Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Rolls Royce - 100 ani

Cristian BANU

Charles Rolls s-a născut la Londra, pe 27 august, 1877, într-o familie înstărită. Numai proprietățile din Londra aduceau 46.000 de lire sterline. Tatăl său era Judecător de pace și Șerif, iar, din 1892, baron de Llangattoch of the Hendre. "The Hendre" este echivalentul velș pentru "adăpost de iarnă".

La vremea nașterii lui Charles Rolls, F. H. Royce locuia în Old Kent Road și nu este exclus să fi fost chiar chiriaș pe una din proprietățile familiei Rolls. Și cum a fost poștaș până în 1877, când a intrat ucenic la căile ferate, nu este exclus să fi fost chiar el cel care a livrat telegramele de felicitare doamnei Rolls pentru nașterea micuțului Charles. Acesta avea să urmeze Preparatory School- din Berkshire- și apoi la Eton-, până în martie 1894. A reușit să instaleze la The Hendre un dinam și să trag fire electrice în întreaga casă. A intrat la Cambridge, unde a studiat la Trinity College, unde a fost un excelent ciclist, reușind să câștige o serie de competiții și chiar să devină căpitan al echipei.



În Octombrie 1896 a fost la Paris unde a cumpărat cu ajutorul tatălui său un Peugeot Phaeton de 3 ? cai putere - prima mașină ce avea să fie văzută vreodată la Cambridge. Din cauza acesteia și a modului său de a fi, a căpătat poreclele de "Dirty Rolls" și "PetRolls". A absolvit în 1898 cu titlul de "Class II Ordinary Bachelor Degree in Mechanism and Applied Science, obținând și titlul de master în 1902. Încă din studenție a fost acceptat ca membru al Institutului de Inginerie Civilă, în februarie 1898. După absolvire a început să lucreze în ateliere din Londra și la North Western Railway, la Crewe-. A căpătat reputația de a fi foarte atent cu bani, zgârcit la mâncare și precaut cu alcoolul.

A căpătat încă din studenție apetitul pentru zboruri și avea să facă primul zbor cu balonul în 1898.

În 1900 avea să câștige premiul pentru fiabilitate pe 1000 de mile, organizat de prietenul și asociatul său, Charles Jonhnson, și el membru fondator și secretar al Automobil Clubului englez. Mașina câștigătoare era un Panhard. În 1903 avea să stabilească un record mondial de viteză, atingând 93 mile/oră cu o mașină Mors de 30 cai putere, un model pe care îl importa și distribuia Rolls.

În 1904, un prieten comun îi prezintă pe cei doi unul altuia, pe 4 mai, la Manchester, la Midland Hotel. Harrz Edmunds, prietenul care a mijlocit întâlnirea este cunoscut ca "Nașul Rolls-Royce", în vreme ce Charles Johnson este "cratima din cuvântul «Roll-Royce»". Noua companie a luat ființă de Crăciun și de atunci mașinile de 10 cai putere comercializate de Rolls înainte au fost comercializate sub noul nume.

În 1906, Rolls participă la New York Motor Show cu mașinile proprii. Cu această ocazie participă la o expoziție de aeroplane unde îi cunoaște pe frații Wright. Această întâlnire îi va deturna interesul de la baloane la aeroplane. În 1910 achiziționează un aeroplan Wright din Franța, un Wright Bariquand. Motorul nu era unul Rolls-Royce, deoarece Royce încă nu proiectase unul. Pe 2 iunie 1910, Charles Royce reușește prima traversare dublă a Canalului Mânecii - Anglia-Franța/Franța-Anglia - în 95 ore și jumătate.Pe 12 iulie, avea să se prăbușească pe un vânt potrivnic la Bournemouth International Aviation Meeting, ocazionat de centenarul orașului.Avea să fie primul britanic mort într-un accident aviatic. Încercările sale stârniseră atâta emulație în Marea Britanie încât în Camera Lorzilor, Lord Montague of Beaulieu și-a întrerupt discursul pentru a-i anunța moartea.

Spre deosebire de Rolls, Royce se descria pe sine ca fiind un simplu mecanic. El avea să fie făcut sir în 1930, în urma prestaților motorului R în cadrul Schneider Trophy, care atingea 2,300 de cai putere la 3200 rpm. În 1884, împreună cu A. E. Claremont a format H.H. Royce & Co, o companie de electricitate care își desfășura activitatea în Manchester.

În 1902, Royce avea să cedeze fizic, epuizat din cauza muncii. Pentru a se reface, avea să plece cu soția sa într-o excursie în Africa de Sud. La întoarcere, avea să fie convis să-și cumpere prima mașină, un Decauville de 10 cai putere. Nemulțumit de această mașină, Royce avea să obțină acordul consiliului companiei sale pentru a construi trei mașini. Până în septembrie 1903, motorul construit de el putea să funcționeze 6 ore fără întrerupere. El l-a montat pe un sașiu de concepție proprie. Mașina astfel rezultată a fost testată de un prieten care într-o singură zi a parcurs cu ea 145 mile, cu o viteză medie de 16,5 m/h.

În 1904 avea să-l întâlnească pe Charles Rolls, care pe vremea aceea distribuia automobile Minerva și Panhard, dar voia o mașină britanică puternică și stabilă. Cei doi s-au înțeles ca Rolls să distribuie mașinile realizate de Royce. Primul motor realmente performant avea să apară în 1905, când a fost prezentat la salonul de la Paris motorul de 6 cilindri.

În 1906 avea să se înființeze Rolls-Royce Ltd, absorbind C.S. Rols & Co. A fost lansată o emisiune de acțiuni în valoare de 200.000 lire sterline, care a fost subscrisă integral în ultimul moment. Ultimul care a subscris, salvând emisiunea, a fost A. H. Briggs.

În 1907, modelul de succes al companiei era Silver Ghost, de 40/50 cai putere. Însă acum, cererea era suficient de mare, dar compania rămăsese mică. Așa că a fost achiziționat un nou sediu, în Nightingale Road, inaugurat pe 8 iulie 1908.

În 1911, Charlse Johnson, cel care se ocupa de imaginea companiei a apelat la ilustratorul revistei Car Illustrated, pentru a realiza o mascotă a companiei. El a realizat o sculptură, "The Spirit Of Extasy", care reprezenta viteza în tăcere, absența vibrațiilor și stăpânirea unei energii uriașe. Inițial, mascota fusese numită "The Spirit of Speed", iar unii istorici spun că modelul a fost Elanor Thornton, secretara Lordului Montagu, unul dintre admiratorii și promotorii mașinilor Rolls Royce.

Tot din 1911, Royce a fost diagnosticat cu cancer și de atunci partea de construcție și proiectare a motoarelor a fost preluată de o echipă condusă de R. W. Harvey Bailey.

Motoarele în șase cilindri au rămas norma pentru Rolls Royce vreme de aproape cincizeci de ani, fiind înlocuite în 1959 de motorul realizat în 1958 cu opt cilindri. De-atunci, motoarele Rolls Royce au fost îmbunătățite continuu, compania păstrând standardele nealterate, chiar dacă, între timp, și-a schimbat proprietarii, fiind parte a unui grup auto mondial. Singurul regret pe care îl au posesorii unei astfel de mașini este că nici unul dintre ei nu a condus una vreodată.

Publicat în : Mari corporatii  de la numărul 15

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: