Autismul și bacteriile

Autismul nu este o boală, ci o tulburare complexă de dezvoltare care afectează percepția și atenția. Ea apare de obicei în primii trei ani ai copilăriei și continuă de-a lungul întregii vieți. Rezultat al unei tulburări neurologice care afectează funcționarea creierului, autismul interacționează cu dezvoltarea normală a creierului în ariile relațiilor sociale și capacității de comunicare. Copiii și adulții cu autism au în mod tipic dificultăți în comunicarea verbală și nonverbală, relaționarea socialăși activitățile de relaxare și joacă. Autismul se numără printre cele cinci tulburări de dezvoltare globală (PDS - Pervasive Developmental Disorders) caracterizate prin "tulburări severe și globale în câteva arii ale dezvoltării" inclusiv interrelațiile sociale și comunicarea. Celelalte tulburări sunt Sindromul Asperger, Sindromul Rett, tulburările de integrare ale copilăriei și tulburările globale de dezvoltare nespecifice.

Autismul este cea mai comună dintre cele cinci PDS afectând circa 2-6 din 1.000 de indivizi ( 2001), iar numărul este în creștere cu aproximativ 10-17% pe an. Această afecțiune se întâlnește de 4 ori mai frecvent la băieți decât la fete.Ea a fost descrisă pentru prima dată de dr. Leo Kanner în 1943. Deși autismul este definit printr-un anumit mod de comportament, simptomele și caracteristicile sale se pot prezenta încombinații variate, cu intensitate de la mediu la sever. Clasic, persoanele cu autism prezintă trei tipuri de simptome: scăderea interacțiunii sociale, probleme de comunicare verbală și nonverbală și limitarea activității și interesului. De asemenea, acești bolnavi răspund adesea anormal la sunete, atingeri sau alți stimuli senzoriali. În acest fel autiștii par închiși într-un univers propriu diferit de cel real și inaccesibil celorlalți. Ei prelucrează informațiile și răspund la ele într-un mod neașteptat, unic. Pot repeta cuvinte sau fraze în loc de răspuns la întrebări, se pot atașa în mod nefiresc de obiecte, prezintă rezistență la schimbare, preferă să stea singuri și au dificultăți în a se amesteca în mulțime, au o aparentă rezistență sau lipsă de rezistență la durere, nu au frica reală de pericol, nu răspund la procesele de învățare, râd sau plâng nemotivat, atenția le poate fi captată de elemente inexistente pentru ceilalți, pot utiliza gesturi în loc de cuvinte, au dificultăți în exprimarea propriilor nevoi etc.

Cauzele, tratamentul și prognosticul autismului

Studii recente sugerează existența unei predispoziții genetice pentru autism. La unii copii pot interveni și anumiți factori de mediu. Persoanele cu autism prezintă anomalii în anumite regiuni cerebrale care sugerează că această afecțiune este rezultatul unei tulburări de dezvoltare precoce a creierului fetal. Au fost incriminate în acest proces diferite substanțe toxice la care ar fi expuse gravidele și vaccinurile, în special triplul vaccin împotriva rujeolei, parotiditei și rubeolei, teorie infirmată de studii realizate de curând.

Speranța de viață este aceeași cu a persoanelor sănătoase. Dezvoltarea fizică poate fi normală sau aproape normală. Circa o treime din copiii cu autism potprezenta epilepsie. Riscul este foarte mare la copiii cu tulburări cognitive severe și deficiențe motorii.

Câteva indicii pentru diagnosticul autismului pot fi observate de la vârste foarte fragede. Astfel, lipsa gânguritului și a oricăror gesturi până la 12 luni, lipsa rostirii oricărui cuvânt până la 16 luni, nerostirea propozițiilor proprii formate din două cuvinte până la 2 ani, lipsa relaționării sociale prin limbaj la orice vârstă pot constitui semne ale dezvoltării ulterioare a autismului.

Autismul nu se vindecă. Dar se pot obține ameliorări ale comportamentului și o dezvoltare relativ normală prin terapii educațional-comportamentale și diverse medicamente simptomatice.

De asemenea, cercetătorii britanici consideră că simptomele autismului pot fi ameliorate diminuând problemele digestive care însoțesc tulburarea. Acest efect s-ar putea obține cu ajutorul alimentelor probiotice.

Bacteriile probiotice

Termenul "probiotic"a început să fie folosit în jurul anilor '90, dar a depășit cu greutate sfera limbajului tehnic. Acest cuvânt se referă la folosirea microorganismelor într-un mod pozitiv astfel încât să se obțină beneficii pentru sănătate. Bacteriile probiotice sunt consumate mai ales în alimente specialgândite pentru acțiuni de însănătoșire, așa-numitele alimente nutraceutice, alimente funcționale sau alimente cu utilizare specifică în sănătate (FoSHUs - Foods for Specified Health Uses). Un exemplu îl reprezintă consumul de bacterii vii din iaurt pentru îmbunătățirea florei intestinale și ajutarea digestiei. Astfel de colonii bacteriene inofensive pot fi introduse în diferite medii pentru a disponibiliza resurse variate și a preveni dezavantajele înmulțirii unui singur tip de bacterii dăunătoare, tehnică numită excludere competitivă. O propunere recentă se referă la menținerea unei danturi sănătoase populând cavitatea bucală cu bacterii inofensive care previn dezvoltarea bacteriilorproducătoare de carii. O tehnică similară a fost utilizată în fermele piscicole pentru a preveni îmbolnăvirea peștilor de către bacterii.

Termenul "probiotic" nu este în totalitate nou. El a fost utilizat o vreme sub forma învechită de "prebiotic".

Intestinul uman conține în jur de 100 de specii diferite de bacterii, între care și bacterii benefice procesului de digestie, cum ar fi Lactobacillus și Bifidobacterium. Aceste specii îndeplinesc și alte roluri în favoarea organismului, cum ar fi creșterea imunității și lupta împotriva bacteriilor patogene (care induc boli). Efectul creșterii numărului microorganismelorprobiotice la nivel intestinal în unele colite (boli inflamatorii intestinale) pare să fie similar celui al inactivării bolii prin folosirea radiațiilor gamma. De asemenea, efectul acestor microbipe sistemul imun s-a dovedit experimental că este asemănător utilizăriioligonucleotidelor imunostimulatorii (molecule sintetice de ADN) care cresc capacitatea de apărare a organismului sau creșterii imunității obținute prin diverse substanțe injectate sau administrate oral.

Bacteriile probiotice în autism

Autiștii au și probleme digestive ca meteorism abdominal (balonare), dureri de burtă și diaree. Acestea se datorează unui număr mare de bacterii "rele" în intestinul acestor pacienți, bacterii cunoscute sub numele de Clostridii. Diminuarea numărului microorganismelor în intestinul autiștilor diminuează anumite simptome asociate autismului.

Studii comparative realizate între loturi de copii cu autism care au primit în alimente bacterii probiotice numite Lactobacillus 299v și cei care au primit produse placebo au arătat avantajele alimentațieinutraceutice pentru tratamentul autismului. Alimentația funcțională a îmbunătățitdezvoltarea histologică a peretelui intestinal și a acționat favorabil asupra pH-ului (a scăzut aciditatea) din tubul digestiv, ceea ce a ajutat considerabil în lupta împotriva infecției intestinale. Bacteriile probiotice au rezistat zile la rând în intestin și nu s-au asociat cu nici o problemă de sănătate.

Efectul probiotic al unor bacterii este folosit ca adjuvant și în tratamentul altor boli. În Suedia, de exemplu, probioticele se recomandă de obicei după intervențiile chirurgicale pentru creșterea imunității și refacerea florei intestinale modificată de administrarea antibioticelor. De asemenea astfel de microorganisme sunt folosite ca adjuvant în tratarea colitelor, colonului iritabil, diareei, cancerului intestinal și sunt în curs de desfășurarestudii privind efectele benefice ale probioticelor în tratamentul altor boli.