Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Europa în criză: viitorul incert al extinderii

Roxana MAZILU

Respingerea Tratatului Constituțional în Franța și Olanda a aruncat Uniunea Europeană în criză. Deși s-ar putea argumenta că Uniunea a mai cunoscut momente dificile - "criza scaunului gol" din anii '60 sau perioada care a urmat șocurilor petroliere de la începutul anilor '70 -, totuși entuziasmul și avântul pe care le luase construcția europeană în ultimii ani au făcut ca această criză să fie resimțită mult mai puternic.

 



Deși politicienii au afirmat că respingerea Constituției și lărgirea nu se condiționează reciproc, voturile negative s-au născut și din spaimele economice și sociale asociate cu extinderea recentă și mai ales viitoare în condițiile în care însăși Constituția avea rolul de a face mai ușor de guvernat o Uniune cu 27 de membri. Un amestec de incertitudine și dezamăgire reunește atât statele membre, cât și candidatele. România și Bulgaria văd noi obstacole de surmontat, iar Turcia, Croația și țările din Balcanii Occidentali ar putea fi amânate sine die.

Consiliul Europei din vară, de la care se aștepta să găsească soluții ale impasului, s-a încheiat cu un dublu eșec: asupra bugetului 2007-2013 nu s-a ajuns la un compromis, iar ratificarea Constituției este blocată și viitorul ei incert. Există totuși o promisiune făcută celor două state est-europene semnatare deja ale Tratatelor de Aderare, că se va respecta calendarul și condițiile prestabilite, în timp ce despre celelalte aspirante nu se mai spune nimic.

 

Noi emoții pentru România și Bulgaria

 

Deși oficial, o dată cu semnarea Tratatului de Aderare pe 25 aprilie, cele două state nu mai sunt considerate țări candidate, ci în curs de integrare, ceea ce era până ieri o formalitate devine brusc un risc. Este greu de crezut că aderarea ar putea fi amânată mai mult de un an sau anulată, ținând cont de gradul de avansare, dar sunt două probleme -una de ordin intern, iar cealaltă de ordin extern care nu pot fi neglijate: eventualele critici în rapoartele de țară din octombrie ar declanșa aplicarea clauzei de salvgardare sau respingerea Tratatelor de Aderare într-un Parlament național din cele 25 plus Parlamentul European ar bloca pur și simplu intrarea în UE. De acum încolo parcursul Bulgariei și României este individual, fiecare țară fiind evaluată după propriile merite.

Bucureștiul și Sofia au primit scrisori de avertizare din partea Comisiei Europene, întâmplător sau nu, imediat după referendumurile francez și olandez. Pentru România sunt menționate 7 domenii unde se înregistrează întârzieri: reforma judiciară, concurența, impozitarea, drepturile de proprietate intelectuală, agricultura, achizițiile publice și mediul. Eradicarea corupției, mediul și concurența - comisarul european pentru concurență, Neelie Kroes, avertiza asupra subvențiilor din sectoarele siderurgic și energetic - sunt cele trei aspecte care pot declanșa aplicarea clauzei de salvgardare. La rândul ei, Bulgaria a fost atenționată să grăbească acțiunile în 5 domenii: justiție și afaceri interne, agricultură, mediu și libera circulație a serviciilor. România se află în situația Poloniei care a primit cu un an înaintea aderării cele mai multe avertizări, tot la 7 capitole, dar pe atunci Bruxellesul nu se confrunta cu o criză de proporții, iar "examinatorii" erau mai indulgenți. Dacă în raportul Comisiei din octombrie 2005 la unul din capitolele esențiale vor fi menționate critici, statul vizat va începe să aibă cu adevărat o problemă. Practic, așa cum a fost reafirmat la Consiliul Europei din 16-17 iunie, mingea aderării este cu adevărat în terenul României și Bulgariei, nu în interiorul UE care are deja suficiente probleme, cu alte cuvinte cele două țări trebuie să convingă UE că, odată integrate, nu vor aduce noi tensiuni și disfuncționalități.

În plus, nici un stat dintre cele 25 nu și-a luat angajamentul să ratifice Tratatele de Aderare, iar primele vești îngrijorătoare au venit din Germania. Cancelarul Gerhard Schroeder rămâne un susținător al extinderii, dar este mai mult ca sigur că alegerile parlamentare din toamnă vor fi câștigate de creștin-democrați, care s-au arătat sceptici cu privire la extindere. Poziția lor a fost în cele din urmă nuanțată, iar votarea tratatelor condiționată de cât de pozitive vor fi rapoartele de monitorizare. În aceste condiții nici una din cele două țări nu trebuie să neglijeze lobby-ul politic extern și seriozitatea onorării angajamentelor care să ofere o imagine pozitivă.

Comisarul european pentru extindere Olli Rehn a avertizat în mod special Bulgaria care "până acum s-a putut ascunde în spatele României care a fost vizată mai atent, dar asta nu înseamnă că bulgarii nu trebuie să-și facă temele". La nivelul autorităților române și bulgare se înregistrează, cel puțin declarativ, o atitudine optimistă în ceea ce privește viitorul, dar în realitate evoluția acestui proces a devenit mai incertă, iar în fața unei evaluări severe reformele amânate pot să-și arate acum efectele negative.

 

Ce se va întâmpla cu restul aspirantelor?

 

Europenilor le este frică de o extindere necontrolată a Uniunii, și Turcia este vizată în principal. De 18 ani această țară face eforturi pentru a adera la UE, iar anul acesta obținuse promisiunea unei date fixe pentru începerea negocierilor - 3 octombrie -, dată care acum pare compromisă. Aceasta în condițiile în care au fost realizate progrese în domeniul politic, iar premierul Recep Erdogan este decis să angajeze Turcia pe drumul devenirii unui stat cu drepturi depline. Aspectele compatibilității sale culturale cu Europa - stat majoritar musulman -, problemele legate de geografia sa, de ponderea pe care ar avea-o în sistemul european - este un stat cu 67 milioane de locuitori -, situația socială și politică sunt pentru cetățenii europeni tot atâtea motive de teamă. 40% din olandezii care au votat negativ au precizat că sunt împotriva extinderii iar 14% dintre francezi au spus precis că sunt împotriva intrării Turciei în Uniune.

Croația, o altă aspirantă, a fost deja penalizată în luna mai când s-a anulat deschiderea negocierilor de aderare datorită nepredării către autoritățile judiciare internaționale a generalului Ante Gotovina suspectat de crime de război. De atunci orizontul ei de așteptare s-au îngustat simțitor. Statele denumite generic Balcanii de Vest: Serbia și Muntenegru, Macedonia, Albania, cât și Ucraina și Republica Moldova, cu situația lor politică instabilă și lentoarea reformelor democratice, vor trebui să-și tempereze pentru multă vreme dorința de a se vedea membre ale Uniunii Europene.

 

Pauză de reflecție

 

Referendumurile ratate par să-i fi trezit pe oficialii occidentali dintr-un vis care tinde să devină un coșmar real și i-a obligat să nu mai amâne discuțiile esențiale asupra limitelor Uniunii Europene, regândirea funcționării și a structurilor ei așa încât acestea să funcționeze cu un număr dublu de membri și să înțeleagă poate că, pentru a rămâne o structură funcțională, proiectul european trebuie să se oprească undeva. Perioada de reflecție pe care a invocat-o președintele Comisiei Europene, Jose Manuel Barosso, ar putea să fie fructificată atât pentru clarificarea raporturilor între statele membre, cât și pentru decizii realiste asupra extinderii.

Un lucru a devenit clar pentru politicienii europeni care au ignorat în proiectele lor politice opinia cetățenilor - acestora le este frică de o extindere necontrolată datorită efectelor economice și sociale, în principal de creșterea șomajului ca urmare a unui posibil aflux de mână le lucru ieftină sau de mutarea companiilor în est. Pentru a liniști aceste temeri, elitele trebuie să explice că lărgirea reprezintă de fapt marele triumf politic al Europei și o catastrofă economică. Trebuie făcute reforme sociale interne așa încât Europa să nu devină victima nemulțumirii cetățenilor față de propriile guverne.

Viitorul lărgirii depinde și de cine se va afla în viitorul apropiat la conducerea statelor membre. În cazul în care creștin-democrații germani vor câștiga în septembrie alegerile, se așteaptă o atitudine mai severă față de acest subiect cu accent pus pe situația Turciei, în timp ce președintele francez este un susținător al lărgirii, dar noul guvern va trebui să câștige și încrederea electoratului. Convingerea asupra importanței extinderii se menține fermă doar în Marea Britanie, Scandinavia și în unele dintre noile membre din est.

În concluzie, la întrebarea ce se va întâmpla cu extinderea se poate afirma că aproape orice este posibil, singurul lucru care lipsește este chiar certitudinea. Este adevărat că în cazul României și Bulgariei toate declarațiile converg spre stabilirea unei aderări iminente în maxim doi ani dacă se realizează reformele și situația politică europeană se stabilizează, dar în ceea ce privește Turcia, Croația, Balcanii Occidentali și celelalte aspirante din est orizontul lor se îndepărtează din nou.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 27

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: