Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Furtuna din "borcanul" mondial cu petrol

Laurențiu CONSTANTINIU

Organizația țărilor exportatoare de petrol (OPEC) a decis la sfârșitul unii februarie a.c., ca până la 1 aprilie cota de petrol extrasă să fie de 1 mln. barili/zi. De facto, hotărârea luată membrii organizației a avut ca efect diminuarea ofertei de petrol brut cu mai mult de 10%. La începutul lui aprilie, volumul petrolului extras a fost de 23,5 mln. barili. Mai mult, reducerea volumului de petrol extras a fost decisă, în condițiile în care se știa că bariera celor 28 de dolari/baril de petrol va fi depășită.



În urma politicii promovată de OPEC, prețul mediu al barilului de petrol a fost la sfârșitul lunii februarie a.c. de 29,56 dolari/baril, depășindu-l pe cel din luna februarie a anului trecut (28,10 dolari/baril). Pentru o comparație, prețul mediu mondial în 2002 a fost de 24,36 dolari/baril. În urma acestei creșteri a prețului, unii jucători de pe piața petrolieră au pierdut, iar alții au avut de câștigat. Vom încerca, în continuare, să vedem cine sunt perdanții și care sunt învingătorii.

În primele zile mai calde ale lunii martie, când americanilor le place să iasă cu automobilul la "iarbă verde", ei au fost neplăcut surprinși vadă că prețul galonului de carburant era de 1,99 de dolari la stațiile de benzină. Evident, europenii ar fi primit aceste prețuri entuziasmați: raportat la paritatea euro/dolar, în SUA un litru de benzină costă 43 de eurocenți, în timp ce în Europa costă 1 euro. Faptul că în SUA carburantul este mai ieftin decât în Europa, nu reprezintă o consolare pentru americani, care preferă automobile grele, puternice și, în consecință, "lacome". Chiar dacă ar fi să facem abstracție de preferințele auto ale americanilor și să luăm în considerație doar natura umană, tot putem înțelege nemulțumirea americanilor pentru că, din punctul lor de vedere, firesc este să compari situația nu cu ce se petrece prin alte țări, ci cu ceea ce s-a întâmplat cu o zi în urmă la tine acasă. Iar dacă analizăm situația din acest unghi de vedere, vom observa că americanii au toate motivele să fie nemulțumiți pentru că în ultimul an, în SUA, benzina s-a scumpit cu 26 de cenți pentru fiecare galon. Dacă tendința va continua, la sfârșitul acestei primăveri, bariera psihologică a celor 2 dolari/galon va fi ușor depășită.

La Bursa de mărfuri din New York, la începutul lunii aprilie, prețul barilului de petrol tranzacționat a variat între 38-39 dolari. Putem spune că Statele Unite s-au văzut confruntate cu cele mai ridicate prețuri ale petrolului din ultimii 13 ani. În decursul acestor 13 ani, singura perioadă mai calmă, a fost scurtul interval de timp al primului război din Irak. În astfel de condiții, piața resurselor energetice întrunește toate condițiile pentru a face saltul spre 40 dolari/barilul. În acest caz, consecințele pentru economia americană ar putea fi destul de neplăcute. Un preț ridicat al petrolului poate avea drept consecință apariția întreruperilor în activitatea de aprovizionarea a populației. Or, după cum se știe, consumul privat este motorul economiei americane. Așa cum era și de așteptat, situația pe celelalte piețe bursiere mai importante nu este tocmai liniștită pentru că ceilalți "jucători" sunt conștienți de faptul că un preț ridicat al petrolului nu reprezintă nici pe departe cel mai indicat medicament pentru o economie americană, care și așa se află în convalescență. Consecințele, într-o astfel de conjunctură, nu sunt greu de ghicit: prețuri ridicate ale produselor și, evident, anularea creșterii, firave, a economiei americane.

Ramurile industriale care ar avea de suferit cel mai mult ar fi industria constructoare de mașini și transporturile aeriene. Companiile americane produc automobile de oraș și off-road-uri puternice, caracterizate de un apetit de loc scăzut pentru benzină. Dacă actuala dinamică a prețului benzinei se va menține, sunt toate șansele ca cererea pentru astfel de automobile să scadă. În acest caz, vor avea de câștigat companiile japoneze și americane, producătoare de automobile mult mai economice. În ce privește companiile aeriene, prognozele sunt mult mai neliniștitoare. La sfârșitul lunii martie și începutul lui aprilie a.c., indicele reunit al companiilor aeriene de la Bursa din New York s-a diminuat, la 7,9%. Pe un astfel de trend, pierderile companiilor aeriene la sfârșitul lui 2004 pot ajunge - potrivit experților companiei UBS Investment - la 2,3 mld. dolari, o sumă de cinci ori mai mare decât cea care fusese prognozată anul trecut. În acest context - prețuri scăzute la kerosen, care antrenează o scădere a volumului de mărfuri transportate - nu există șanse de redresare a situației.

Actualul preț al petrolului este cel mai ridicat de la invazia Kuweitului, din 1991, de către trupele irakiene. La originea acestei creșteri se află atât factori politici, cât și economici. Evenimentele din capitala Spaniei au arătat foarte clar ca politica promovata fata de lumea islamica nu a dat roade. Așa zisul terorism nu numai că este departe de a fi înfrânt după campaniile din Afganistan și Irak, însă acțiunile coaliției militare occidentale au reușit să declanșeze o reacție de ostilitate a unei părți a lumii musulmane care, în opinia noastră, era de așteptat. Exploziile din Madrid sporesc riscul unor noi atentate și, de aceea, încrederea actorilor de pe piața petrolieră scade. Două sunt cauzele care diminuează această încredere: tendința OPEC de reducere a volumului de petrol extras; diminuarea rezervelor de benzină ale SUA. Astăzi, aceste rezerve se ridică la 199,6 mln. barili, cu circa 800.000 de barili mai puțin decât media obișnuită. Această dinamică negativă a rezervelor de petrol americane a corespuns unui sezon în care cererea de automobile pe benzină de pe piața americană a fost ridicată. Ca urmare, prețurile la benzină au crescut cu 2,8%. Piața petrolieră mondială este, deasemeni, influențată de cererile crescânde de petrol, venite de pe piețele chineză și cele alealtor state asiatice cu rate de dezvoltare economică ridicate.

La aceasta, evident, se adaugă faptul că situația din Irak este departe de a se normaliza, împiedicând astfel intrarea petrolului irakian pe piața bursieră mondială. La scurt timp după ocuparea Bagdadului și anunțarea sfârșitului operațiunilor militare, mulți analiști s-au grăbit să prezică o cădere a prețului mondial al petrolului, ca urmare a intrării petrolului irakian în circuitul pieței petroliere mondiale. Într-adevăr, Statele Unite au reușit să sporească volumul extracției de petrol din Irak la 2 mln./barili pe zi (volumul de dinainte de război), însă cifra se situează cu mult sub indicele altor state din zonă. Pentru a face o comparație, este deajuns să menționăm că producția zilnică a Arabiei Saudite este 8-9 mln. barili/zi. În actuala conjunctură, credem că Irakul nu va reuși niciodată să depășească Arabia Saudită, iar pentru a deveni unul dintre actorii importanți de pe piața energetică mondială, îi sunt necesari nu mai puțin de 10 ani.

"De obicei, cel mai bun medicament pentru un preț ridicat al petrolului este un preț ridicat" - obișnuiesc analiștii să vorbească în astfel de condiții. De aceea, după o perioadă de creștere semnificativă a prețului petrolului, urmează una de recesiune. Evident, pentru a evalua situația trebuie luați în considerație o serie de factori: creșterea cererii pe piața produselor energetice; stabilitatea ofertei venită din partea producătorilor/exportatorilor independenți. Chiar în aceste condiții, nu există suficiente date care să permită prognozarea unor prețuri scăzute. Pe termen lung, nu e de așteptat o menținere a prețului petrolului la 30 dolari/barilul, iar pe termen scurt nu sunt de așteptat nici un fel de schimbări.

Cei 28 de dolari/baril - care niciodată nu au reprezentat prețul cel mai ridicat stabilit de OPEC - au devenit ulterior cel mai scăzut preț practicat de organizație. În această situație, europenii se simt în siguranță pentru că ei achită petrolul în dolari ieftini, obținuți în urma schimbului eurovalutei. În ce privește Statele Unite, actuala conjunctură poate da naștere unor serioase probleme: petrolul scump se reflectă negativ în balanța comercială, producând creșterea deficitului bugetar, care astăzi se situează la un periculos nivel de 5% din produsul intern brut.

Situația este într-atât de îngrijorătoare încât în Statele Unite a fost luată în discuție problema intervenției statului în stabilirea prețului benzinei. Altfel spus, apelul la rezerva strategică, care a fost constituită din 1975. Decizia de creare a rezervei strategice a fost luată în perioada administrației Ford, iar demersul a avut la bază intenția de a proteja SUA față de un posibil embargo petrolier, de tipul celui din 1973, când statele exportatoare de petrol din zona Golfului au luat o astfel de măsură în semn de protest față de sprijinul acordat de SUA Israelului. Un an mai târziu, a fost fondată OPEC. Din acel moment, Europa Occidentală și Japonia, care au suferit cele mai mari pierderi de pe urma embargoului, au început să-și creeze rezerve strategice de petrol, care le permite asigurarea funcționării normale a activităților vitale timp de 90 de zile, în cazul sistării complete a importurilor. În ce privește rezervele strategice ale SUA ele sunt, în momentul de față, de 648,4 mln. barili, asigurând funcționarea economiei americane timp de 150 de zile, fără importuri. În 2001, actuala administrație a decis sporirea acestor rezerve petroliere la 700 mln. barili, ele fiind zilnic completate cu câte 190.000 de barili (mai puțin de 1% din necesitățile petroliere zilnice ale SUA).

Specialiștii sunt afirmă unanim că stabilirea prețului petrolului este o "activitate" foarte ingrată. Acest preț nu poate fi ghicit de nimeni pentru că, în primul rând, el depinde într-o foarte mare măsură de situația politică dintr-o serie de state nu foarte dezvoltate din zona Golfului, de cea din Nigeria și Venezuela. În al doilea rând, trebuiesc luate în considerație prognozele politologilor privind schimbarea climatului politic din aceste zone, prognoze care nu sunt dintre cele mai optimiste.

După cum se poate observa, cele mai importante "rezervoare" de petrol ale Planetei se află în zonele cele mai instabile, iar prognoze optimiste privind îmbunătățirea situației interne nu prea sunt de așteptat. Printre toți acești furnizori "agitați" de petrol, Rusia este o oază de stabilitate. Nu cu mult timp în urmă (la începutul acestui an), Rusia a depășit Arabia Saudită în producția de petrol, devenind cel mai mare exportator mondial. Toate acestea oferă Rusiei șansa de a deveni "eminența cenușie" a pieței energetice mondiale, iar acest lucru nu este exclus să se producă. Pentru Arabia Saudită - lider al OPEC - Rusia reprezintă acel jucător de care trebuie să țină cont și, eventual, să nu-l supere. Pentru că de fiecare dată când OPEC-ul diminuează producția, exportatorii independenți- între care Rusia, în special - "fură" acea felie din piața pe care OPEC-ul, cu propriile sale mijloace, o cedează. Chiar dacă organizația are la dispoziția sa mult mai multe posibilități pentru creșterea volumului de petrol extras în 24 de ore, decât are Rusia pe termen lung, aceasta din urmă are toate șansele ca să devină acel jucător de pe piață care să determine prețul final al barilului de petrol. Iar pentru atingerea acestui țel, Kremlinul dă dovadă de multă voință și hotărâre.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 15

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: