Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Tudor Chiuariu: "Vrem să facem controale la fața locului"

Arthur SUCIU

Tudor Chiuariu, Șeful Departamentului de inspecție al Primului Ministru, este unul din acei tineri (are 29 de ani), nevirusați de comunism, pe competența și responsabilitatea cărora actuala putere mizează în lupta împotriva corupției. Înainte de a deveni secretar de stat, șeful Departamentului de Inspecție al Primului Ministru și Urmărirea Folosirii Transparente a Fondurilor Comunitare, Tudor Chiuariu a absolvit Facultatea de Drept, precum și studii postuniversitare de drept european.



Care este obiectul de activitate al Departamentului de Inspecție al Primului Ministru?

În contextul deschiderii negocierilor de aderare la UE pe capitolul 28 ("Control financiar"), una dintre condiționalități s-a referit la înființarea sau stabilirea către o instituție deja înființată a punctului de contact cu Oficiul European de Luptă Antifraudă (OLAF). S-a luat decizia ca acest punct de contact să fie Corpul de Control al Primului Ministru, ulterior Corpul de Control al Guvernului. Din martie 2004, o dată cu reorganizările care au avut loc la nivelul administrației publice centrale, această calitate, de punct unic cu OLAF, îi revine Departamentului de Inspecție al Primului Ministru și de Urmărire a Utilizării Transparente a Fondurilor Comunitare. Pe 3 ianuarie 2005 am fost numit secretar de stat, șef al departamentului.

 

Care sunt obiectivele mandatului dumneavoastră?

Un obiectiv al mandatului meu este separarea activității de control administrativ intern asupra autorităților și instituțiilor publice, dispus de către primul ministru, de activitatea de control al utilizării fondurilor comunitare pentru a garanta independența efectivă a acestei activități.

 

Deci nu veți fi copia administrativă a lui Victor Ponta...

Îmi place să cred că nu. Un al doilea obiectiv este legat de elaborarea unei strategii de luptă antifraudă, pentru protecția intereselor financiare ale Uniunii Europene, strategie unică în țările membre și candidate. Numai România are o asemenea inițiativă. Strategia va fi adoptată prin hotărâre de Guvern, cel mai probabil până la sfârșitul lunii iunie 2005. Ea trasează responsabilități nu numai în sarcina departamentului, ci și în sarcina altor instituții responsabile, cum ar fi Ministerul de Finanțe, Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Agriculturii, Agenția SAPARD, Ministerul Transporturilor, așadar, toate instituțiile care au un rol în contractarea, derularea, monitorizarea fondurilor europene.

 

Cum se derulează procesul de inspecție?

Dacă e vorba de o faptă de natură penală, atunci dosarul se duce la PNA. Dacă e vorba de posibile nereguli administrative, atunci el vine la noi. Orice entitate care utilizează fonduri comunitare este obligată să ne furnizeze toate informațiile și datele pe care noi le cerem cu privire la proiectele pe care le gestionează.

 

Puteți întreprinde investigații și la fața locului?

Facem tot ce putem pentru întărirea cadrului legal în care își desfășoară activitatea departamentul. În acest sens, va fi emisă o ordonanță de urgență, care are forța unei legi. Noi coordonăm această luptă antifraudă și o coordonăm și față de entități din afara Executivului, cum ar fi PNA și instanțele judecătorești. Nu în sensul că intervenim în cadrul procedurilor judiciare, ci în sensul că ei trebuie, de pildă, să ne furnizeze informații. Să știm: Dacă noi le-am trimis un dosar, ce soluție s-a dat la Parchet? A fost trimis în judecată? Dacă a fost trimis în judecată, este o hotărâre definitivă, de condamnare sau de achitare? S-a recuperat prejudicul, dacă s-a produs un prejudiciu? Până la urmă, acesta este scopul final al întregului lanț.

 

Câte dosare ați rezolvat de la începutul mandatului?

De la sfârșitul lunii ianuarie și până astăzi am deschis 27 de dosare. Am colaborat foarte bine până acum cu OLAF. Ei pot participa la investigațiile deschise de noi. De asemenea, noi putem să le cerem asistență tehnică, așa cum s-a întâmplat în cazul cel mai recent, cu fiul președintelui Senatului, care făcea niște moriști economice prin intermediul unor firme pe care el le înființase în Germania. Noi am bănuit acest lucru. El achiziționa din România, pentru beneficiarii contractelor, aparatură, tot de la firmele lui, înființate în Germania. Am cerut asistența OLAF, ei s-au adresat partenerilor germani, au venit cu informațiile și dosarul a plecat la Parchet.

 

Deci există o relație destul de strânsă cu OLAF...

Colaborăm foarte bine cu OLAF. Ei sunt foarte mulțumiți în plan operativ, colaborarea cu noi este cea mai bună pe care o au. Sunt foarte mulțumiți că noi le trimitem într-un timp foarte scurt rapoartele traduse, cele pe care le înaintăm la Parchet, există o consultare permanentă privind dosarele în lucru, pentru că, din moment ce noi le cerem asistență, se deschide și la ei un dosar. E clar că e o chestiune transnațională. Am de asemenea semnale foarte bune pe partea de training, pentru că training se face nu numai pentru instituții din România, ci și pentru câțiva dintre noii membri ai UE. De exemplu, facem în România pentru Polonia, Bulgaria și Ungaria. Ca un pas următor, a fost înființată o rețea a organizatorilor de training, adică din fiecare instituție care participă la trainingurile organizate de noi există câte un responsabil care va avea grijă ca trainingul să se dezvolte în cadrul instituției respective.

 

Până unde merg competențele în materie de inspecție?

În acest moment, competențele noastre nu sunt foarte mari, adică solicităm informații și documente. Ceea ce vreau eu este să avem dreptul să facem controale la fața locului, să beneficiem de sprijinul agenților de ordine publică pentru a ne duce la îndeplinire acest deziderat, dacă cumva întâmpinăm rezistență, vreau ca documentele care nu sunt la dispoziția noastră să le putem avea în 10 zile și nu în 30 cum se întâmplă acum, deci un termen mult, mult mai scurt. Vrem în același timp ca actele pe care le încheie inspectorii să poată fi folosite în cadrul procesului penal ca mijloace de probă.

 

În ce măsură există o legătură între activitatea Departamentului de Inspecție și lupta împotriva corupției?

Noi avem o strategie separată de luptă antifraudă pentru protecția intereselor financiare ale comunităților Uniunii Europene. Eu sunt membru de drept în Consiliul de Implementare a Strategiei de Luptă Împotriva Corupției. Sigur că, dacă va fi nevoie de o corelare între măsurile din strategia anticorupție și cele din strategia antifraudă, va fi făcută pe această cale, pentru că eu particip la lucrările Consiliului de Implementare.

 

lang=FR>Departamentul pe care-l coordonați reprezintă doar interesele Uniunii Europene? Cum este implicată România în această activitate?

Noi urmărim să ne asumăm toate obligațiile care decurg din calitatea de stat membru. De la 1 ianuarie 2007 nu vom avea numai venituri care vin spre noi dinspre UE, ci vom constitui și resurse. O parte din TVA, taxa pe care am putea-o numi de zahăr, se va duce la bugetul UE. Atunci controlul nostru se va extinde. Nu vom mai face control numai pe venituri, care vin de la UE spre noi, ci vom face control și pe modul în care organele statului și agenții economici își plătesc TVA și impozitele care sunt resurse la bugetul UE.

 

Interviu realizat de Arthur SUCIU

Publicat în : Interviu  de la numărul 26

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: