Numerele anterioare

2, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31, 32, 34, 35, 36, 38, 39, 41, 42, 43, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 67, 68, 69, 70, 71,
 

Lunile anterioare


 

Autor


 

Islamul - de la producator de idei la izvor de terorism

Virginia MIRCEA

Dupa atacurile de la 11 septembrie, termenul "terorism" s-a facut auzit tot mai des, astfel ca, pentru multi, acest cuvânt pare a fi o inventie a secolului XX. Din punct de vedere istoric, terorismul a aparut în jurul anului 1000 (anul 489 al Hegirei), pe pamântul Islamului, cu secta Nizari, ramura iraniana disidenta a imaelismului fatimid. Nizarii refugiati apoi în Siria si-au întemeiat comanderiile Fida'i si executau la comanda asasinate politice sau crime selective, sacrificându-si, uneori, propria viata. Mai târziu au fost numiti Hasisin (care a dat cuvântul asasin) de la Hasisiyya, care înseamna consummator de hasis.  



Dupa atacurile de la 11 septembrie, termenul "terorism" s-a facut auzit tot mai des, astfel ca, pentru multi, acest cuvânt pare a fi o inventie a secolului XX. Din punct de vedere istoric, terorismul a aparut în jurul anului 1000 (anul 489 al Hegirei), pe pamântul Islamului, cu secta Nizari, ramura iraniana disidenta a imaelismului fatimid. Nizarii refugiati apoi în Siria si-au întemeiat comanderiile Fida'i si executau la comanda asasinate politice sau crime selective, sacrificându-si, uneori, propria viata. Mai târziu au fost numiti Hasisin (care a dat cuvântul asasin) de la Hasisiyya, care înseamna consummator de hasis.  

În masura în care presupune folosirea sistematica a violentei pentru a atinge un scop politic, terorismul este, dupa Xavier Raufer, "arma celui slab împotriva celui puternic, acul viespei împotriva elefantului". Asemanarea metodelor teroriste (atentate, asasinate, "propaganda prin fapte") ascunde o diversitate de mobiluri. Astfel, sunt acte teroriste determinate de mobiluri nationaliste sau iredentiste ETA, IRA, Al Fatah si FPL palestiniene; mobiluri ideologice de inspiratie anarhista, comunista, în cazul "Cararii luminoase", miscare maoista peruviana fondata, în 1970, de sociologul communist Abimael Guzman; mobiluri politice - Brigazile rosii în Italia, Action directe în Franta, Tupamaros în Uruguay si mobiluri religioase Hezbollah, "partidul lui Dumnezeu", care cere crearea unui stat siit în Liban, FIS (Frontul islamic al salvarii s.a.).

Atacurile teroriste de la WTC au creat o legatura puternica între Islam si terorism. Toti cei 19 teroristi care au deturnat avioaneleîn atacurile din 11 septembrie erau musulmani. În acelasi timp, 15% dintre cele mai importante organizatii teroriste de pe glob se afla în în lumea musulmana. Doar în Palestina, se presupune ca organizatiile teroriste profita de loialitatea a 25-40% din populatie, ajungându-se la 60-70% în unele zone din Fâsia Gaza. Este prin urmare usor de inteles constructia acestei imagini "Islamul da nastere terorismului".

Totusi acest argument nu este suficient de convingator pentru ca se bazeaza metodologic pe folosirea unor exemple minore pentru verificarea unei ipoteze generale. În realitate, terorismul, asa cum am aratat mai sus, este determinat de diverse mobiluri, printre care si cele religiose. Faptul ca Islamul este implicat în activitati teroriste nu înseamna ca aceasta religie este pro-terorista. Osama bin Laden se foloseste, într-adevar, de terminologia musulmana, pentru a câstiga sprijinul si simpatia maselor musulmane. Nici o religie din lume, si nici Islamul, nu propovaduieste terorismul sau încurajeaza pe cineva sa omoare oameni nevinovati. Coranul afirma ca uciderea unei persoane, fara o justificare dreapta, echivaleaza cu uciderea lumii întregi, iar salvarea vietii unei persoane valoreaza cât salvarea întregii umanitati.

Religiile traite individual, vazute ca raspuns la problemele din lume, sunt reprezentari ale realitatilor sociale în forma rituala. În acelasi mod, activitatile teroriste de azi în numele Islamului sunt, într-un anumit grad, raspunsuri la schimbarile socio-culturale si psihologice din lumea musulmana. Un punct de vedere socio-cultural si psihologic poate ajuta la conturarea unei imagini generale asupra cauzelor terorismului islamic. În acest sens, aceasta analiza îsi propuneîntelegerea rolului socio-cultural si psihologic jucat de cresterea si descresterea lumii islamice în evolutia terorismului islamic.

 

Mecanismul crizei sociale

 

Cercetarea psihologica afirma ca situatiile dificile si anxietatile de natura psihotica se asociaza între ele si devin sursa principala a instinctelor emotionale pentru un grup si sursa cea mai importanta a comportamentelor de grup. Aflati în fata esecului si umilintei, oamenii dintr-o societate vor avea un comportament anxios. Aceasta frica se catalizeaza într-o motivatie puternica pentru actiuni de ostilitate individuale sau colective si dorinta de a scapa de frustrari si crize, ranindu-i pe cei care le-au provocat. O transformare social-culturala rapida, urmata de instabilitate economica si saracie, pun în pericol siguranta si ameninta imaginea de sine a societatii si a membrilor ei. Criza sociala apare atunci când imaginea de sine a societatii, mai ales a uneia cu o pronuntata nevoie de glorie si de imagine de succes, este amenintata sau atinsa. De aici se ridica motivatii puternic auto-protectoare pentru apararea imaginii de sine, a valorilor, auto-respectului si modului de viata.

Reactia obisnuita, atunci când lucrurile merg rau, de a da vina pe altii, este deseori un mod functional de a diminua responsabilitatea propriului grup. Aratând ca altii sunt vinovati pentru problemele grupului, te obliga sa gasesti solutii, sa iei masuri împotriva dusmanului aratat. Aceasta permite indivizilor din grupul tau sa se simta uniti, în timp ce dau vina pe altii, crescându-se, astfel, imaginea de sine a grupului.

Totusi, dat fiind ca se întâmpla ca "acei vinovati sunt prea puternici", este deseori imposibil, pentru partea slaba, sa-si învinga inamicul prin abordari conventionale, politice, economice si militare. Dimpotriva, se folosesc abordari neconventionale, care sunt greu de prevazut, cum sunt rapirile, santajul, asasinarea, atentatele cu bomba s.a.m.d., care nu numai ca ajuta la satisfacerea nevoilor partii slabe, dar pot chiar provoca slabirea si înfrângerea inamicului la un moment dat.

Abordarile neconventionale devin, de obicei, atractive pentru partea slaba în conflicte. Terorismul, ca amenintare globala la adresa pacii si securitatii, este chiar o asemenea abordare neconventionala împotriva unor inamici puternici. Este clar ca terorismul este vazut ca o neregula, nepotrivita conduitei corecte. Terorismul este perceput si ca un comportament deviant si de neacceptat, si orice este legat de activitatile teroriste este privit ca fiind periculos. În anumite cazuri, actiunea terorista este vazuta ca singura alternativa posibila la ducerea la bun sfârsit a schimbarilor sociale si politice. Un asemenea caz este chiar terorismul islamic, care, într-un anumit grad, este tocmai o asemenea alternativa pentru musulmanii care nu numai ca iubesc vechea glorie musulmana, ci sufera si umilinte la nivel social, rezultate din esecul managementului economic si politic.

 

Vechea glorie a Islamului

 

Nu se pune la îndoiala ca civilizatia actuala datoreaza mult culturii musulmane. Din secolul VII pâna în secolulXIII, arabii au construit un imperiu puternic, care a cuprins parti din trei continente: Asia, Africa si Europa. ExpansiuneaImperiului Arab a culminat în timpul dinastiei Abbasid (750-1258), când economia si cultura musulmana au ajuns la apogeu.

Pentru a numi câteva realizari: în matematica - "cifrele arabe", inclusiv cifra "zero". În astronomie - Biruni (973-1048), " unul dintre cei mai mari oameni de stiinta din toate timpurile", a facut o determinare corecta a longitudinii si latitudinii si, cu sase sute de ani înainte de Galileo, a vorbit despre posibilitatea rotatiei Pamântului în jurul propriei axe. Cel mai mare nume din fizica în timpul Imperiului Arab era Ibn al-Haytham, care a adus contributii majore în optica, astronomie si matematica. Dezvoltarea si, într-adevar, crearea medicinei europene nu ar putea fi imaginate fara contributia araba, carora le sunt atribuite si primele cercetari în chimie.

Cultura musulmana este cunoscuta si pentru omul pe care învatatii contemporani îl considera adevaratul tata al istoriografiei moderne si al stiintei sociologice - Ibn Khaldun. Asa cum remarca Toynbee "Ibn Khaldun a conceput si formulat o filosofie a istoriei care este cu siguranta cea mai importanta lucrare de tipul ei care a fost creata pâna acum de o minte în orice timp." Arhitectura araba era una dintre cele mai mari glorii ornamentale ale timpului. Mestesugarii musulmani aveau o lunga traditie de excelenta în artele crearii de carte, cum este legarea în piele, care a lasat semne adânci în Europa. Timp de secole, învatamântul arab a jucat un rol de frunte în dezvoltarea educatiei si a vietii academice în Occident. Un bun exemplu este faptul ca aplicarea rapidaempirismului în toate zonele de cercetare a fost integrat rapid în sistemul educativ al celor care deveneau familiari cu metodologia araba.

Vechea glorie musulmana a dat vietii islamice un nou sens. Pe de o parte, a jucat un rol pozitiv si important în formarea unei imagini de sine înalte a musulmanilor; pe de alta parte, când gloria a devenit o simpla amintire si toata societatea s-a confruntat cu un sir de umilinte, vechea faima a contribuit foarte mult la evolutia crizei sociale musulmane.

 

Decadere si umilinte

 

În secolul XIII, civilizatia musulmana a început sa sufere un declin important, ca urmare a invaziei mongolilor si a cruciatilor, apoi, a invaziei si conducerii Imperiului Otoman. Invazia mongola a distrus institutiile musulmane culturale si educationale si a pus capat erei de aur a învatamântului musulman. Istoricii, însa, considera ca acestea nu sunt argumente suficiente, deoarece civilizatia musulmananu este singura care a suferit datorita invaziilor straine. Toynbee spune ca "Decaderea unei civilizatii a fost rezultatul imposibilitatii acesteia de a raspunde la provocarile morale si religioase, mai degraba decât celor fizice sau de mediu." Asa cum argumenteaza Muqtedar Khan, existenta umana depinde, în mare masura, de puterea ideilor; idei care au eliberat la un moment dat o societate; daca li se permite sa se altereze, vor genera stagnarea si apoi declinul acelei societati.Aceasta este ceea ce se întâmpla civilizatiei musulmane. O data cu distrugerile majore facute de invaziile mentionate anterior, a existat o crestere a conservatorismului într-o tentativa de a pastra ceea ce a ramas din civilizatia musulmana. Ca rezultat, " Ideile originale si inovatoare nu au fost primite asa cum erau înainte de invazii". Musulmanii au devenit de atunci înstrainati "de procesul creativ de generare de idei, ceea ce a deposedat civilizatia musulmana de vitalitatea si stralucirea ei."

 

În cursul secolelor XIX si XX, lumea musulmana a trait transformarea de la producator de idei la reciclator al ideilor stramosilor ei, dar si consumator al ideilor occidentului.

(Continuarea în numarul viitor)

Publicat în : Idei contemporane  de la numărul 12

Comentarii

Nu există nici un comentariu. Fii primul care comentează acest articol!

Număr curent

Coperta ultimului număr al revistei

Semnal editorial

Emil Constantinescu - Pacatul originar, sacrificiul fondator

Revolutia din decembrie ’89: Pacatul originar, sacrificiul fondator este prima carte dintr-o serie de sapte volume dedicate ultimelor doua decenii din istoria României. „Nu am pretentia ca sunt detinatorul unui adevar politic, juridic sau istoric incontestabil, si sunt gata sa discut si sa accept orice documente, fapte sau marturii care pot lumina mai bine sau chiar altfel realitatea. Educatia mea stiintifica si religioasa m-a ajutat sa cercetez faptele în mod obiectiv, eliberat de ura sau intoleranta. Recunosc însa o anume încrâncenare în ceea ce am scris venita din durerea unui om care a trait în miezul evenimentelor si se simte lovit de acceptarea cinica a crimelor, abuzurilor, coruptiei si minciunii, sau de indiferenta la fel de cinica cu care sunt înca privite de catre o mare parte a societatii românesti.... Am scris aceste carti de pe pozitia victimelor mintite sau speriate, care nu-si cunosc sau nu-si pot apara drepturile. Le-am scris de pe pozitia milioanelor de români cinstiti care cred în adevar, în dreptate si în demnitate.” Emil Constantinescu (text preluat din Introducerea cartii).

Mircea Malita - Mintea cea socotitoare

MINTEA CEA SOCOTITOARE
de academician Mircea Malita, Editura Academiei Române, 2009
În volumul de eseuri „Mintea cea socotitoare“, aparut la Editura Academiei Române, acad. Mircea Malita formuleaza în crescendo o serie de întrebari grave ale timpului nostru: Daca omul este rational, de ce se fac atâtea greseli în economie
sau în politica?; Daca rationalitatea nu e de ajuns, care ar fi rolul întelepciunii?; Din viitorul imprevizibil putem smulge portiuni, daca nu certe, cel putin probabile?; Ce si cum învatam pregatindu-ne pentru viitorul nostru?; Este în stare omenirea sa îsi vindece crizele?; Ne asteapta oare un dezastru final? s.a. De-a lungul anilor, acad. Mircea Malita a staruit asupra acestor teme în lucrari recunoscute, însa acum o face raportându-se la dinamica realitatii imediate, inspirat de cuvintele lui Dimitrie Cantemir: „socoteala mintii mele, lumina dinlauntrul capului“. Eseurile sunt structurate pe patru parti - „Mintea senina“, „Metaforele mintii“, Mintea învolburata“ si „Privind înainte“. Finalul este de un optimism lucid care tine seama de potentialul de rationalitate si imaginatie al mintii umane si, fireste, de generatiile tinere care îl pot valoriza benefic.

Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic Virginia Mircea - Poezii (vol.1 - Mișeii, vol.2 - Vise, îngeri, amintiri), Editura Cadran Politic

Această carte de poezie este seismograful de mare sensi­bilitate care înregistrează cele două întâlniri ale sufletului, deo­potrivă cu URÂTUL care ne schilodește ca ființă, ca neam, dar și cu FRUMU­SEȚEA sufletească nepoluată ce stă ca o fântână cu apă curată pe un câmp plin cu peturi și gunoaie nede­gra­da­bile. Ce poate fi mai dureros decât să surprinzi această fibră distrusă de aluviunile istorice încărcate de lașități, inerții, apatii, compromisuri devenite congenitale ale ro­mâ­nului? Vibrația ver­su­rilor, directețea lor, simplitatea dusă până în marginea cotidianului para­do­xal n-au efect distructiv asupra tonu­sului moral al cititorului, ci produc „neli­niștea cea bună”, cum ar spune Sfin­ții Părinți. Citești în revolta și durerea poetei un mănunchi admirabil de calități: o demnitate neînfrântă, o fizio­logie a verticalității și, mai ales, o inimă creștină, „o inimă din ceruri”, cum ar spune poetul latin. Căci, în aceast㠄inimă din ceruri”, există lacrimi deopotrivă pentru românul umi­lit, distrus până și-n visele lui, dar și pentru copilul din Gaza, cu sufletul și trupul chircite sub șenilele tancurilor unui război ce tinde să devină mai lung decât viața lui, ale unui „război-viață”, lacrimi pentru copilul evreu ce nu a putut fi salvat de la deportarea bestială, lacrimi pentru Tibetul sfâșiat. Și toate acestea fără impostura unui ecumenism sentimental, ci izvorâte din acel suspin curat românesc ce face esența lacrimii creștine. (Dan Puric)

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica

ISLAMUL SI SOARTA LUMII - Fundamentalismul islamic ca ideologie politica de Virginia Mircea "Islamul si soarta lumii - Fundamendamentalismul ca ideologie politca invita la o reflectie mai adanca asupra porceselor lumii contemporane. Judecata critica si independenta a autoarei a produs o lucrare de o veritabila investigatie stiintifica, exact la momentul in care tema tratata deseori fara solutii si perspective ocupa scena din fata a politicii si problemelor mondiale. Cititorii o pot aseza cu satisfactie in bliblioteca lor de referinta. Vor fi mult ajutati in intelegerea evenimentelor care ne sesizeaza in prezent si intr-un viitor in care tema nu se va desprinde de mersul lumii contemporane." (academician Mircea Malita)

Parteneri

Institutul de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare The National Centre for Sustainable Development

Login: