Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Intrarea în NATO: final glorios sau startul unor noi căutări?

Angelica LAZĂR

Urmarea din numărul anterior.

Deci, cum ne vom raporta între NATO și UE?

 

În anii ce au urmat căderii comunismului, Alianța și-a modificat, fără îndoială, funcția principală, dinspre o organizație de apărare în una de securitate și, în timp ce și-a păstrat misiunile esențiale, și-a adăugat altele noi - cea mai importantă fiind reprezentată de asigurarea stabilității și securității, atât în fosta arie de responsabilitate, cât și în afara acesteia.

Întrebarea fundamentală care rămâne de dezlegat după ora aderării este aceea a noii raportări a României la cei doi poli de putere trans-atlantici, aflați, din nefericire pentru noi, într-un punct oarecum antagonic al relației lor. Procesul de elaborare și implementare a Politicii Europene de Securitate și Apărare, menită să întărească capacitatea militară a Uniunii Europene, în ceea ce privește managementul crizelor, trebuie să vizeze și întărirea Identității Europene de Securitate și Apărare în cadrul NATO, păstrând nealterată legătura trans-atlantică.

Asistăm astfel la o delimitare clară a rolului NATO în asigurarea securității europene, în urma deciziei Uniunii Europene de a-și asuma această responsabilitate, important fiind modul în care Forța de reacție rapidă a Uniunii Europene va prelua atribuțiile deținute anterior de NATO. În esență, această strategie de securitate europeană cuprinde următoarele componente:

- asigurarea implicării Uniunii Europene în operațiunile de planificare ale NATO;

- disponibilitatea cooperării militare între Uniunea Europeană și NATO;

- adaptarea cadrului operațional de apărare colectivă al NATO în scopul implicării în operațiunile militare inițiate de Uniunea Europeană.

NATO ar rămâne piatra de temelie a securității europene și fundamentul apărării colective în spațiul euro-atlantic, iar realizarea Politicii Europene de Securitate și Apărare trebuie subsumată principiilor asumate în cadrul reuniunii Consiliului Nord-Atlantic de la Berlin, din 1996. Acolo, "Declarația pentru securitate și politica de apărare europeană" stabilea că programul "Berlin-plus" se va aplica doar statelor europene care sunt atât membre ale Uniunii Europene, cât și ale NATO sau ale Parteneriatului pentru Pace.

Este greu de văzut unde se situează la ora actuală baza funcționării Alianței. Din perspectivă americană, lucrurile se prezintă astfel: dacă vechea alianță s-a dus, este timpul să construim una nouă. Într-o logică oarecum similară, Comisarul European pentru Comerț Exterior, Pascal Lamy, se întreba de curând: "cât de departe sunt dispuși să meargă europenii pentru a-și apăra sistemul bazat pe reguli? Ne vom asuma noi riscuri, vom accepta să pierdem vieți omenești și vom plăti mai mult? Aceasta este întrebarea reală la care noi, europenii, ne-am pregătit atât de bine să nu răspundem." Răspunsul ar putea veni din confruntarea celor două întrebări. Fără doar și poate este nevoie de o revizuire fundamentală a rațiunii de a fi a NATO, iar acest proces trebuie să înceapă acum, înainte ca disputele transatlantice să scape de sub control.

Acesta coincide cu momentul în care noile state membre aderă la Alianță. De aceea, chestiuni precum multilateralismul, parteneriatul și gestionarea situațiilor din Irak și Afghanistan au fost punctele-cheie pe agenda întâlnirii miniștrilor apărării și a miniștrilor de externe din statele membre și candidate NATO, care a avut loc în luna decembrie 2003. Un accent deosebit a fost acordat parteneriatului cu Uniunea Europeană și reducerii tensiunilor dintre membrii NATO, în urma disensiunilor apărute în cadrul conflictului din Irak sau a falsei concurențe generate de inițierea unei politici europene de securitate și apărare.

Fără doar și poate, concurența strategică dintre Statele Unite și Europa ar fi una dezastruoasă. Ar conduce la o dispută destabilizatoare între cele două părți, întrucât ambele tabere ar concura, printre altele, pentru favorurile celorlalte mari puteri, ca Rusia și China. Disputele comerciale s-ar intensifica, ducând la conflicte și mai acute și reducând potențialul avansării înspre reforme progresive în sânul OMC. În general, competiția deschisă între UE și SUA ar accelera tendința de îndepărtare, în cadrul sistemului internațional, de la cooperare către concurență între marile puteri, toate acestea cu efecte negative în primul rând împotriva statelor mici aflate la intersecția, din punct de vedere strategic, dintre interesele celor două.

Totodată, este de la sine înțeles pentru toți analiștii că Europa și Statele Unite reprezintă cuplul crucial pentru securitatea globală. Progresul în majoritatea ariilor de relații internaționale depinde în mod critic de modul în care SUA și Europa își coordonează politicile, țintind în aceeași direcție. Dar acest cuplu de forțe are în acest moment nevoie de o pârghie de legătură, una care să nu antagonizeze și mai mult cele două părți, ci să acționeze ca un liant între cele două părți ale Atlanticului. Dacă România va fi în stare să își asume (o parte) a acestui rol, rămâne de văzut.

Publicat în : Politica externa  de la numărul 14

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: