o libertate înțeleasă ca autonomie și responsabilitate. Ideea de responsabilitate, asociată conceptului de libertate, face legătura cu un alt concept fundamental pentru creștin-democrație: solidaritatea.

Solidaritatea devine conștientizarea interdependenței dintre persoană și comunitatea în care aceasta trăiește. În acest fel, toate acțiunile unei persoane vor afecta, într-un fel sau altul, existența celorlalți, ceea ce atrage după sine, prin responsabilitate, obligația de a-i proteja pe cei mai slabi. Acest tip de solidaritate nu este, nici el, similar conceptului social-democrat, el făcând referire la un tip de sprijin care vizează egalitatea de șanse și ajutorul pentru dezvoltare, nu crearea unei dependențe de ajutorul din partea statului. O altă particularitate la conceptul de solidaritate creștin-democrat este faptul că nu vizează doar timpul prezent, ci, în egală măsură, generațiile viitoare, cărora suntem datori să le asigurăm cel puțin aceleași precondiții de dezvoltare care ne-au fost asigurate nouă.

Subsidiaritatea, unul dintre cei mai importanți piloni ai construcției europene, este tot un construct al actualilor populari. Acest principiu înseamnă că puterea trebuie adusă la nivelul care corespunde cel mai bine comandamentelor de solidaritate, eficacitate și participare a cetățenilor. În egală măsură, înseamnă însă că decidenți din rangurile superioare ale ierarhiei administrative trebuie să sprijine nivelurile de bază în îndeplinirea sarcinilor.

Desigur, despre doctrina popularilor europeni pot fi spuse mult mai multe, fiind o construcție intelectuală solidă, care a furnizat, de multe ori, elementele ideologice și acționale pentru apariția și funcționarea Uniunii Europene. Cel mai relevant pasaj însă, așa cum apare el chiar în Programul de Bază al partidului, constituie un punct de plecare și, în același timp, un avertisment pentru orice partid care se alătură acestei formațiuni europene, inclusiv pentru PD... "Dacă își va uita, renega sau nu-și va respecta valorile, Partidul Popular European nu va mai fi altceva decât un instrument al puterii, fără suflet sau viitor, renunțând la natura universală a mesajului său".

Publicat în : Politica interna  de la numărul 27

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: