Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Noua Comisie Europeană - Între evoluție și revoluție

Raluca ȘTIREANU

În luna august, noua Comisie Europeană s-a reunit la Bruxelles pentru a se familiariaza cu activitățile pe care le va desfășura de la 1 noiembrie, data oficială de preluare a puterii de la actuala echipă Prodi. Până atunci, Comisia Barroso trebuie să parcurgă procesul de validare a Parlamentului European și să facă față observațiilor și sugestiilor venite din partea presei, a consultanților, a grupurilor de cercetare, care au întâmpinat cu viziuni diferite componența acestei echipe și planurile sale de viitor.



Această echipă include câte un comisar din fiecare stat membru, ridicând numărul total la 25, numărul vicepreședinților de la doi la cinci, iar numărul femeilor de la cinci la opt. Media de vârstă este aceeași, în jur de 53 de ani, trei comisari sunt foști prim-miniștri, cinci - foști miniștri de externe, trei - foști miniștri de finanțe și câțiva, mai ales din noile țări membre, sunt foști miniștri ai integrării sau ai afacerilor europene. Aceste CV-uri încearcă să schimbe percepția de până acum asupra Comisiei, care era considerată un loc onorific de retragere pentru marile personalități europene. Echipa Barroso vrea să arate că va avea un rol activ în luarea deciziilor europene și în implementarea unor programe serioase cu scopul de accelera îndeplinirea obiectivelor Strategiei de la Lisabona.

Negocierile asupra acceptării candidaturii lui Jose Manuel Barroso nu au fost ușoare, mai ales din cauza opoziției Franței față de politicianul portughez favorabil intervenției americane în Irak. Cu atât mai dificilă a fost sarcina sa în alcătuirea echipei, întrucât au existat suspiciuni că va da curs presiunilor Marii Britanii, Germaniei și Franței de a acorda portofoliile- cheie celor 15 state membre mai vechi, dintre care statelor mari să le revină așa-numitele "money jobs". Barroso a dovedit însă că a știut să creeze un echilibru de putere și orgolii în echipa sa, astfel încât, cel puțin pentru început, nici un stat membru, nou sau vechi, mare sau mic, să nu se simtă nedreptățit. Dintre puterile tradiționale ale Europei, Franța este marea perdantă. Jacques Barrot, propus inițial pentru portofoliul Concurenței, a primit portofoliul Transporturilor, chiar dacă însoțit de funcția de vicepreședinte. Mai mult, portofoliul Comerțului este deținut de un britanic, Peter Mandelson, cunoscut ca susținător al ideii unei Piețe Transatlantice, politică în care se poate bucura de susținerea lui Barroso însuși. Așadar, Franța a exprimat anumite temeri că actuala Comisie va arăta o deschidere economică fără precedent față de Statele Unite. Germania-, pe de altă parte, a cunoscut o relativă victorie, Verheugen fiind păstrat în echipă și, mai mult, primind un portofoliu-cheie în domeniul economic. Germania- dorea ca această funcție să fie una de "supercomisar", care să aibă puterea de a superviza toate portofoliile economice, însă acest lucru nu intră în viziunea lui Barroso despre cum va funcționa Comisia.

Tocmai pentru a preîntâmpina și mai multe nemulțumiri, pentru două dintre portofoliile-cheie ale Comisiei - Competiție și Piață Internă - au fost nominalizați doi candidați neutri, din Suedia și Irlanda. Cei doi sunt renumiți pentru viziunile lor liberale, întărind astfel orientarea oricum de dreapta a întregii echipe. Olandeza Neelie Kroes are o experiență vastă nu numai în politică, ci și în mediul privat, fiind pentru perioade lungi de timp în consiliile de administrație de la Lucent, Thales și Volvo. Acest lucru nu înseamnă că va fi mai indulgentă cu politica de competiție din Europa, ci doar mai deschisă spre noi zone de business, mai ales în ceea ce înseamnă implicarea americană pe piața europeană. Există două cazuri de încălcare a competiței încă nerezolvate la Curtea Europeană de Justiție, unul implicând Coca-Cola, celălalt Microsoft. Companiile americane speră că prin rezolvarea favorabilă a acestor cazuri, Kroes va da un semnal că UE practică o politică mai puțin rigidă și închisă decât cea promovată de precedentul comisar, Monti.

Președintele Barroso a exprimat intenția de dinamizare a activității și compatibilizare a activităților comisarilor prin crearea unor așa-numite "minicabinete" care să elaboreze propuneri sau rapoarte comune despre activitățile lor și prin scoaterea comisarilor din directoratele pe care le reprezintă și crearea unor mecanisme de lucru care să permită o mai mare colaborare între ei. Barroso însuși se va ocupa de coordonarea a două grupuri-cheie de comisari - cei însărcinați cu reforma economică și cei care se vor ocupa de relațiile externe. Toate aceste schimbări și decizii arată un angajament clar al noii echipe de comisari europeni de a promova creșterea economică, dar și de a se deschide mai mult spre cetățenii europeni, arătându-le că instituțiile de la Bruxelles nu funcționează în gol, ci pentru bunăstarea lor. În acest sens, Barroso a creat așa-numitul portofoliu de relații publice, "Relații instituționale și strategii de comunicare", care a revenit vicepreședintei Wallström. Rolul său este de a promova ideile și instituțiile europene către cetățeni, cu atât mai mult cu cât această Comisie se va confrunta cu procesul de ratificare a Tratatului Constituțional în toate cele 25 de state membre, majoritatea dintre ele anunțând deja decizia de a-l ratifica prin referendum. Barroso a afirmat că nu euroscepticii sunt acum o problemă pentru legitimarea UE, ci euroapaticii, rezultatele scrutinului european din iunie confirmând o astfel de idee. Intenția lui Barroso de a oferi o mai mare vizibilitate Uniunii în țările membre nu este tocmai pe placul britanicilor, partidele politice marșând în politica internă pe euroscepticismul cetățenilor lor.

Comisia Barroso reprezintă o evoluție față de echipele anterioare, prin componența echipei, prin însuși numărul mai mare de comisari, prin orientarea politică, prin mecanismele de funcționare. Rămâne de văzut dacă va reuși să fie și una revoluționară prin îndeplinirea obiectivelor pe care și le-a propus - creșterea economică și a interesului și încrederii cetățenilor europeni față de ceea ce se întâmplă la Bruxelles.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 20

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: