Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Soviet Reloaded: Educația - victima ultimelor bastioane totalitare din Europa

Raul MARIAN

Când timpurile te depășesc, trecutul este singura scăpare. Când în mileniul trei multiculturalismul a devenit pentru întreg continentul european o valoare incontestabilă, iar dreptul la cultură și educație, un drept inalienabil al omului, doi ultimi "mohicani" sovietici se încăpățânează în proiecte naționalist-totalitare care țin mai degrabă de secolul XIX. Ei par a nu înțelege că astăzi o națiune se construiește prin alte mijloace decât în Evul Mediu. Războiul Rece s-a încheiat, iar Uniunea Sovietică a încetat să mai existe în urmă cu mai bine de un deceniu, dar aceste știri nu au ajuns încă nici în Belarus, nici în Transnistria. În Europa timpului prezent, două regimuri totalitare și-au îndreptat opresiunea spre cultura și educația propriilor națiuni.



Cei doi "tovarăși"

 

Puțini cunosc faptul că evoluțiile din Transnistria, astăzi atât de mediatizate, au avut un precedent la fel de periculos. Invocând o reformă a sistemului educațional, în vara acestui an, președintele belarus, Aleksandr Lukașenko, a ordonat închiderea celei mai prestigioase școli private din această țară-, Universitatea Europeană de Științe Umane, după ce, în urmă cu un an, a fost închis și un colegiu privat, Liceul Național de Științe Umane. Motivele invocate oficial ne par, pentru noi cei care deja ne-am învățat cu democrația, hilare, universitatea fiind acuzată de Ministerul Educației din Belarus că invită anual prea mulți profesori străini și de faptul că nu are suficient spațiu.

Pentru a transforma problema spațiului într-una reală, autoritățile din Belarus suspendă contractul prin care universitatea închiriase clădirea în care își desfășura activitatea, motivând că această clădire va fi folosită pentru o "nevoie specială a statului", urmând a găzdui Ministerul Pădurii. Aceleași autorități, care dețin dreptul de proprietate asupra majorității clădirilor din Minsk, refuză reprezentanților universității solicitarea de închiriere a altor spații, după ce timp de un an refuzaseră solicitarea vânzării de teren pe care urma ca universitatea să-și construiască propriul campus.

În acest fel, a fost foarte simplu pentru Ministerul Educației să retragă licența de funcționare pe motivul neîndeplinirii de către universitate a condițiilor de bază. Se materializa astfel "visul sovietic" al președintelui Lukașenko, care în martie 2003 sugerase guvernului să "restituie tradiția excelentă a sistemului educațional din era sovietică". A se traduce prin: a restitui un sistem educațional fără finanțare privată, finanțare care ar putea "deraia" de la directivele statului și ar putea facilita apariția unui alt tip de gândire în rândul studenților, decât cel oficial... "care e cel mai bun".

Inspirându-se din strategia tovarășului belarus, cel de-al doilea "mohican" sovietic, autointitulatul președinte al autoindependentei Republici Transnistrene, Igor Smirnov, a trecut, la rândul său, la înfăptuirea "celui mai bun sistem educațional". În acest caz nu era vorba însă de influența "negativă" a capitalului privat asupra educației copiilor, ci de influența "negativă" a limbii române. La 1 iulie autoritățile din Tiraspol anunță închiderea a 8 școli cu predare în română, motivând oficial decizia prin faptul că aceste școli nu au fost înregistrate la Ministerul Transnistrean al Educației. De atunci și până în prezent campania de "epurare" a sistemului educațional transnistrean, de factură sovietică, a continuat, urmând școlile românești din Tighina și Râbnița. Modalitatea de punere în aplicare a acestei decizii a fost una brutală plecând de la întreruperea alimentării cu electricitate și apă până la luarea cu asalt a clădirilor de către trupe de miliție și amenințarea părinților, profesorilor și copiilor cu armele.

La fel cum în Belarus unitățile de învățământ private au fost catalogate drept "cuiburi ale opoziției", în Transnistria, Ministrul afacerilor externe, Valeri Lițkai, a denumit școlile cu predare în limba română "avanposturi moldovenești" care reprezintă un atac direct asupra regiunii separatiste. La fel cum în Belarus, autoritățile statului au refuzat universității private dreptul de a închiria o altă clădire sau teren pentru ca apoi să-i suspende activitatea tocmai pe motivul că nu are spațiu corespunzător desfășurării cursurilor, în Transnistria autoritățile au închis școlile românești pe motiv că nu sunt înregistrate corespunzător, deși autoritățile de la Chișinău, cel puțin potrivit unor surse, susțin că au făcut demersurile necesare, dar acestea s-au lovit de refuzul Ministerului Educației din Tiraspol.

 

Unii evoluează, alții din contră

 

Poate o comparație între sistemul educațional din Belarus și Transnistria cu cel din statele Europei Occidentale, cu lunga lor tradiție democratică fundamentată și pe valorificarea multiculturalismului, este prea exagerată. Chiar și o comparație cu alte state, foste comuniste, precum Ungaria, Polonia, și chiar cu România, este deplasată, deși ne putem aminti problemele promovării multiculturalismului și a limbii minorităților naționale de la începuturile reformării sistemului educațional românesc.

De aceea ne-am îndreptat atenția spre sud-estul Europei, o zonă care până nu demult era prinsă în capcana urii etnice și a războaielor civile. Macedonia, care cu doar câțiva ani în urmă a fost pe punctul de a se dezmembra datorită unui incipient conflict interetnic, astăzi stabilește modelul de normalitate în Balcani. La 26 iulie 2004, Guvernul de la Skopje a supus spre aprobare Parlamentului Legea descentralizării, ultima obligație ce îi revenea prin Acordul de la Ohrid care a pus capăt revoltei armate a etnicilor albanezi. Conform respectivelor prevederi, Macedonia se obliga ca, în localitățile în care minoritatea albaneză reprezintă mai mult de 20% din totalul populației, să introducă limba albaneză ca a doua limbă oficială după cea macedoneană. Nu numai că autoritățile de la Skopje au fost de acord cu acest deziderat, dar, pentru a-l pune în aplicare, au hotărât retrasarea granițelor unor municipii, modificând voit componența etnică a acestora, cu scopul de a oferi albanezilor o voce în afacerile locale ale cât mai multor orașe. Chiar în capitala Macedoniei, care potrivit unei logici totalitare sau sovietice ar fi trebuit să fie "pură" din punct de vedere etnic, Guvernul a realizat, prin includerea a două noi sate în aria de jurisdicție, modificarea procentului minorității albaneze de la 15,3% la 21%, permițându-i acesteia să-și folosească propria limbă în relațiile cu autoritățile.

În timp ce întreaga Europă evoluează spre multiculturalism, două regimuri totalitare, rămășițe ale unei ere sovietice deja uitate de mulți, se încăpățânează să rămână în trecut. În timp ce în toate țările bătrânului continent, dreptul la educație a devenit universal recunoscut, în Belarus și Transnistria el este doar un drept al unora, privilegiați prin apartenența la o etnie sau prin numărul lor, în timp ce celor puțini le este negat. Parafrazând o reclamă, cineva să le spună și celor doi "tovarăși" că timpul sovietelor a apus în Europa.

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 18

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: