Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Automobilul viitorului

Cristian BANU

Dintotdeauna automobilul viitorului a fost considerat a fi cel electric. Se pune deci întrebarea: De ce oare planurile de milioane de dolari sunt acum aruncate la coșul de gunoi?



În majoritatea filmelor SF - ca de pildă în "Minority Report", filmul cu Tom Cruise - putem vedea vehicule ale viitorului. Inevitabil, acestea funcționează cu electricitate. Asta în viitor. Prezentul însă nu sună foarte bine pentru autovehiculele electrice. Deși motorul electric a fost considerat mereu "alternativa verde", nepoluantă, la motorul cu ardere internă de azi, cu doar câteva excepții, el a rămas în continuare pe planșele inginerilor și există dubii din ce în ce mai mari că va merge mai departe.

Scoaterea din priză

 

Recent, Ford a anunțat că renunță la Think, vehiculul electric cu două locuri, la numai un an după lansarea lui în Marea Britanie. Vânzările totale nu au depășit 1000 de bucăți, deși targetul inițial era de 5000. Mașina - care putea fi încărcată la orice priză - fusese promovată agresiv, măcar în comparație cu altele de acest tip. Companii prestigioase din Marea Britanie, ca Body Shop, British Telecom, BBC, au cumpărat mașini, ba mașina chiar a intrat în dotarea poliției londoneze.

În SUA, decizia a supărat grupurile de activiști de mediu, care au creat un grup de acțiune numit Re-Think (think = a gândi), acesta plănuind demonstrații de protest.

Însă problemele Ford cu Think au fost lipsa cererii, performanțele slabe ale bateriei - adică aceleași probleme pe care le-au avut automobilele electrice de la bun început. Într-adevăr, deocamdată nimeni nu a reușit să producă o baterie care să furnizeze o energie la fel de mare ca aceea furnizată de un litru de benzină.

Desigur, Ford știa foarte bine în ce se bagă și de aceea campania de promovare a urmărit să scoată în evidență avantajele (puține) pe care le avea: încărcarea bateriei costa doar câțiva cenți, era o mașină mică de oraș, foarte manevrabilă, în plus mașinile electrice sunt scutite de taxe în majoritatea țărilor. Tentant, într-adevăr, dar nu suficient pentru vânzări masive.

Problema este că nimeni nu cumpără mașini exclusiv pentru a le utiliza în oraș. Măcar un week-end pe lună sau la două luni și tot e folosită în afară. Și nici nu se poate considera că o mașină ca Think ar fi cumpărată doar ca mașină de amuzament.

De altfel, viitorul lui Think era previzibil încă înainte de lansare. La urma-urmei, General Motors, rivalul lui Ford, renunțase la mașina sa electrică pe baterii, EV1, chiar înainte de lansarea Think.

În total, Ford a investit în Think 123 milioane de dolari, în vreme ce General Motors a depășit un miliard.

 

Conspirație sau impas tehnologic

 

Există însă și o teorie a conspirației. În 1990 a apărut în statul California o lege conform căreia, din 2003, un anumit procent din mașinile comercializate de marii producători trebuie să aibă emisii zero.

Din această cauză, adepții teoriei conspirației susțin acum că marii producători conspiră pentru a demonstra că mașinile cu "emisii zero" sunt neperformante pentru a evita impunerea acestei legi la nivel federal sau - Doamne, ferește! - la nivel mondial ori pentru a evita o legislație mai aspră.

Numai că marile corporații se apără cu exact sumele investite. Nimeni nu este nebun să investească miliarde de dolari în tehnologii fără viitor. Numai că, pur și simplu, bateriile nu sunt suficiente pentru a propulsa un automobil.

Majoritatea analiștilor spun că eșecul Think marchează sfârșitul automobilelor cu baterii. Atât Ford, cât și General Motors spun că investițiile viitoare se vor concentra asupra tehnologiei fuel-cells. Această tehnologie este acum considerată "Sfântul Graal" al industriei auto, pentru că asta înseamnă autovehicule cu emisii zero, dar performanțe similare cu cele clasice.

Până atunci, energiile producătorilor auto se concentrează asupra unor tehnologii combinate. Au mai rămas câțiva producători care realizează automobile pe baterii pentru piața SUA, cum ar fi Toyota sau Nissan, dar focusul este pe alte tehnologii.

Nu toată lumea este însă dispusă să considere automobilele pe baterii ca fiind caduce. David Friedman de la Union of Concerned Scientist spune că "în viitor vor exista tot felul de tehnologii și automobilele pe baterii vor avea locul lor, în special în marile aglomerări urbane.

 

Surse alternative

 

Bateriile nu sunt singura formă de energie alternativă pentru automobile. În 2000, Honda și Toyota au început să comercializeze mașini "hibride" care reușeau să depășească granițele strâmte ale limitelor impuse de bateriile simple. Practic, nu trebuia să le pui în priză, ci să... încarci rezervorul.

Toyota Prius, un automobil de 5 pasageri de dimensiunile unei Toyota Corolla, consumă puțin peste 4 litri la 100 de kilometri în oraș. Honda Insight, ceva mai mic, consumă circa 3 litri la sută în oraș.

Motoarele hibride combină ce este mai bun din cele două tehnologii: energia electrică și combustibilul lichid. În loc să se încarce la priză, ele își reîmprospătează bateriile cu ajutorul unui mic motoraș.

O altă sursă o reprezintă energia kinetică rezultată la frânare. Astfel, când automobilul frânează, energia kinetică este convertită în energie electrică și stocată în baterie. La semafor, motorul se oprește complet pentru economisirea energiei.(C. B.)

Publicat în : Tehnologie  de la numărul 25

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: