Vaccin anticancer

Statisticile oncologice arată că mai mult de una din trei persoane dezvoltă o formă de cancer într-un anumit moment din viață. În anul 2000 se înregistrau în lume mai bine de 220.000 de cazuri noi, exceptând cancerele cutanate. Numărul de forme de tumori maligne este în scădere, cum ar fi cancerul de sân, în timp ce altele devin mai rare, cum se întâmplă cu tumorile maligne pulmonare datorită numărului din ce în ce mai redus de fumători. În mod paradoxal, numărul total de cazuri noi de cancere este în creștere, deși pentru multe dintre formele cele mai frecvente rata de vindecare se îmbunătățește rapid.

Celulele canceroase

Corpul uman are sute de celule cu structură și comportament diferite. Cancerul apare când o mică porțiune din mecanismul unei celule nu funcționează bine. Viața fiecărei celule este stabilită în avans prin instrucțiuni codificate situate în structuri numite gene aflate în interiorul nucleului celular. Acestea determină comportarea celulei, diviziunea și moartea ei. În cazul unor instrucțiuni greșite referitoare la multiplicare și apoptoză (moartea celulară programată), celula poate începe să se dividă necontrolat și nu mai moare. De asemenea, celulele canceroase nu respectă legile referitoare la limitarea multiplicării în funcție de spațiu. O dată cu diviziunea celulei bolnave se transmit mai departe și informațiile greșite.

Tratamentul clasic al cancerului

Există trei căi clasice de tratare a tumorilor maligne. Prima cale este cea chirurgicală. Astfel se înlătură cât mai mult din tumora canceroasă. Uneori această etapă de tratament începe cu o fază preliminară, biopsia. De obicei, intervenția chirurgicală este completată cu cel puțin unul dintre celelalte două tipuri: radioterapia și chimioterapia.

Radioterapia este metoda prin care se pot distruge celule canceroase cu ajutorul radiațiilor ionizate asemănătoare razelor X. Acestea pot penetra țesuturile și alterează partea din celulă care reglează creșterea și reproducerea ei. Celulele sănătoase se refac după acest tip de tratament spre deosebire de cele canceroase. Tratamentul cu radiații nu este dureros, dar are efecte secundare importante. Pe lângă arsurile produse pe piele, poate duce la pierderea, temporară sau nu, a părului în zona de aplicare a radiațiilor. Mai produce oboseală, letargie generală și chiar modificări ale structurii genetice a celulelor, ceea ce în timp poate duce la afectarea celulelor sănătoase. De multe ori, pentru o eficacitate mai mare în timp mai scurt, radioterapia se asociază cu chimioterapia.

Chimioterapia este tratamentul medicamentos prin care se încearcă omorârea celulelor canceroase și oprirea răspândirii lor. Diverse celule maligne răspund la diverse tipuri de medicamente. Uneori este nevoie de peste opt medicamente diferite pentru obținerea unor rezultate bune. Medicamentele anticanceroase sunt substanțe toxice pentru celule. Prima dintre substanțele din acestă categoriea fost produsă din gazul mustard utilizat ca armă chimică în primul război mondial. Tratamentul chimioterapic se mai asociază cu pierderea părului, greață, vărsături, infecții, anemie, oboseală extremă, afectarea fertilității.

Metode terapeutice noi

Nici una dintre cele trei categorii de mijloace terapeutice expuse mai sus nu este sigură. Dacă în primele faze ale evoluției, cele mai multe cancere sunt curabile, ele pot recidiva totuși la intervale variabile de timp, uneori de câțiva ani după încheierea tratamentului.

Descifrarea genomului uman a revoluționat nu doar stabilirea cauzelor multor forme de cancer, dar și mijloacele de tratare a acestora. În ultimii ani s-a încercat realizarea de vaccinuri împotriva unor tipuri țintite de tumori maligne. Cercetări recente au dus la realizarea unui vaccin care poate preveni recidiva canceroasă la persoane deja tratate pentru o formă oarecare de cancer. Vaccinul, numit NY - ESO- 1/ ISCOMATRIX TM, este o combinație între un antigen cancerigen (oncoantigen) numit NY-ESCO-1 și un medicament cu rol în stimularea sistemului imunitar numit ISCOMATRIX TM.

Primul studiu a cuprins 14 persoane tratate de cancer și s-a realizat comparativ cu un grup vaccinat placebo. Următorul studiu a fost mai extins. El a inclus 46 de pacienți din Marea Britanie, Noua Zeelandă și Australia. 19 pacienți au primit vaccinul la intervale de câte 3 luni . La 14 dintre ei nu s-au mai identificat celule canceroase la distanță de doi ani de la vaccin. Ei au dezvoltat anticorpi și celule T (limfocite cu rol în identificarea oncoantigenelor).

Deși s-a luat în studiu un număr mic de pacienți, rezultatele sunt încurajatoare. Confirmarea lor ulterioară deschide drumul unei metode noi de tratare a cancerelor și crește speranța de viață a pacienților tratați de tumori maligne.