Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Interviu cu Călin Popescu Tăriceanu

Virginia MIRCEA

Călin Popescu Tăriceanu: " lang=RO style="mso-bidi-font-weight: bold; mso-ansi-language: RO">Guvernul pe care-l voi conduce va fi ferm, un guvern care-și va asuma acțiunile și va răspunde numai în fața cetățenilor, și nu în fața clientelei."

1. Domnule Călin Popescu Tăriceanu, sunteți premierul desemnat al Alianței "Dreptate și Adevăr", în cazul câștigării alegerilor. Cum veți organiza guvernul? Care vor fi criteriile de selecție pentru vitorii miniștri?

Consider că viitorul guvern al Alianței D.A. PNL-PD trebuie condus respectând trei principii: eficiența, responsabilitatea și fermitatea. Eficiență, pentru că fiecare impozit pe care statul îl încasează de la cetățeni se va întoarce integral în societate, în principal pentru a crea noi locuri de muncă. Responsabilitate, pentru că nu vom mai tolera corupția care a creat oligarhia economică actuală, corupție care a dijmuit până astăzi veniturile fiecărui contribuabil. În cazul în care un ministru, oricine ar fi acesta și orice poziție politică ar avea, nu va respecta obiectivele Alianței, va fi lang=IT style="mso-ansi-language: IT">eliberat din funcție. lang=RO style="mso-bidi-font-weight: bold; mso-ansi-language: RO">Guvernul pe care-l voi conduce va fi ferm, un guvern care-și va asuma acțiunile și va răspunde numai în fața cetățenilor, și nu în fața clientelei. Eu voi conduce un guvern în care nu are ce căuta clientela politică. Iată de ce consider că, dacă în ultimii ani în guvernul României au fost cazuri de corupție, înseamnă ca primul ministru Adrian Năstase a avut o problemă de autoritate. Dacă un ministru a alocat fonduri publice către propria familie înseamnă că în guvernul României se fură. Dacă există domenii administrate haotic, cum este sănătatea, înseamnă că guvernul are o problemă de competență. Mai mult, chiar instituția prezidențială a tolerat și a patronat corupția vreme de patru ani prin toleranța inacceptabilă a președintelui Ion Iliescu, iar Adrian Năstase a condus un guvern fidel intereselor clientelei politice. lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Eu voi conduce un guvern fidel intereselor României. Voi conduce un guvern în care nu se va lua mită, nu se vor face aranjamente de culise, afaceri dubioase sau trafic de influență. Guvernul meu își va duce la îndeplinire angajamentele asumate și cuvântul dat în fața partenerilor externi, pentru ca România să nu mai fie nevoită vreodată să bată la uși închise.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=PT-BR style="mso-ansi-language: PT-BR">2. Ce rol va avea copreședintele Alianț lang=PT-BR style="mso-ansi-language: PT-BR">ei și candidat la Prezidențiale, domnul Traian Băsescu, în numirea miniștrilor unui viitor cabinet?

lang=PT-BR style="mso-ansi-language: PT-BR"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Traian Băsescu a venit în fața românilor cu mesajul-cheie al unui președinte actor, un președinte activ, un președinte implicat. Prin această prismă, el va fi consultat în formarea unui guvern cu care vrea să fie în colaborare în interesul țării.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=PT-BR style="mso-ansi-language: PT-BR">3. Credeți că în România este posibilă o coabitare, să spunem între dumneavoastră ca premier și Adrian Năstase ca președinte?

lang=PT-BR style="mso-ansi-language: PT-BR"> 

Politica este arta posibilului. lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Dacă rezultatul electoral va impune o coabitare, o vom accepta. De altfel, decalarea alegerilor parlamentare de cele prezidențiale prin diferențierea duratei mandatelor, conform noii Constituții, poate duce în viitor la asemenea formule politice.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

4. Despre programul Alianței D.A. se afirmă că este destinat mai degrabă unei anumite clase medii. Nu credeți că este un bazin electoral destul de restrâns?

 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Programul de guvernare al Alianței "Dreptate și Adevăr" îmbină două nevoi presante pentru societatea românească: politici liberale bazate pe libera inițiativă și concurență, politici al căror rezultat direct să fie o economie solidă și în creștere reală, de care să beneficieze toți cetățenii, nu doar clientela partidului aflat la guvernare, alături de politici sociale care să corecteze neajunsurile sociale ale unei tranziții ce pare fără sfârșit. Obiectivul central al acestui program de guvernare este lupta împotriva sărăciei printr-un program de măsuri economice liberale. Spre deosebire de PSD, noi nu vedem combaterea sărăciei prin soluții temporare, prin politica "firimiturilor de pâine", care nu face decât să întrețină starea de sărăcie și să sporească dependența față de stat. Noi socotim că obligația unei guvernări responsabile nu este întreținerea, ci eliminarea sărăciei. De aceea, vederile noastre sunt îndreptate către o creștere economică sănătoasă, către crearea de avuție, fără de care orice încercare de redistribuire către categoriile defavorizate este în final iluzorie. Nu cred deci că programul nostru are un public restrâns, dimpotrivă, se adresează tuturor cetățenilor care așteaptă o guvernare cu fața spre viitor și exercitată în interesul oamenilor, și nu al unei clientele.

 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">5. Cota unică de impozitare va aduce, în primii doi ani, destul de puțini bani la buget. Dumneavoastră însă repetați că se va lărgi baza de impozitare, prin creșterea numărului contribuabililor. Se va crea un dezechilibru bugetar în primii doi ani? Cum se va reflecta aceasta în agenda privind integrarea României în Uniunea Europeană?

 

 

 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">La această întrebare am să vă dau un răspuns mai degrabă tehnic. Conform programului nostru fiscal, impozitul pe profit va scădea de la 2,7% din PIB în 2004 la 2,1% din PIB în 2005. Efectul va fi scăderea veniturilor bugetare cu 15.500 miliarde lei. Impozitul pe venit scade de la 3,1% în 2004 la 2,3% în 2005. Efectul va fi scăderea veniturilor bugetare cu 20.720 miliarde lei. Totalulscăderii datorate reducerii impozitului pe profit și a impozitului pe venit va fi de 36.230 miliarde lei, ceea ce înseamnă 900 milioane de euro în plus pentru investiții și economisire. Din această scădere, prin efectul încrucișat al creșterii colectării pe impozitul pe dividende și pe impozitele indirecte (TVA, accize, taxe vamale) avem o creștere la celelalte capitole de circa 0,3-0,4% din PIB, anume 8-10.000 miliarde lei. Deci efectul negativ se reduce la 26-28 000 miliarde lei (circa 1,1-1,2% din PIB sau 3,4-3,6% din veniturile bugetului consolidat). În concluzie, pe ansamblul veniturilor bugetare, în termeni reali, socotind creșterea economică de 6%, nu avem nici o scădere, ci, dimpotrivă o creștere de 4,8% față de 2004. La asta nu am adăugat efectele pozitive în ceea ce privește comportamentul fiscal al contribuabililor, datorită scăderii impozitelor directe, precum și efectele întăririi disciplinei fiscale și eliminarea lanțurilor clientelare.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT"> 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">6. Ați criticat, în mai multe rânduri, felul în care au fost negociate capitolele în cadrul procesului de integrare. Veți propune, dacă veți câștiga alegerile, redeschiderea unor capitole care au fost provizoriu închise? Dacă da, care?

 

Noi am criticat lipsa de transparență a negocierilor deoarece acest comportament a dus la imposibilitatea evaluării costurilor reale aferente integrării. Mărimea costurilor și repartizarea socială a acestora reprezintă unul dintre riscurile majore ale integrării deoarece România are și așa cea mai mică putere de cumpărare dintre toate țările candidate sau admise în UE.

 

7. Care sunt principalele propuneri ale Alianței "Dreptate și Adevăr" în ceea ce privește oportunitățile pentru tineri?

 

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Oportunitățile pentru tineri vor putea fi create în primul rând prin reforma fiscală la care m-am referit înainte, reformă care va încuraja libera inițiativă, competiția și competența, care va oferi egalitate de șanse și va motiva munca. Tinerii nu trebuie considerați și tratați ca o categorie defavorizată pentru care se gândesc programe sociale, așa cum a făcut PSD-ul, ci ca pe o resursă importantă pentru care vom dezvolta programe privind îmbunătățirea educației, accesul pe piața forței de muncă și care să-i sprijine să-și dezvolte inițiativa și creativitatea. În acest sens, vom constitui incubatoare de afaceri și vom aloca fonduri nerambursabile care să le finanțeze ideile și care să le permită să demareze și să dezvolte proiecte economice. Pe de altă parte, angajatorii vor primi o primă echivalentă cu un salariu minim brut pe economie plus o sumă egală cu valoarea indemnizației de șomaj pentru fiecare tânăr angajat. Totodată, angajatorii vor fi scutiți de la plata contribuției la fondul de șomaj aferentă absolvenților pe o perioadă de un an.

lang=IT style="mso-ansi-language: IT">Vom relua reforma învățământului, astfel încât educația să poată fi convertită într-o sursă de bunăstare. Învățământul va pune accentul pe caracterul formativ, și nu pe cel informativ, pe creativitate, și nu pe reproducere. Școala va trebui să țină cont de învățământul solicitat de firme și companii, iar pentru a întări parteneriatul între școală și firmă, vom introduce bursele private. Vom asigura fiecărui tânăr posibilitatea de a-și îmbunătăți performanțele educaționale prin burse de studiu și introducerea creditului pentru studii.

Publicat în : Politica interna  de la numărul 21

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: