Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Alegeri fără alegere

Andrei ŢĂRANU

lang=RO style="FONT-SIZE: 12pt; FONT-FAMILY: ''; mso-fareast-font-family: ''; mso-ansi-language: RO; mso-fareast-language: EN-US; mso-bidi-language: AR-SA">Finalul primului tur de campanie pentru alegerea președintelui României și a Parlamentului nu a fost deloc spectaculos, așa cum însăși campania nu a fost una extrem de incitantă, atât din cauza BEC, cât și a CAN-ului. Și nu a fost un final spectaculos, nu pentru că rezultatele nu ar fi interesante, ci pentru că a reflectat în bună măsură dezinteresul tot mai evident al cetățenilor pentru viața politică. Participarea la vot a fost una mediocră și lipsită de viață, cetățenii români arătând că măcar din acest punct de vedere sunt pregătiți pentru o Europă în care birocrația și comoditatea personală sunt mai importante decât personajele politice lipsite de vigoare.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Participarea electoratului estimată între cifrele de puțin peste 60% din populația cu drept de vot a României este una din cele mai mici cifre din ultimii ani reflectândpasivitatea atât a electoratului, cât și a partidelor politice care nu au știut cum să genereze o emulație politică în societate. Și asta în condițiile în care de fapt România se află în fața celei mai mari provocări politice, sociale și economice din istoria sa contemporană, și anume integrarea în Uniunea Europeană. Deși acest deziderat a fost folosit de toate partidele ca un punct important în campania electorală, prezentarea a fost una mai degrabă de bifare a unei obligații decât de transformare a lui în pivot esențial de comunicare și propagandă politică. Lipsită astfel de scop, campania s-a transformat într-o lungă și plicticoasă peltea comunicațională din care nu au avut de câștigat nici partidele politice și nici cetățenii și probabil nici producătorii de media care s-au plictisit destul de mult.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> 

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Câștigătorul primului tur

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> 

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> style="mso-tab-count: 1">            Plictiseala a convenit de minune partidului de guvernământ, care probabil a aranjat sistemul așa încât ea să se perpetueze și să se autoîntrețină cu scopul evident de a genera impresia acelei liniști pe care președintele Iliescu a invocat-o încă din primii ani ai democrației românești. Plecând de aici UN PSD+PUR a construit imaginea unui guvern solid care dorește să lucreze serios pentru cetățeni, pe baza unui program bine stabilit dinainte și care se îndeplinește etapă cu etapă, iar această strategie a prins foarte bine.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Campania electorală a PSD a fost fără îndoială una foarte bine făcută din multe motive, dar principalele au fost două. În primul rând, PSD, prin alianța cu PUR, a reușit să-și înregimenteze și ultima televiziune de impact național în portofoliul său, lăsând pe umerii a doar două sau trei televiziuni mici sarcina de a transmite mesajele opoziției. Astfel, pentru majoritatea cetățenilor, și în special cei din mediul rural, care se informează mai ales prin intermediul televiziunii, posibilitatea de a auzi și înțelege corect mesajul opoziției a fost mult diminuată. Asta nu înseamnă că respectivele televiziuni rămase nu au încercat să se propulseze în conștiința telespectatorilor, dar mesajul lor a fost evident bruiat de un sistem diabolic de autocenzură impus de BEC și CNA, care nu le-a permis să-și depășească dimensiunile și limitările tehnice.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Astfel UN PSD+PUR a reușit o performanță extraordinară, aceea de a nu putea fi acuzată de presiuni asupra mediilor de informare și, în același timp, să-și transmită semnalele direct și corect, ceea ce opoziția nu a putut întotdeauna. Mai mult, faptul că întâlnirile vectorilor principali de imagine a partidelor - candidații la președinție - s-au petrecut la televiziuni asumate ca fiind fidele puterii politice la guvernare a făcut ca tiparul emisiunilor să fie cel puțin ridicol, dacă nu absurd. Cel puțin maratonul de la TVR1 a fost complet aberant, atât din perspectiva formatului - mă refer la tronsoanele de întrebări, cât și din perspectiva diluării complete a mesajului electoral a candidaților într-un uriaș verbiaj impus de producători.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Asumându-și perspectiva clasică deja a lui McLuhan conform căreia mediul creează mesajul, partidul de guvernământ și-a putut face campanie pe realizările economice și politice ale ultimilor ani, nu direct, ci mediat de presă și în special de televiziune. Cred că nu greșesc când spun că până și publicitatea comercială a făcut indirect reclamă PSD, în condițiile în care o multitudine de mituri materiale ale românilor s-au împlinit - whisky pe rafturi, mașini ieftine și bune, posibilitatea de a pleca oricând în Occident, electronice și electrocasnice în rate lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: Symbol; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ascii-font-family: ''; mso-hansi-font-family: ''; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol"> style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol">Č lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">doar cu buletinul lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; FONT-FAMILY: Symbol; mso-bidi-font-size: 12.0pt; mso-ascii-font-family: ''; mso-hansi-font-family: ''; mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol"> style="mso-char-type: symbol; mso-symbol-font-family: Symbol">Č lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> și care nu erau atât de plauzibile acum patru ani. Or, PSD a reușit să-și introducă, prin conceptul de creștere economică, toată această mitologie comercială în activul său de realizări.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Desigur că multe din aceste împliniri economice s-ar fi realizat în orice condiții de piață liberă în virtutea unei legități economice imuabile. Dar avantajul UN PSD+PUR a fost că aceste transformări s-au produs în timpul guvernării Năstase, care a știut, grație unui grup de creatori de campanie foarte buni, să și le contabilizeze personal. Aceiași creatori de campanie i-au modificat premierului și imaginea, transformându-l din personajul arogant, cum era perceput în urmă cu un an, într-un individ calm și cald, diferit de Ion Iliescu, dar uman, care acceptă să se bâlbâie a emoție, care dă impresia că ar ști să cânte la chitară în direct (nu știe), că-i place Wagner, dar și formația Compact.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Transformarea a dat bine, mai ales că și datele naturale au avut importanța lor în dimensiunea campaniei, desfășurată vag sub semnul dimensiunii europene. Un individ înalt, jovial, aparent educat (cunoscător de limbi străine), fost ministru de Externe dă mai bine în fața Europei, și-au spus alegătorii, decât un fost ministru al Transporturilor provenit dintr-un marinar nemanierat și care face gafe după gafe. De altfel, Adrian Năstase a beneficiat în această imagine și de aportul unor figuri internaționale de primă mărime precum Bush, Berlusconi sau Tony Blair.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Din acest motiv, oricine analiza aceste date putea să prevadă că UN PSD+PUR are mai multe șanse de a câștiga alegerile, chiar și cu un scor mai mare. Cu o singură condiție, să fi făcut abstracție de societatea civilă. Care a fost în această campanie în mod indubitabil adevărata opoziție la adresa PSD, scoțând, încă o dată, la lumină fața fanată și coruptă a partidului de guvernământ. O bună parte din presa scrisă de calibru și societatea civilă au construit eșafodajul pe care Alianța D.A. și-a construit mesajul de campanie. Iar acesta a fost din nefericire doar unul asumat pentru a obține votul negativ.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> 

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Cei din urmă vor fi cei dintâi

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt"> 

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Construită ca o reacție acerbă la adresa PSD, campania Alianței a fost una mediocră în condițiile în care opoziția nu a avut posibilitatea reală de a intra în dialog nemediat cu puterea. Dacă în 2000 opoziția de atunci, actuala putere, a speculat slăbiciunea și frica financiară a sistemului mediatic, în 2004, învățând și lecția de la locale, nu a mai permis schisme în instituțiile media pe care le controlează. Astfel mesajul de reacție a opoziției nu a mai putut fi ascultat decât prin intermediul societății civile sau al unor vectori secundari de imagine la ore imposibile din zi (dimineața când lumea era la serviciu) și din noapte (noaptea târziu).

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Lipsită de un program coerent și de o echipă credibilă care ar fi putut fi la guvernare Alianța D.A. s-a lăsat pe mâna votanților ei tradiționali, adică a celor care organic nu votează PSD sau formule asemănătoare. Iar aceștia și-au dat votul, dovedind ca de fiecare dată că nu sunt în număr suficient, căci în urma estimărilor din exit-poll A.D.A. nu a câștigat cu mult mai mult decât suma voturilor pe care cele două partide le-ar fi luat separat înainte de a se uni. Adică, spre deosebire de alegerile locale, partidele care compun Alianța nu și-au mai găsit alți susținători, păstrându-și doar bazinele electorale. Mulți din cei care au votat acum A.D.A. în plus față de votanții fideli sunt de fapt cei care în 2000 au votat, din disperare și dezgust, cu PRM. Și nu pot fi alții având în vedere că totuși participarea tinerilor la vot nu a fost spectaculoasă, mai ales că ei erau marea expectanță de schimbare de vot a Alianței.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Din acest motiv, nu se prea poate spune că Alianța ca entitate a avut o campanie reală. Și asta pentru că a făcut greșeala de a arunca toată campania pe vectorul principal de imagine (locomotiva politică) Traian Băsescu. Căci, dacă schimbarea în mijlocul cursei a lui Theodor Stolojan a părut în primă instanță o mișcare ce va aduce voturi, ea s-a dovedit a fi o eroare, pentru că majoritatea a perceput-o - și într-un fel pe bună dreptate - ca fiind un linșaj politic a unui nevinovat pentru motivul meschin de a atrage și mai multe voturi negative. Ideea că Băsescu este un personaj charismatic care chiar poate să schimbe situația a părut multora ca o lovitură bine țintită împotriva PSD, al cărui dușman declarat este. Dar s-a uitat faptul că Băsescu intră în această competiție obosit după o campanie locală grea, iar imaginea lui Ciorbea nu s-a șters complet din mintea românilor, și în special a bucureștenilor.

lang=RO style="LINE-HEIGHT: 150%; mso-bidi-font-size: 12.0pt">Venind în mijlocul campaniei, Băsescu chiar a făcut cu succes față având în vedere că și-a reluat formula întreaga echipă de locale în campania pentru președinție, totuși cele două campanii nu au aceeași valoare simbolică și nici măcar același tip de electorat. În plus, spre deosebire de campania de la locale, Băsescu nici nu a beneficiat de o întâlnire directă cu contracandidatul său principal, Adrian Năstase, care a evitat să se obosească înainte de marea confruntare din turul doi.

Publicat în : Politica interna  de la numărul 21

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: