Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Destinul politic al lui C.V. Tudor s-a epuizat

Arthur SUCIU

Din punct de vedere politic, destinul lui Corneliu Vadim Tudor s-a epuizat la alegerile din anul 2000. Maximum de ceea ce a putut obține a fost participarea la turul al doilea de scrutin al prezidențialelor și câștigarea pe cont propriu a unui scor foarte bun pentru PRM la alegerile parlamentare.



Cu Eyal Arad, despre îngeri

     

Corneliu Vadim Tudor are mai multe meserii, dar o singură vocație: aceea de manipulator al maselor. Poet de curte, istoric și ziarist, Tudor a ajuns mai aproape de esența ființei sale după 1989, când a intrat în politică. Nu trebuie să ne mirăm că, de-a lungul timpului, și-a schimbat de mai multe ori personalitatea. Omul care-i aducea fetițe maestrului Eugen Barbu scrie acum o teză despre prezența îngerilor în Vechiul Testament. Perioada "estetică" de dinainte de Revoluție echivalează cu o rătăcire: Vadim era atunci un fel de Apostol Pavel care omora creștini. Și nu trebuie să vedem, în ceea ce a urmat, decât calea spre "regăsirea" de anul acesta.

 

Spiritul lui Vadim

     

Într-un interviu acordat imediat după marea retragere, Vadim Tudor a declarat: "Eu vă mai spun ceva, și este prima oară când afirm public așa ceva: visul secret al tuturor doctrinelor politice este să semene cu doctrinele religioase. În funcție de doctrinele religioase ale marilor religii monoteiste, s-au structurat aceste doctrine politice, care s-au raportat în definitiv tot la specia umană și care au dorit să fie visate noaptea, urmate de milioane și milioane de oameni." Deși este prima dată când face public acest gând, este evident că el a fost supoziția principală a acțiunilor sale politice. Vadim a făcut totul pentru ca oamenii să-i viseze noaptea propriile idei, și-a dorit să fie urmat de "milioane și milioane de oameni".

Din punct de vedere politic, destinul lui Corneliu Vadim Tudor s-a epuizat la alegerile din anul 2000. Maximum de ceea ce a putut obține a fost participarea la turul al doilea de scrutin al prezidențialelor și câștigarea pe cont propriu a unui scor foarte bun pentru PRM la alegerile parlamentare. Corespondentul politic al poziției sale spirituale era demnitatea de președinte al României. Neajungând la această demnitate, Vadim a sugerat că se poziționează într-un loc și mai înalt. "Schimbarea la față", care a culminat cu retragerea din funcția de președinte, semnifică asumarea de către Vadim a unei demnități "pur spirituale". Așa se explică dezinteresul cu care a tratat ultimele alegeri prezidențiale, dorința sa de a se retrage din cursă înaintea primului tur de scrutin.

Din punct de vedere "spiritual" însă, Vadim se află acum în plină ascensiune. Îl recomandă pentru noul rol experiența de viață și politică, vârsta și vocația. S-au putut remarca în ultima perioadă tot mai desele referiri la versetele Bibliei. Nu că nu ar fi făcut asta și înainte, dar acum lucrurile sunt spuse mult mai apăsat și cu mai multă "suferință" în glas. Lucrarea despre îngeri face parte din aceeași strategie. Doctrina sa politică tinde să semene tot mai mult cu creștinismul pur și simplu.

 

Eyal teologul

Este deosebit de sugestiv că strategul electoral al PRM a fost de meserie teolog. S-a spus, și Vadim a întărit acest comentariu, că Eyal Arad, fiind evreu, avea ca scop să-l "curețe" pe președintele PRM de antisemitism. Nu are importanță măsura în care a reușit acest lucru. La urma-urmelor, Vadim nu este nici filosemit, nici antisemit, ci un nihilist. Este relevant dublul statut al lui Eyal, de manipulator profesionist și de teolog. Este aproape sigur că strategul evreu l-a salvat pe Vadim din "moartea spirituală" în care intrase după alegerile din 2000, orientându-l către învierea "întru spirit".

"Încreștinarea" lui Vadim trebuia să aducă foloase partidului, iar spiritul său "misionar" și "religios" trebuia să fie răsplătit cu ceva. Așa se face că, după retragerea lui Vadim "în lumea îngerilor", PRM a depus o cerere de afiliere la Partidul Popular European. Era necesar ca unui spirit prea viu, așa cum este Vadim, să-i fie luată jucăria prea serioasă: partidul. La urma-urmelor, nici un extremist nu este periculos, dacă nu apucă sau nu are cum să-și pună ideile în practică. El poate fi prețuit pentru idealismul său, pentru ideile sale generoase; dar nu trebuie în nici un caz să i se pună mitraliera în mâini. Această retragere a lui Vadim evident că favorizează integrarea partidului în spectrul democratic. Din poziția de lider spiritual, omul nu mai poate fi periculos, iar partidul poate face abstracție de existența sa, din motive de pragmatică politică.

 

Îngerii din Cosmos TV

 

Așa cum Eyal Arad nu este doar teolog, ci mai ales un manipulator de meserie, tot așa Vadim nu este doar un bun creștin, ci mai ales un manipulator de meserie. Între două discuții spirituale despre urmașii lui Avraam, cei doi au discutat despre cum poate fi prostită lumea mai bine. Așa au ajuns la concluzia că nu este suficient ca Vadim să fie credincios, ci trebuie ca lumea să afle miracolul credinței. Cum, în lumea noastră modernă, ideile se propagă cel mai ușor prin mass-media, atunci Vadim, ca lider spiritual, va trebui să ocupe un loc în mass-media. Este motivul pentru care Vadim îi va face concurență lui Dan Diaconescu în calitate de moderator de talk-show la Cosmos TV. Deposedat de funcția executivă de la partid, Vadim va primi, în schimb, libertatea de a critica sistemul politic de pe poziții creștine. Dacă se va compromite sau nu, ține numai de el. În funcție de prestația mediatică, va fi apreciată și influența sa în partid.

 

Efecte pe scena politică

 

Nu e nici o îndoială că retragerea lui Vadim a fost determinată de presiunile interne și că, într-un fel, "schimbarea la față" a fost forțată de împrejurări. Oricum s-ar fi produs această demisie, un lucru e cert: lider de factură extremistă, Vadim este primul președinte de partid care a demisionat de bunăvoie. Această premieră în viața politică românească nu a fost apreciată cum se cuvine. Ca om de televiziune, Vadim are o șansă de a redeveni popular. Tocmai de aceea, nu se poate afirma că a fost scos definitiv din cărțile care se fac în partid (partid care și-a schimbat recent și numele, devenind Partidul Popular România Mare). Dacă afilierea la Partidul Popular European va fi un succes, atunci PPRM va face parte din aceeași familie politică, populară, cu rivalii de moarte de la UDMR. În felul acesta, se poate spune că Vadim Tudor și Laszlo Tökes vor fi membrii aceluiași partid.

Retragrea lui Vadim ar putea determina schimbări pe băncile opoziției. La momentul actual, beneficiarul direct al acestei decizii politice este Ion Iliescu. Acesta va încerca să atragă cel puțin o parte a electoratului lui Vadim Tudor. Iliescu este, în același timp, un bun partener de dialog pentru noua conducere a PPRM, împreună cu care ar putea strânge colaborarea. Acest lucru ar putea determina reorientarea formațiunilor de factură etnică (PPRM și UDMR). În condițiile în care PPRM se va apropia de PSD, alternativa UDMR va fi actuala alianță de la putere (PNL și PD).(A. S.)

Publicat în : Politica interna  de la numărul 24

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: