Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Comisia a murit, trăiască Comisia!

Anton COMĂNESCU

Alegerea noii Comisii Europene, care va administra afacerile Uniunii pentru următorii cinci ani, a fost o aventură care mai bine de o lună a bulversat complet mediul instituțional de la Bruxelles.



După ce toată lumea se aștepta la audieri plictisitoare în Parlament ale candidaților propuși de statele-membre, formalitatea interviurilor a devenit cadrul unor răsturnări neașteptate de situație, în care candidații au fost acuzați de parlamentari fie de viziuni incompatibile cu valorile europene, fie pur și simplu de incompetență. Ca urmare, președintele desemnat al noii Comisii, fostul prim-ministru portughez José Manuel Durăo Barroso, a trebuit să facă față nu numai problemelor reclamate în legătură cu diferiții candidați, dar și unei adevărate bătălii pentru supremație declanșate între Comisie și Parlament. Respingerea candidaților propuși de guvernele europene s-a transformat, așadar, într-o ocazie pentru Parlamentul European de a-și arăta adevărata putere, pe care mulți până acum o contestau.

 

Cazul în jurul căruia s-a iscat un adevărat scandal, devenit emblematic pentru criza în fașă a Comisiei Barroso, a fost cel al italianului Rocco Buttiglione, propus pentru postul de comisar pentru justiție și afaceri interne. Privit încă de la început cu suspiciune în cercurile de la Bruxelles, datorită relațiilor privilegiate cu premierul Silvio Berlusconi, Buttiglione a devenit oaia neagră a noii comisii chiar înainte de a-și prelua mandatul. Ca membru al Uniunii Creștin-Democrate, ce face parte din coaliția aflată la putere în Italia, acesta a deținut portofoliul Afacerilor europene, iar partidul său a reușit să obțină un scor bun la alegerile parlamentare europene, în ciuda faptului că în întregul ei coaliția de centru-dreapta a suferit o grea înfrângere. Gurile rele spun că Berlusconi a încercat să împuște doi iepuri dintr-un foc prin numirea lui Buttiglione: pe de o parte să-și întărească la Bruxelles poziția șubrezită în urma alegerilor, propunând un apropiat de-al său în postul-cheie al Justiției și Afacerilor interne, și pe de altă parte să-l recompenseze pe Buttiglione însuși care, în urma succesului obținut de partidul său în alegeri, dorea încă un post de ministru în guvernul Berlusconi.

 

Dar, cum socoteala de-acasă nu se potrivește cu cea de la Bruxelles, Buttiglione n-a reușit să convingă parlamentarii europeni să-l valideze pentru postul de comisar. Mai mult decât atât, ironie a sorții, scânteia care a declanșat scandalul nu a fost manevra ocultă din spatele numirii sale, ci poziția strictă a candidatului italian în privința homosexualității și a rolului femeii în cadrul familiei. Catolic convins, profesor de filosofie și etică la Roma și prieten apropiat al Papei Paul al II-lea, Buttiglione nu s-a ferit să-și exprime în cadrul interviului din Parlamentul European dezacordul de principiu în legătură cu legalizarea homosexualității. Socialiștii și ecologiștii au reacționat vehement, spunând că așa-zisul bigotism al candidatului nu ar fi compatibil cu spiritul de toleranță european și cu atât mai puțin cu poziția de comisar la Justiție. Deși Buttiglione a insistat că era vorba doar de convingerile sale morale și nicidecum de o poziție politică, lucrurile scăpaseră de sub control și alți parlamentari s-au raliat stângii, în încercarea de a da o lovitură noii Comisii și a arăta astfel că Parlamentul are totuși un cuvânt greu de spus în ecuația politică europeană.

 

După ce și fostul prim-ministru ungar Laszlo Kovacs a fost considerat incompetent, lituanianca Ingrida Udre, indezirabilă datorită scandalurilor de corupție ce zdruncină partidul său, iar candidații olandez și danez incompatibili datorită conflictelor de interese, președintele Barroso a fost nevoit să renunțe la formula propusă și să-și retragă toți candidații cu o jumătate de oră înaintea votului din Parlament.

 

Buttiglione protestând față de nerecunoașterea valorilor creștine, ceilalți candidați stupefiați de reacția tranșantă a parlamentarilor, Barroso deja preocupat de alcătuirea unei noi Comisii, iar președintele Parlamentului, Josep Borrell, jubilând la vederea Comisiei Europene aflate la picioarele Parlamentului, acesta era peisajul din sala Hemiciclului, locul tradițional de desfășurare a ședințelor plenare.

 

După trei săptămâni de tatonări, discuții pe coridoarele Parlamentului și în cancelariile europene, Barroso a revenit cu o nouă echipă în care cinci dintre candidații inițiali au fost schimbați. În locul lui Buttiglione, a fost numit fostul ministru de Externe, Franco Frattini, ceea ce l-a făcut pe primul să reacționeze dezamăgit spunând că  style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: EN-US">"a fost retras un creștin și a fost numit un francmason style="FONT-FAMILY: Arial; mso-ansi-language: EN-US">", aluzie nu doar la afinitățile lui Frattini, dar și la substratul acestei rocade politice. Parlamentul s-a declarat mulțumit de noua formulă - oricum obiectivul fusese atins chiar înainte de a se face noile propuneri - și a votat cu o majoritate covârșitoare noua Comisie. Președintele Barroso, deși mulțumit că a reușit să soluționeze criza, rămâne îngrijorat de faptul că acesta ar putea fi doar primul pas prin care Parlamentul încearcă să se impună pe scena politică europeană și mai ales în relația cu Comisia și cu statele membre.

 

Într-o formulă de 25 de comisari, câte unul pentru fiecare stat-membru, nu va fi ușor să se ia deciziile urgente lăsate în agendă de Comisia Prodi. Fostul prim-ministru belgian Jean-Luc Dehaene, vicepreședinte al Convenției care a redactat Constituția europeană, critică hotârat ideea unui comisar pentru fiecare țară, spunând că un guvern cu 25 de membri este o aberație din punct de vedere al funcționalității. Dar principiul reprezentării a prevalat față de principiul funcționalității, și ca urmare fiecare stat-membru și-a trimis la Bruxelles câte un reprezentant. În această situație, un Parlament capricios și dornic de implicare nu va fi un partener confortabil pentru o Comisie deja bruiată de vocile naționale.

 

Pactul de Stabilitate și Creștere Economică, aflat în moarte clinică după ce Franța și Germania pur și simplu au refuzat să-l mai ia în considerare, disputa comercială cu Statele Unite, deschiderea negocierilor cu Turcia și reforma economică sunt doar câteva dintre problemele pe care noii comisari vor trebui să le abordeze de urgență.

Privită din punctul de vedere al României, situația va fi de natură să întârzie încheierea negocierilor și semnarea tratatului de aderare prevăzută inițial pentru începutul verii lui 2005, lucru deja recunoscut de comisarul Günter Verheugen care se hazardase să anunțe încheierea negocierilor pe 24 noiembrie. Dacă la toate aceste variabile, adăugăm și alegerile din România, va fi posibil ca ecuația aderării noastre să devină mai laborioasă față de cât ne așteptam.
Publicat în : Cover story  de la numărul 21

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: