Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Primul zbor spațial privat

Cristian BANU

21 iunie va intra în istoria omenirii ca fiind data la care prima navă privată a pătruns în spațiul cosmic. Lansată din deșertul Mojave, California, nava a intrat în spațiul cosmic, atingând 100 de kilometri altitudine, părăsind atmosfera Pământului.



Primul pas privat în spațiul cosmic

 

"Un pas mic pentru mine, un pas uriaș pentru omenire", a spus Armstrong, primul astronaut care a pășit pe Lună. "A fost un zbor extraordinar. Priviți de la o asemenea înălțime, norii de deasupra Los Angelesului păreau ca zăpada pe pământ", avea să declare primul astronaut privat, Mike Melvill. El este pilot de încercare și vice-președinte/director general al Scalled Composit, LLC.

Decolarea a avut loc la ora 6:45 A.M. (ora Californiei), cu ajutorul unui avion White Knight. O oră mai târziu, după câteva secunde de plutire controlată la o înălțime de 47.000 de picioare, Melvill a pornit motoarele SpaceShipOne. Flacăra făcută de aceasta a fost văzută chiar de la sol, pe măsură ce nava se îndepărta în cerul de deasupra Californiei. Ieșind din atmosfera pământului, pilotul și aeronava au putut experimenta efectele lipsei de gravitație vreme de câteva minute. După trei minute de imponderabilitate, nava a fost îndreptată spre Terra și a început coborârea, care avea să se încheie după 2 ore de la decolare.

Melvill avea să raporteze că, la un moment dat, în timpul ascensiunii, a auzit o mică explozie în zona trenului de aterizare. Într-adevăr, acolo se putea vedea o bucată de metal atârnând, însă nu se cunoaște deocamdată natura exploziei sau a problemei care a cauzat desprinderea.

Primul astronaut privat spune că succesul misiunii demonstrează că "«spațiul, ultima frontieră», este în sfârșit deschis inițiativei private". Acest eveniment poate fi elementul determinant pentru dezvoltarea inițiativelor private în acest domeniu. Principalul finanțator al acestei aventuri spațiale este cofondatorul Microsoft, Paul Allen. El și-a unit forțele cu proiectantul de aviație Burt Ratan, conducătorul Scaled Composites. "Nu am cuvinte acum", a apucat el să declare după aterizarea în siguranță a navei. Tot ce a reușit să spună a fost că "aterizarea a fost frumoasă".

Experimentul a debutat în august 2002, până în prezent fiind efectuate nu mai puțin de 57 de zboruri asociate cu acest program. Nava însăși a avut la activ 14 zboruri cu sau fără încărcătură. Evenimentul din 26 iunie marchează cea mai înaltă altitudine atinsă vreodată de un aparat de zbor neguvernamental.

Oficialii proiectului SpaceShipOne au început deja să lucreze la pregătirea misiunilor navei în vederea câștigării premiului Ansary X. Această competiție internațională poate fi câștigată de prima echipă care reușește construirea unui aparat de zbor reutilizabil, capabil să lanseze trei pasageri în spațiul suborbital, să-i readucă înapoi pe Pământ și apoi să poată repeta acțiunea în maxim două săptămâni.

Banii lui Paul Allen i-au permis lui Ratan să experimenteze și să construiască mașina visurilor sale. "Această finanțare ne-a permis să proiectăm și să construim de la zero un aparat de zbor manevrabil, cu banii pe care, de obicei, un proiect guvernamental îi cheltuiește numai pentru proiectarea acestuia. Sunt atât de mândru încât îmi vine să plâng. Este o oportunitate unică."

Proiectul nu are de gând să se oprească aici. Următorul pas este zborul orbital. "Următorul pas este zborul orbital, și el este mai aproape decât credeți. Știm că reducerea costurilor este de o importanță radicală. Nu avem de gând să rămânem decenii în zona orbitei Pământului, ci să începem cu adevărat explorarea spațiului de îndată ce tehnologia ne-o va permite. Așa că rămâneți aproape. Următorii 25 de ani vor fi o veselie!"

 

A fost doar începutul

 

Scaled Composites este doar una dintre cele 24 de companii private din mai multe țări care concurează pentru premiul Ansary X. Ratan a spus că de îndată ce vor fi rezolvate problemele tehnice întâmpinate la prima lansare, Scaled Composites va reintra în cursă.

Peter Diamandis, cofondatorul premiului X care intenționa să ajute inițiative private în domeniul zborului cosmic, spune că vizionarismul lui Ratan va deschide drumul pentru cei care împărtășesc același vis. "Desigur, este un moment important pentru premiul Ansary, însă este un moment istoric pentru toți americanii (și pentru întreaga lume, am adăuga noi). Sperăm ca tehnologia demonstrată aici va conduce la proiecte care sunt mai ieftine și mai ușor de produs."

Fundația sponsorizează această competiție pentru a încuraja dezvoltarea unor nave spațiale ieftine de transport pasageri, inspirată de fundațiile care, la începutul secolului XX încurajau dezvoltarea aviației.

"Vom examina toate datele pe care le-am adunat cu acest prilej și în câteva zile vom lua o decizie. Știm că nu a fost un zbor perfect, dar sunt lucruri care pot fi rezolvate", a mai declarat Ratan. "În mod cert însă, vom participa pentru premiu!"

 

Revoluție sau simplu foc de paie?

 

"Când primele avioane au început să zboare, în 1910, nimeni nu realiza ce beneficii ar putea aduce. Lumea o făcea mai mult ca să se distreze". La fel se întâmplă acum. Entuziaștii zborurilor spațiale consideră că acest zbor istoric va debloca impasul în care cercetarea spațiului se află de la mijlocul secolului trecut. Deși au avut loc numeroase descoperiri tehnologice, cercetarea spațiului nu a evoluat foarte mult.

Spre deosebire de evoluția aviației, unde companiile private au avut un cuvânt important de spus, zborurile spațiale au rămas un monopol de stat. Deși au existat investiții de aproape 1 trilion de dolari în ultimii 40 de ani, nu există încă o industrie spațială privată. Dar potențialul există. Numai SUA au câștigat din această afacere-în special pentru lansarea sateliților de telecomunicații - peste 100 de miliarde de dolari în 2002, și cifra este în creștere, fără însă a include zborurile de pasageri pe care le doresc Ratan și adepții săi.

Deci, din punct de vedere economic, o industrie spațială privată ar fi fiabilă. Principalul motiv pentru care ea stagna însă îl reprezenta costul. Proiectul Scaled Composites demonstrează că se pot face multe cu bani puțini. Din acest punct de vedere, există într-adevăr premisele pentru a putea vorbi de o revoluție.

Sunt mulți cei care cred că, de îndată ce vor exista vehicule adecvate, se va dezvolta șiindustria spațială privată. Un articol scris de Patrick Collins, profesor de economie la Universitatea Azabu, din Japonia, dă ca fezabilă realizarea până în 2030 a unei industrii spațiale private capabile să transporte în spațiu cinci milioane de pasageri anual, cu o populație "spațială" de circa 70.000 de persoane și un număr de 60 de hoteluri co-orbitale.

Scenariu SF? Se prea poate. Dar nu cu mult timp în urmă nimeni nu credea că un obiect mai greu decât aerul poate zbura. Rămâne de văzut dacă Ratan & Co. vor fi noii pionieri ai spațiului sau doar niște... lunatici.

Publicat în : Tehnologie  de la numărul 16

Comentarii

Comentariul nr.1 - ovidiu juverdianu a spus în 29.03.2009 14:29:00:
daca se va gasi o tehnologie viabila sa invinga forta gravitationala sau sa o reduca la cel putin jumatate , asta independent de forta motarelor uneu rachete purtatoare ASTA VA FI AL DOILEA PAS URIAS AL OMENIRII in odiseea spatiala

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: